Bygga listor 101 – Projektilvapen

Hej!

Nu var det äntligen dags att få tummen ur och börja kläcka ur mig några tips på hur man bygger bra listor. Det är ett ruggigt stort och komplicerat ämne, så del 1 kommer att handla om hur man kan tänka kring projektilvapen.

Proton-torpedoes

Man får ju lov att bränna i varje fall 4 smaskiga poäng för en endaste liten attack, så jag har lite svårt att tycka om dem. Alla har vi ju varit med om att vi bestyckat våra X-Wings med Proton Torpedos och smilat ondskefullt när vi avfyrat dem mot en stackars TIE Fighter, bara för att några tärningsslag senare få vända upp och ned på smilet när vi bara fick en hit och en crit och TIE Fightern fick två evades.

Det tokiga är ju att man måste sätta en Target Lock för att få skjuta, men sen slår man gärna massa ögon och har inga Fokus Tokens att bränna för att få vända ögonen till hits. Sen är det ju gärna så också att om man sparar sin Target Lock till senare så kommer, oftare än inte, skeppet man siktat in sig på att ligga bakom skeppet med Target Lock. 

Vad jag försöker säga är att om man inte skjuter dem mot skepp med 1 eller 2 i Agility (antalet gröna försvarstärningar) så missar man oftare än man träffar, och det hade varit bättre att lägga poängen på någon annan uppgradering.

Så hur gör vi för att bättra på våra chanser?

Squad_Leader

Enklast är att hålla det attackerande skeppet inom avstånd 1-2 från ett skepp som har högre Pilot Skill och Squad Leader. Då kan skeppet med Squad Leader ge bort en Action som det attackerande skeppet använder för att lägga en Target Lock, om man tidigare lagt en fokus. Slår man 4 tärningar och har en fokus så blir det lite bättre.

Kör man rebeller och verkligen vill träffa hårt så kan man lägga sin missil eller torped på ett skepp med Dead Eye, sen kör man med två skepp som kan ge fokus, TargetLock eller Free Action och ser till att skeppet som skall skjuta får 2 Focus Tokens och 1 TL (Target Lock). Då spenderar man 1 Focus Token för att avfyra missilerna eller torpederna och får slå fyra attacktärningar, får slå om valfritt antal tärningar (tack vare Target Lock som man inte spenderade för att avfyra vapnet) och sen bränna en fokus. Auch.

Exempel på upplägg kan vara:
Garven Dreis i X-wing, ”Dutch” Vander Dutchgarven i Y-wing, Green Squadron Pilot i A-wing med Assault Missiles.
Green Squadron Pilot tar fokus, ”Dutch” tar TL och skänker, tack vare sin pilotförmåga, en Target Lock till Green Squadron Pilot och Garven tar fokus. När Garven skjuter ger han sin fokus till Green Squadron Pilot som då har 2 Focus Tokens och 1 Assault Missile. Pang.

Man kan få samma effekt genom att flyga ett skepp med Pilot Skill 6 eller lägre nära Lando om man gett honom Squad Leader. När Lando gör en grön manöver så kan ett skepp inom avstånd 1 få en Free Action. Sweet.

Homing_Missiles Vill man göra det ännu lättare för sig så tar man ett skepp som kan ta missiler, ger dem Homing Missiles (där man får behålla sin Target Lock när man avfyrar dem), sen ser man till att vara nära ett skepp som ger en fokus eller en Free Action.

Man kan t.ex. stoppa in en Prototype Pilot med en Homing Missile i en squad där någon har Squad Leader. Då har man en nästan garanterad hit och kan sen använda sin Prototype Pilot A-Wing för Action Denial (som vi kommer att gå igenom i framtiden).

advanced-proton-torpedoesDet sista riktigt lätta (men riktigt dyra) sättet att få en massa bra träffar är att ge ett skepp Advanced Proton Torpedos och precis som med homing missiles, se till att köra nära ett skepp som ger en Focus Token eller Free Action.

