Armada – Turnering och reflektion

Victory II
Nu har den första Armadeturneringen i Uppsala hållits och precis som efter min första trehundrapoängsmatch slogs jag nu av några insikter, eller framförallt en insikt. En insikt räcker väl inte för en hel artikel så jag tänkte även skriva lite mer om turneringen.

Joakim Först och främst ett stort grattis och väl spelat till vinnaren, vår egen Joakim! Han flög rebeller med en Nebulon-B Escort class fregatt, en CR90A Corellian korvett med General Dodonna, och fyra X-Wing skvadroner varav en ledd av den ökände fuktfarmarpojken från Tatooine för 180 poäng av 180. Eftersom våg ett inte landat i Uppsala vid turneringen start så spelades turneringen med 180 poäng på halverad plan och med ett asteroidfält mindre än vanligt. Vi använde också objectives slumpade från en lista av tre objectives: Minefields, Intel Sweep och Contested outpost.

Min första match var mot Patrik som flög rebeller med en Nebulon-B Escort class fregatt med General Dodonna, en CR90A Corellian korvett och lite X-Wings inklusive Luke. Vi drog minefields som objective första rundan och Patrik som hade färre poäng än jag valde att vara andrespelare. Patrik placerade sedan minorna och hindren så att jag i princip hade omöjligt att inte antingen krocka med ett hinder, eller åka över en mina. Stationen placerade han nere på sin egen sida. Jag insåg att jag lika gärna kunde ta smällen och placerade min Victory II så att jag skulle flyga rakt över en mina första rundan. Tanken var att jag kunde reparera den eventuella skadan genom ett Repair-kommando och en token från Grand Moff Tarkin. Olyckligtvis glömde jag att Repair utlöses när man visar sin dial, innan man rör sig och placerade den överst i mitt kommandotorn. Fick leva med att inte kunna förnya mina försvarstokens i tre rundor tack vare det. Dock kunde jag senare reparera min skada och se till att hamna på stationen för att plocka bort ett kort till. Patrik insåg att med stationen på hans egen sida var det svårt för honom att använda den, men lätt för mig. Kan vara något att tänka på. Under större delen av matchen såg det ut som om jag skulle förlora på att han sköt ut mina skvadroner, men i sista rundan försökte Patriks Nebulon undvika att köra på en mina genom att ta smällen på ett asteroidfält. Criten från asteroiderna var Structural damage så den redan skadade fregatten hade nu tre kort och hade dessutom inte lyckats komma långt nog bort från minan som detonerade och gav två skada till vilket sänkte fregatten och snöpligt gav mig segern.

Andra matchen var mot Jocke och vi drog Intel Sweep. Jag valde att vara andrespelare för att få lite mer kontroll över var objectives placerades ut. Tyvärr fick jag inte plats att placera dem riktigt som jag ville, men jag tyckte det blev hyggligt ändå. Jocke valde sin korvett som objectiveskepp och jag min stjärnkryssare. Jag hade placerat två objectives så jag kunde ta dem i andra och tredje rundan och tycket jag skulle ha en chans när Jocke satte sin korvett så han kunde göra motsvarade på sin sida. Detta skulle föra korvetten rakt in i min frontarc och den är inte att leka med på en Victory II. Här kom så min insikt som jag förmodligen borde fattat långt innan. Jocke valde att flytta sin korvett sist i runda tre, vilket han kunde då han hade fler skepp än jag. Sedan flyttade han den först i runda fyra, vilket gjorde att den kunde svepa ut ur min frontarc utan att jag fick ett enda skott på den. Insikten: när man har färre skepp än sin motspelare så är det än viktigare att lyckas landa initiativet. Annars sitter man i en sits där motspelaren kan dubbelaktivera ett av sina skepp genom att göra som Jocke snyggt gjorde och aktivera det sist och sedan först. Sjuttiofem poäng från objectives till Jocke. Efter det gick det än mer utför. Jocke spelade bra och rullade än bättre (fult att skylla på tärningar, men jag tror inte Jocke säger emot) och jag stod till sist inför en total wipe. Jag fick inte ens ned en enda skvadron med X-Wings. 255-0!

Tredje matchen var mot Weine som också han flög rebeller (själv var jag enda imperiespelaren), men som valt att hårsatsa på skepp och hade en Nebulon B support refit med General Dodonna och två korvetter; en klass A och en klass B. Som utfyllnad hade han två X-Wing skvadroner. Vi fick spela Contested outpost och vis av förra matchen valde jag att vara förste spelare. Jag var klart nervös över att behöva möta tre rebellskepp med mitt enda, men kunde i alla fall trösta mig med att för en gångs skulle var min TIE-skärm tillräcklig för att hantera hans X-Wing skvadroner. Nebulon B Escort class som faktiskt vart den stora TIE-dräparen med sina två antiskvadron-tärningar och breda sidoarc var ju dessutom inte närvarade. Weine satte stationen så att han skulle ha garanterad kontroll över den i första rundan så jag satte min Victory för att flyga dit och ta kontrollen med sina tre i command så snart jag kunde. Wiene satte sin Nebulon för att ta stationen och sina korvetter för att flyga runt sidan och flankera mig. Det här fungerade inte jättebra för Weine. Min Victory tog kommando över stationen i andra rundan och i tredje rundan kunde jag skjuta mina sex tärningar från fronten på hans Nebulon innan korvetterna ens hunnit inom räckvidd. Fregatten gick ned rund tre, eller fyra och sedan kunde jag röja korvetterna ur vägen en i taget i följande rundor. Det var ingen totalwipe. Weine fick ned alla mina TIE-skvadroner, men jag tog fyra victory tokens mot hans enda så matchen slutade 260-60.

Nebulon-B Escort Frigatte

Slutresultatet var

Spelare Matchpoäng Margin of Victory
Joakim 17 284
Mikael 17 250
Weine 13 229
Patrik 13 161

Till sist min lista och vilka lärdomar jag tog med mig denna gång.
Victory Class II Star Destroyer med Grand Moff Tarkin, Gunnery Team och H9 Turbolasers (138 poäng)
Fem TIE-fighter squadrons (8 poäng styck)
178 poäng

Första lärdomen: Att vara förste spelare är extra viktigt om du möter en lista med fler skepp än din.
Andra lärdomen: Placera gärna stationen på motståndarsidan, eller mer mot mitten så du rör dig mot den.
Tredje lärdomen: H9 Turbolasers är riktigt bra. Ofta är en accuracy mer värd än en crit, särskilt mot Nebulons som bara har en evade token.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *