Sekundära vapen: Proton Torpedoes

MG7-A Proton Torpedo är ett av de mest ikoniska vapnen i Star Wars. Först och främst för att Luke Skywalker i Star Wars: Episode IV A New Hope använde kraften för att guida in två sådana hära rackare in i ett värmeutsläpp på dödsstjärnan så den sprängdes (spoiler!).

PT01

Proton Torpedoes är även konstant närvarande i alla böcker och serietidningar där X-Wings är närvarande och många gånger blir det fenomenala händelser (läs: explosioner) tack vare dem. Men levererar de samma fenomenalitet i X-Wing Miniatures Game? 

Proton-torpedoes

Proton Torpedoes
4 poäng
Attack [Target Lock]: Spend your target lock and discard this card to perform this attack. You may change one of your focus results to a critical result.”
Antal attacktärningar: 4
Avstånd: 2-3

För fyra poäng får vi en av de mest omdiskuterade uppgraderingarna som finns. Diskussionen gäller inte om de är bra eller dåliga; fyra attacker på avstånd 2-3 och du får ändra en Focus In Text till crit utan att ens ha en Focus Token är bra. Väldigt bra. Det som diskuteras är de fyra poängen. Det som frågas är: är de värda poängen?
Jag har inget bra svar på den frågan. Ett dåligt svar är att de helt klart är värda på skepp med två eller färre attacktärningar. På skepp med tre attacktärningar blir det svårare.
Egentligen är det inte vettigt att föra diskussionen om huruvida de är värda det eller inte, det är upp till var och en att känna efter. Prova dem ett par matcher, se hur det går. Då kommer du kunna svara på om de känns värda eller inte. Känns de värda är de värda.

Användning
Torpeder räknas som sekundära vapen. Reglerna för sekundära vapen innebär att det attackerande skeppet inte får någon bonus till antalet attacktärningar (utöver vad som står specificerat på kortet) vid anfall på avstånd 1, men försvararen får heller inte någon bonus vid försvar på avstånd 3.
För att avfyra Proton Torpedoes krävs att det avfyrande skeppet innehar Target Lock på det tilltänkta målet samt att det spenderar sin Target Lock för att avfyra torpederna. Det innebär att Target Lock inte kommer att finnas kvar för att slå om tärningar i tärningsslaget med Proton Torpedoes.

PT02

När ett skepp avfyrar Proton Torpedoes slår det fyra attacktärningar oavsett hur många attacktärningar skeppet brukar slå. När de fyra tärningarna är slagna får den attackerande spelaren ändra en tärning med Focus In Text-resultat till crit-resultat utan att spendera en Focus Token.
Har den attackerande spelaren Focus Token får denna Focus Token spenderas för att ändra resterande Focus In Text-resultat till hit-resultat i vanlig ordning.
Efter att Proton Torpedoes är avfyrade räknas de som spenderade och får inte användas igen under matchen.
Proton Torpedoes är alltså ett engångsvapen och efter att de är använda skall kortet vändas upp och ned eller plockas bort så att det inte råder några missförstånd om huruvida torpederna är använda eller ej.

Fördelar
Fyra attacktärningar är fyra attacktärningar. De har chansen att göra enorm skada på långt avstånd där ett skepps vanliga vapen haft lägre sannolikhet att leverera skada till motståndaren. Framför allt för skepp med få attacktärningar i grund.
Att Proton Torpedoes även låter en ändra en Focus In Text-symbol till crit är generöst. Speciellt eftersom att både Focus och Target Lock kräver rejäla ansträngningar eller poängkostnader, om möjligheten ens finns (Push The Limit).
Protontorpeder används som sagt oftast av rebellerna mot imperiet. Imperiet har inga sköldar på sina TIE-skepp så där är en Critical Hit nästan alltid katastrofal.
Vidare är stora skepp med många Hull Points känsliga för Critical Hits – de kan få dras med effekterna av uppvända skadekort länge vilket kan ha dyra konsekvenser.

Nackdelar
Proton Torpedoes största nackdel är, som tidigare nämnt, poängkostnaden. Fyra poäng är mycket för något man bara får använda en gång. Hade de kostat 3 poäng hade de däremot varit lite för billiga, bäst vore kanske 3,5 poäng. 4 poäng är en balansgång som spelutvecklarna gått och de har valt att avrunda uppåt.

PT03

En av protontorpedernas nackdelar är avståndsbegränsningen, risken finns att ens tilltänkta mål helt enkelt är för nära då Proton Torpedoes bara får användas på avstånd 2-3. För X-Wings är det inte hela världen, de får fyra attacktärningar på avstånd 1 ändå men för Y-Wings är det en risk man får räkna med.

Vid användandet av Proton Torpedoes – för att maximera deras effekt – bör det attackerande skeppet också ha både Target Lock och en Focus Token. Detta kan vara väldigt knepigt då det normalt krävs två turers Actions för att få till detta och man samtidigt måste hålla sig på avstånd 2-3 från sin motståndares skepp.

