Bli bättre – kom ihåg dina actions.

När jag började spela X-Wing så glömde jag mina actions nästan varje gång. Dels för att jag är en idiot men också för att jag kom till X-Wing ifrån Warhammer 40 000. Där fungerar ordningen lite annorlunda och det är lite mer varierande vem som gör vad, när. Till skillnad från X-Wing där varje individuellt skepp gör sitt först, innan det är nästa skepps tur.

actions

Så för mig var det väldigt svårt att lära mig att komma ihåg mina actions vid varje respektive tidpunkt med varje respektive skepp. Jag ville flytta alla först och sedan välja actions. Jag, eller rättare sagt min reptilhjärna, vill fortfarande göra så så jag måste anstränga mig varje gång för att inte glömma bort ordningen saker och ting sker och vad som händer om man inte följer den. Eller så blir jag bara ivrig och vill göra för mycket på en gång och helt enkelt glömmer. Det som funkade? Ingen nåd. Om någon låter mig komma undan med att slarva kommer jag ju aldrig att sluta glömma dem. 

xwings

Wedge (Pilot Skill 9) och Red Squadron Pilot (Pilot Skill 4) kom ihåg att göra sina Focus Actions. Rookie Pilot (Pilot Skill 2) glömde sin och blir således utan denna tur.

I en vänlig spelmiljö så kan man ju gott ha lite överseende med misstag. Kan man tycka. Fast då riskerar man att göra sin motståndare, och sig själv, en björntjänst.
Men i en kompetativ spelmiljö – som självklart inte behöver vara ovänlig – förväntar jag mig att reglerna följs strängt. Spelet ser simpelt ut utan mängder av regler att analysera, och till vis del är det så, men spelet är även gjort för att reglerna skall läsas bokstavligen och följas noggrannt. Spelet blir betydligt mycket roligare i längden och kan vara lite bestraffande till en början, men väldigt belönande i längden.

Några exempel som riskerar att missas:

  • Night Beast
    Det kanske bästa exemplet på hur viktigt det är att läsa reglerna noggrannt. Läser vi hans kort står det ”After executing a green maneuver, you may perform a free Focus Action.”Det låter ju simpelt. Så simpelt att det är lätt att missa att om Night Beast har en stress token (efter att gjort en k-turn t.ex) så får han inte göra sin gratis Focus Action på grund av ordningen saker sker under Activation Phase (sid. 7 i regelboken, Night Beast är fortfarande stressad när han har möjligheten att göra en ”Free Focus Action” men eftersom att det är en Action får han inte det för att han är stressad. Diskussion och utlåtande från FFG finns här).

tiefighter

Night Beast är stressad och tar en grön manöver för att bli av med sin stressmarkör, men han får fortfarande inte göra sin gratis Focus Action på grund av ordningen.

  • ”Focus Action” vs ”Focus Token”
    Hade ovan nämnda Night Beasts specialregel varit formulerad ”After executing a green maneuver, you may assign a free focus token to your ship” hade han fått sin focusmarkör. Det hade i sin tur gjort att han även hade fått göra en focus action och därför fått två focus tokens, vilket förmodligen är anledningen till varför Night Beasts text är formulerad som den är. En ”Focus Action” är en action, en ”focus token” är en token.
  • Två av samma action
    Big no no. Jag kan förklara skillnaden jag precis nämnde. Ett skep får aldrig göra två av samma action i en och samma tur. Man får aldrig göra två Barrel Rolls, två Boost Moves, göra två Focus Actions så att man skulle få två Focus Tokens och så vidare. Detta gäller även alla gånger det är formulerat ”Free x Action”.Gör man däremot olika actions (förutsett att man tack vare Push The Limit eller liknande får göra två actions) är det fritt fram att kombinera. Till exempel Boost med Barrel Roll, Focus och Target Lock eller den defensiva (och effektiva) Focus och Evade.
  • Homing Missiles
    Till skillnad från övriga missiler och torpeder behöver inte Target Lock spenderas för att avfyra Homing Missiles. På övriga missiler och torpeder står det ”Spend your target lock and discard this card to perform this attack”. Det gör det inte med Homing Missiles utan här står det bara ”Discard this card to perform this attack”. Du måste fortfarande ha Target Lock för att kunna använda dem, men du behöver inte spendera Target Lock för att avfyra missilerna. Därför kan Target Lock, med fördel, användas för att slå om valfria tärningar i resultatet från attacken.

a-wing

  • Gunner
    När man utfört en attack som inte träffar (det vill säga inte delar ut skada) så får man göra en till attack. Även på ett annat skepp om man så känner för det.
    Det kan vara bra om du till exempel lyckas få din motståndare att spendera focus tokens på att försvara sig och har andra skepp som är närmre ditt mål och kan följa upp din attack.
  • Focus och Target lock samtidigt
    Slå om tärningar först, använd sedan din Focus Token. Om du använder din Focusmarkör först och slår om tärningarna efter så kommer du inte att ha någon Focus Token kvar att använda på eventuella ögon som blev av dina omslagna tärningar.

y-wings

Horton Salm (Pilot Skill 8) och Dutch Vander (Pilot Skill 6) har lyckats med att ha både Focusmarkörer och Target Lock när det börjar bli dags att skjuta. 