Om man inte vill spela på synergier i sin squad så kan man ge sin pilot Push The Limit som gör att man kan göra två Actions samtidigt och ta både TL och Focus mot att man tar en Stress Token. Det finns dessutom några få piloter som är mer lämpade för projektilvapen än andra. Dessa är:

  • Wedge Antilles som sänker försvararens Agility med en försvarstärning. 4 attack mot 2 försvar är helt ok.
  • Horton som får slå om blanka tärningar på range 2-3
  • Han Solo som får slå om alla sina attacktärningar, men då måste han slå om alla.
  • Ten Numb som gör att man inte kan blocka en Critical Hit

Även dessa tre blir förstås ännu bättre om man har Push The Limit eller kör dem inom avstånd med Jan Ors som ger dem ännu en extra attacktärning och/eller ett skepp som ger dem en fokusmarkör eller en Free Action dvs Kyle Katarn eller Lando Calrissian.

Kör man imperiet har man numera en massa kul sätt att göra sina missiler mer effektiva. Förutom att man kan göra som rebellerna och köra nära ett skepp med Squad Leader eller ha Push The Limit, så har vi nu i Wave 3 bra effekter via några piloter som boostar sina kompisar.

Captain Jonus i sin TIE Bomber gör att skepp inom avstånd 1 får slå om två attacktärningar. Det är typ en halv Target Lock. Har Jonus dessutom Squad Leader, så att han kan ge bort en Action, ligger man jäkligt bra till när det är dags att avfyra sitt vapen..

Min nya favorit är dock Colonel Jendon i sin Lambda Shuttle. Om man ger den titeln ST-321 och tar med en Weapons Engineer kan man flyga in långsamt och ge alla sina skepp TL så att de själva kan ta fokus när det är dags att skjuta. Det finns förstås en viss risk att skeppen man låst på åker och gömmer sig men man får sannolikt en chans att skjuta om man siktar in sig tidigt.

Om inte fantasin börjat snurra hos er nu så kommer här en elak exempellista:

  • Colonel Jendon + Heavy Laser Cannon + Weapons Engineer + Intelligence Agent + ST-321 (40)
  • Captain Jonus + Homing Missiles + Advanced Proton Torpedoes + Push the Limit (36)
  • Scimitar Squadron Pilot + Concussion Missiles + Cluster Missiles (24)

Man flyger långsamt fram i formation. Jendon ger captain-jonus alla Target Locks och ser till att ha två själv. När man kommer i första klashen så har alla fokus och TL. Jendon skjuter Heavy Laser Cannon och kan lägga TL eller använda Jonus för att slå om dåliga tärningar, Jonus skjuter Homing Missiles, får spara sin TL så att han kan slå om dåliga tärningar och vända ögon till träffar och Scimitar skjuter Concussion Missiles, får vända en blank och slå om två tärningar och sen vända ögon. Auch.
När man kommer nära har Jonus Advanced Proton Torpedos och om Scimitar håller sig nära Jonus får han slå om 2 av tre tärningar i båda attackerna med sin Cluster Missile, dessutom har han fått TL från Jendon och har en fokus. Sweet.
Det enda som hade gjort det ännu bättre vore en Marksmanship på Scimitar så att han kunde vända ögon på båda attackerna med Cluster Missiles.

Som ni ser gäller många av dem här koncepten heavy-laser-cannon-1 även om man kör nära skepp som har Heavy Laser Cannon eller om man bara skjuter med sina vanliga laserkanoner för den delen. Kom ihåg! Att skjuta med TL och fokus är kung. Var bara noga med korttexter, för ibland gäller skills bara Secondary Weapons och ibland bara Primary.

Sist men minst så vill jag bara nämna att Krassis Trelix i Firespray-31 som får slå om en tärning när han skjuter Secondary Weapons antagligen är den i imperiet som är bäst lämpad att hantera projektilvapen.

Puh! Om ni har lyckats läsa hela artikeln så vet ni nu förhoppningsvis hur ni kan få ut lite mer kräm ur era torpeder och misiler!

/Johan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.