Sabotage eller Polletten som aldrig trillade ner

När jag började spela X-Wing så körde jag uteslutande turneringsupplägget, det vill säga 100 poäng dogfight. Om jag skulle hamna på en öde ö och bara fick med mig ett spelupplägg så skulle det vara det.

Men för variation kan det ju vara uppfriskande att spela uppdragen som faktiskt är en ganska stor del av spelet. Det kommer med ett gäng av dem i grundlådan och ännu fler med de stora skeppen. Men det kan ju även vara kul att prova komma på lite egna varianter och ett av dem som jag och min fru håller på att testa är ett uppdrag inspirerat av Sabotage (om du spelat Call of Duty någon gång vet du vad jag menar). Det fungerar i extremt korta drag som Amerikansk Fotboll fast med lite färre regler

Det är ett hyffsat simpelt upplägg; man placerar en token i mitten av brädet, vi tog en tracking token som följer med i grundlådan som exempel, men om man vill kan man ta en större token t.ex en satellittoken eller en containertoken. Sedan placerade vi ut asteroider och den enda regeln var att asteroiderna inte fick överlappa vår trackingtoken. Utöver det följer asteroidplaceringen standardreglerna.

Syftet med uppdraget är att ta med sig tokenen (skriver man så? Tokenen. En token flera token. Den gamle token) och flyga ut för motståndarens kant.

Ett skepp ”plockar upp den” på samma sätt som man scannar en sattelit i uppdraget ”Dark whispers”, dvs att man landar med skeppet så att det överlappar token (google translate tycker att token betyder polett, så visst). Skeppet skall alltså överlappa polletten och den tur man gör det får det skeppet som överlappar polletten inte skjuta (men ta actions som vanligt). Från och med då ”bär” skeppet polletten med sig och har som mål att flyga ut över motståndarens kant.

Backstabber överlappar polletten och har därför ”plockat upp den”

Om två skepp överlappar polletten samtidigt (det vill säga att båda skeppen står med basen över polletten) så går den till det skepp med högst pilot skill. Har skeppen samma pilot skill går den till spelaren vars sida har initiativet.

Både Backstabber (Pilot Skill 6) och Wedge (Pilot Skill 9) överlappar polletten,
Wedge tar den.

Tar skeppet minst en träff (det vill säga inte lyckas försvara sig från motståndarens träffar och tar ett damage card eller blir av med en shield) så tappar skeppet polletten (man lägger polletten kant i kant med skeppets bas bakre del) och polletten är fri för vem som helst att plocka upp.


Backstabber lyckas inte försvara sig mot en attack och tar skada. Polletten (herregud vilket fult ord, det måste finnas något bättre? Spelmarkören?) placeras bakom skeppets bas.

Hastighetsbegränsningen för skepp som bär på polletten är 3 för små skepp och 2 för de stora. Om jag minns rätt. Vi diskuterade dock om vi skulle skippa hastighetsbegränsningen. Välj själv.

Vinner gör den spelaren som lyckas flyga ut över motståndarens kant.

Strategierna och listanpassandet: Det kan vara bra att tänka på att välja skepp som kan försvara sig bra, Dark Curse är ju nästan en självklarhet för Imperiet (jag önskar verkligen att jag kommit på det när vi provade uppdraget) och Tycho Celchu med Push The Limit är mycket bra för rebellerna. Men hur man väl ska spela kan vara lite knepigt – ska man dundra fram med allt man har och krocka i mitten? Ska man vänta lite och låta motståndaren norpa den och räkna med att kunna skjuta loss den? Då riskerar man att få den obehagligt nära ens egen kant.

Detta är ju som sagt inget färdigt och ordentligt speltestat uppdrag men det var kul att prova och skall bli roligt att förfina. Om du provar – skriv gärna vad du tycker och kom med förslag på förbättringar!

/Erik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.