Starfighters Podcast – Rebel Transport

Podcast-Icon-Large

I det tionde (woop!) avsnittet av Starfighters Podcast går vi först igenom våra upplevelser från de två Assault on Imdaar Alpha-eventen vi deltagit i, sedan djupdyker vi i expansionen Rebel Transport och allt som hör den till.

Rättelse: I programmet säger vi att Carlist Rieekan låter allierade skepp agera som om de hade Pilot Skill 12 under en hel tur, detta stämmer inte. Carlist Rieekans förmåga gäller bara under Activation Phase och inget annat. Tack Andreas Gordonsson för observationen!

1000px-Labor_droids



Lyssna/ladda ner avsnittet direkt (mp3)

Se podcasten i iTunes

Avsnittets länkar
Eriks TIE Fighterlista
Fantasias Assault on Imdaar Alpha
Starfighters Assault on Imdaar Alpha
Regional Championship Malmö
Regional Championship Stockholm
X-Wing Miniatures Game i Göteborg
Blade Squadron/Star Wars Insider

2 reaktion på “Starfighters Podcast – Rebel Transport

  1. Combat Retrofit kostar lika mycket som två Hull Upgrade och en Shield Upgrade (3 + 3 + 4). Jag skulle nog gett den någon poäng paketrabatt, men om man tycker att de är rimligt prissatta (vilket man kanske kan diskutera) så skulle jag nog inte säga att den är överdrivet dyr. (Å andra sidan får man ju på sätt och vis tre modifications till priset av en så kostnaden kanske är rimlig för vad man får ändå.)

    Angående WED-15 Repair Droid och värdering av crits så håller jag inte med om att kostnaden där skulle indikera att designteamet anser att en crit är tre gånger så mycket värd som en vanlig skada. (Jag tror det är rätt allmänt anses att Direct Hit är den värsta kritiska träffen man kan råka ut för och den är ju exakt dubbelt så dålig som en vanlig träff.) Jag skulle snarare säga att det är ett litet sätt att göra kritiska träffar -mer- värda, för att de blir dyrare att åtgärda.

    Min tumregel brukar vara att en kritisk träff är värd ungefär 1,5 vanliga träffar: Rätt ofta blir det en Direct Hit som är värd 2, oftast blir det en träff med en bonuseffekt som kan vara jättebra eller lite halvbra, och ibland blir det i praktiken bara en vanlig träff eftersom effekten inte spelar någon roll för att den inte påverkar skeppet på något meningsfullt sätt eller inte hinner spela någon roll.

    • Kritiska träffar som man kan räkna med går igenom sköldarna då förstås. I allmänhet blir de något mindre värda, särskilt för Imperiet som i högre grad möter skepp med många sköldar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.