Motståndare som får en röd Target Lock Token från ett skepp med Proton Torpedoes brukar oftast försöka anpassa sig efter det och antingen komma väldigt nära eller väldigt långt borta. Och det är kanske en dolda fördel med Proton Torpedoes? För fyra poäng får du inte bara fler attacktärningar, du har även chansen att påverka hur din motståndare beter sig och få hen att göra något annat än vad som tidigare var tänkt. Det kanske är den där halva poängen som gör att Proton Torpedoes kostar 4 poäng istället för 3.

Piloter
Proton Torpedoes används oftast av rebellerna då Imperiet inte har lika många skepp som kan ta Proton Torpedoes samt att Imperiets TIE-Skepp oftast inte har sköldar vilket gör dem väldigt känsliga för Critical Hits.
Det är naturligtvis aldrig fel att ta Proton Torpedoes på de skepp som kan ta dem, men många skepp och piloter har tillgång till andra sekundära vapen och har specialförmågor som påverkar dessa vapen som de kan dra större nytta av tillsammans än vad de kan med Proton Torpedoes. Vi lämnar dessa utanför, här går vi istället igenom vilka piloter som har specialförmågor som fungerar extra bra tillsammans med just Proton Torpedoes, inte bara sekundära vapen i största allmänhet.

Horton_SalmHorton Salm
Y-Wing
25 poäng
Pilot Skill 8
”When attacking at Range 2-3, you may reroll any of your blank results.”

Horton Salms förmåga är som gjord för Proton Torpedoes. Hans förmåga gäller på precis rätt avstånd och innebär i princip en till Target Lock till tärningsslaget då man avfyrar sina torpeder.
Horton Salm får slå om alla blanka tärningar när han attackerar på avstånd 2-3.
Vidare sitter han i en Y-Wing som har plats för hela två uppsättningar torpeder. Horton Salm kostar 25 poäng vilket i sig inte är extremt, det drar visserligen iväg om han ska ha dubbla uppsättningar Proton Torpedoes men i hans fall kan det, om man hellre vill bestycka honom med torpeder, vara värt att skippa Ion Cannon Turret vilket annars nästan är standard på Y-Vingarna.

PT04

Det är förvisso ovanligt och vågat att inte packa sin Ion Cannon Turret, men roligt att spela – om än svårt. Kom även ihåg att hans förmåga gäller med hans vanliga kanon också. Två attacktärningar kan man komma långt med, fråga Academy Pilots.

Dutch_Vander”Dutch” Vander
Y-Wing
23 poäng
Pilot Skill 6
”After acquiring a target lock, choose another friendly ship at Range 1-2. The ship may immediately acquire a target lock.”

”Dutch” Vanders förmåga sjunger inte vid första anblick Proton Torpedoes sång, men när man provat Proton Torpedoes ett par gånger och blivit frustrerad över hur svårt det är att få till både Focus och Target Lock på en och samma tur börjar man kanske leta alternativ.
In kommer ”Dutch” Vander. En av mina absoluta favoritpiloter i spelet. Hans förmåga är att varje gång han tar en Target Lock får en av hans kompisar inom avstånd 1-2 från Vander också ta en Target Lock. På vilket skepp det vill.
Detta innebär först och främst att skeppet som får en Target Lock av Vander inte behöver ta en Target Lock som Action. Det gör alltså att om det skeppet har Proton Torpedoes kan spendera sin Target Lock för att avfyra dem men också ha en Focus Token att spendera på att modifiera tärningsslagen.
Vanders förmåga hjälper förstås även missilbärande skepp men ofta flyger han med andra Y-Wings och X-Wings som inte kan ta annat än Proton Torpedoes.

PT05

För det andra betyder detta att ”Dutch” Vander ofta kommer att ha en Target Lock själv och varför inte använda den till att avfyra torpeder? Han kan inte packa så mycket annat. Flyger han tillsammans med Garven Dreis (X-Wing) kan Dreis ge Vander sin Focus Token och båda blir tillsammans rejält effektiva torpedbärare.

Jag hoppas att det här inlägget har varit till nytta eller underhållning. Om du undrar något är det bara att fråga på. Hör gärna av dig med frågor, rättelser, kritik eller beröm. Antingen i kommentarsfältet här nedanför eller direkt till mig via mail.

/Erik

6 reaktion på “Sekundära vapen: Proton Torpedoes

  1. Med empire så kör jag mina fyra bomber, tre med torpeder samt Jonus för 2x rerolles. Där pratar vi värde som man inte får om man bara har ett ensamt skepp utan rerolles.

  2. Jag överväger ALLTID protontorpeder om jag misstänker att min motståndare tänker köra med Dark Curse. Hans pilotförmåga skyddar inte från torpedens tärningsmodifiering, nämligen.

  3. ”Efter att Proton Torpedoes är avfyrade räknas de som spenderade och får inte användas igen under matchen.” Det står ju inget på kortet om att det ska discardas efter användning?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.