Det finns ju även fler misstag som kan tyckas märkliga att man gör när man tänker på det i efterhand. Men när man sitter och spelar och försöker tänka på vad man ska ta sig till med sina skepp, hur man hamnade i knipan man är i och hur i hela världen man ska ta sig ur den kan det till exempel vara lätt att glömma skillnaden mellan höger och vänster. Och det kan få dyra konsekvenser. Visst Patrik?

Och då hamnar man ju i en knepig situation. Man skäms för att man är klantig, blir arg på sig själv för att man gjorde ett misstag och önskar att man kan få det ogjort. Vilket man, i vissa fall, kan få om man inte tänker sig för och frågar sin motståndare.
Men det kan bli lite tokigt om man gör det. För även om ditt misstag var utav strategiskt viktig art för din motståndare så kommer hen troligtvis att ”vara lite sjysst” och låta dig komma undan med det. Då lämnar du över ansvaret för att sitta och grubbla över vad som skulle kunna varit till din motståndare istället för att du själv skulle göra det. Det är bättre att själv vara lite sjysst och svälja sin stolthet, stå för sitt misstag, bjuda sin motståndare på effekten och leva med det. Oftast resulterar det i oförutsedda och intressanta spelmoment och det är det absolut bästa sättet att lära sig att inte klanta sig genom att glömma saker.

Så vad gör man om ens motståndare glömmer? Det man känner sig bekväm med, naturligtvis. Men som sagt – det är de små (glömska) och stora (strategiska) misstagen som gör spelet. Lever man inte med sina egna och sin motståndares brainfarts kommer matchen bli för beroende av tärningsslag, vilka är tänkta att ge en krydda – inte en grund för spelet.
Det är misstagen som ger det här spelet en bredd och oförutsägbarhet och skapar situationer som kan vara roliga för båda spelarna om man bara lär sig att hantera sina misstag.
Utan den kan man ”lika gärna” slå en varsin tärning och den som slår bäst vinner. Då spar man tid, slipper bära runt en massa skepp, slipper ställa upp dem, slipper träffas och man slipper att ha roligt.

Och det bästa sättet att börja bli bra är att minska mängden misstag man gör.
Inte be om att få dem ogjorda.

Hör gärna av dig med rättelser, kritik eller beröm. Antingen i kommentarsfältet här nedanför eller direkt till mig via mail.

/Erik

2 reaktion på “Bli bättre – kom ihåg dina actions.

  1. Väl skrivet! Och jag håller till största del med!
    Ja, jag är den Patrik som Erik blinkar till. Jag är dålig på att komma ihåg höger och vänster (även i livet utanför x-wing (”Sväng höger här, Patrik. Nej, din andra höger!”)) och om jag inte skulle få leva med mina misstag ges jag heller aldrig nån möjlighet att lära bort dem. Och jag kan hävda att jag sitter på facit. Under matchen som Erik syftar på glömde jag det EN gång, matchen före känns som 100 och matchen efter ingen gång alls. Men samtidigt är ett rykte som detta farligt. Jag vill inte bli ihågkommen som den som alltid glömmer höger och vänster (jag är för det första inte den enda) för blir jag det är det nog alldeles för lätt att vara undermedvetet självuppfyllande. 10 år senare blandar jag fortfarande ihop dem? Nej tack. Gliringar hjälper ju till att förändra, stämplar gör det inte.
    Jag brukar själv vara ganska tillåtande mot misstag. Mitt resonemang går i banor som att om jag vill vinna så vill jag inte göra det på grund av den och den missen. Och att jag hatar all typ av efterspelsspekulation av typen ”Hade jag inte gjort x och om jag hade fått in y träffar där då hade jag faktiskt vunnit. HA!” och så känns det som att jag förlorade ändå. Inte för att det finns några såna i min x-wingmiljö, men ens historia formar.
    Erik har rätt. Ens missar sätter tak på hur bra man kan bli och all hjälp att lära bort dem är välkommet. Många brukar glömma bort (som tex den jag citerar ovan) att uthållighet och koncentration också hör till de skicklighetsmoment som avgör hur bra man är att spela spelet. När de tryter blir man sämre, och jag tycker inte det ska vara på nåt annat sätt. Begränsningen i ens uthållighet kanske inte märks i ett vänskapligt parti x-wing, men om man inte klarar av att skilja på höger och vänster i den första av sådana matcher så kan man ju lätt föreställa sig potentialen till katastrof i den fjärde. I all välmening manar jag till följande, både till mig själv och andra: Koncentration går att öva upp, gör det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.