Armada – ett förlorat slag, en vunnen erfarenhet

Ganska nyligen så fick jag chansen att testa min första fullständiga match Armada. Patrik lånade ut sina imperialister till mig och jag mina rebeller till honom för att mötas på den stora planen.

Tarkins Victory I på väg mot rebellerna.

Min lista var

  • Victory, class I, Grand Moff Tarkin, Defense Liaison, Expanded Hangar Bay
  • Victory class I, Wulff Yularen, Expanded Hangar Bay
  • Howlrunner
  • 8x TIE fighter squadron

284 poäng

Min tanke var att mina massiva mängder TIE fighters skulle neutralisera Patriks X-Wings medan mina Victory, class I Star Destroyers skulle försöka närma sig rebellerna för att få iväg skott från sin obehagliga front. Jag ville hålla initiativet med mina skvadroner så jag smällde in extra hangarer i båda mina skepp. I övrigt så är Tarkin bra, men ett måste till dess att våg ett kommer ut och vi får tillgång till andra kommendörer. Wullf för att bygga en rejäl tokenstack kändes också bra. Defense Liason för ett det bara är tre poäng och för att kunna byta kommando tlll Navigate i kriser.

Patrik hade

  • Nebulon-B Escort Frigate, General Dodonna, Defense Liaison, Engineering Team, H9 Turbolasers, Redemption
  • CR90 Corellian Corvette B,N av Team, Electronic Countermeasures, Overload Pulse
  • CR90 Corellian Corvette B, Nav Team, Electronic Countermeasures, Dodonna’s Pride
  • Luke Skywalker
  • 5x X-Wing squadron

300 poäng

Då min lista var den poängmässigt underlägsna så valde jag att spela som andre spelare så att fick Patrik välja mellan mina tre uppdrag. Hans val föll på Hyperspace Assault.
hyperspace-assault

Jag började således med att sätta Wullfs Victory och tre TIE fighter squadrons åt sidan. I eftertankens kranka blekhet hade det nog varit bättre att avsätta en mindre TIE-fighter screen i hyperrymden än jag gjorde, men det var inte saker jag visste då. Vi satte sedan upp brädet och till sist placerade jag ut mina tre objective tokens, en i mitten och en på vardera flank mot Patriks sida.

Som första spelare började Patrik med att sätta ut Dodonnas fregatt, Redemption, ute på sin högra sida med hastighet två. Jag satte Tarkins jagare mer mot mitten pekande mot en punkt lite framför fregatten också med hastighet två. Sedan satte vi ut våra skvadroner två i taget kring dessa skepp tills det var slut på skvadroner. Till sist satte Patrik ut sina korvetter på sin vänstra sida med hastighet fyra uppenbart i tanke att flankera min jagare.

Första rundan var relativt händelselös. Dodonna berordade Redepmtion att sakta in till hastighet ett och gira styrbord för att inte flyga rakt in i Tarkins flaggskepp som i sin tur fortsatte på en rak kurs mot Redemption och X-Wingsen bakom sin skärm av TIE-fighters. Samtidigt rusade korvetterna upp längs min högra flank. Hastighet fyra är snabbt!

Andra rundan inleddes med att jag hyprade in min andra stjärnjagare på min högerflank bakom Patriks två korvetter. Här gjorde jag två misstag; för första så misstolkade jag korttexten och placerade min kryssare inom avstånd ett från markören, inte på avstånd ett som kortet säger. Hade jag insett det hade jag kunnat komma närmare korvetterna. För det andra så valde jag att inte aktivera mitt inhyprade skepp först, utan gick vidare med min plan att slå ut så många X-Wings som möjligt genom att aktivera Tarkins kryssare med squadronskommandot plus en token för att aktivera hela svärmen. Det här betydde att Patrik kunde flytta båda korvetterna innan jag kom till min inyhyprade Victory. Det här var en kombination av missbedömningar som jag tänker analyser närmare i slutet av artikeln. Sluteresultatet av rundan var att Luke och ännu en X-Wing skvadron var eliminerad, men till utbyte av Howlrunner och två TIE skvadroner. Mina tre inhyprade TIEs rusade mot dogfighten, men hann inte fram. Samtidigt hamrade korvetterna på den inhyprade stjärnkryssaren utan att den gav särskilt mycket tillbaka.

Slaget fortsatte efter detta i stora drag med att Tarkins flaggskepp jagade Dodonnas. X-Wingsen hölls mer, eller mindre upptagna med TIE fighters till femte rundan när alla TIEs var borta. Under tiden sladdade korvetterna skarpt för att inte åka ut från spelbrädet medan min andra stjärnkryssare jagade efter. Korvetterna hamrade på sköldarna och Dodonnas pride gjorde sitt jobb med att trycka in jobbiga kritiska effekter på min inhyprade kryssare och höll sig dessutom nästan hela tiden på långt avstånd, vilket gjorde deras Evade tokens mycket effektiva. Till sist gick kryssaren under efter att inästan lyckats ta Dodonnas pride med sig.

På slutet hade jag pressat Dodonnas pride och hennes systerskepp upp mot Tarkins flaggskepp som kunde avlossa två sista salvor mot Dodonnas pride. Hon hade bara en sköld kvar och då hon redan hade två skadekort skulle det räcka med två träffar. Jag hade visserligen bara två tärningar från babord och två tärningar från aktern, men nu var hon på mediumavstånd och kunde således bara tvinga mig slå om en tärning med sina Evade tokens istället för att ställa in den som hon kunde på långt avstånd. Båda gångerna rullade jag dubbelträff på ena tärningen och båda gångerna kom den upp blank efter omslaget. Dodonnas pride klarade sig med nöd och näppe undan. Sista skölden rök, men jag fick aldrig in någon träff på skrovet. Vid en summering hade jag slagit ut två X-wingskvadroner och Luke. Patrik slog ut hela min TIE-flotta, inklusive Howlrunner och en Victory, class I. En klar seger till rebellerna, så vad gick fel?

Battle of Endor

För det första grattis till segern Patrik. Du hade en bättre och mer snyggt genomförd strategi än jag hade och det var en helt rättvis seger. För min egen och läsarens skull skall jag dock plocka isär matchen lite och peka på några misstag jag gjorde. Först en lista över de store och sedan en liten diskussion kring dem.

  • Mitt första misstag var att inte utnyttja det taktiska överläge som jag får som andre spelare genom uppdraget på ett bra sätt.
  • Mitt andra misstag var att inte anpassa min strategi efter fakta på brädet.
  • Mitt tredje misstag var att underskatta tärningarnas kraft i Armada.
  • Mitt fjärde misstag var att underskatta Patriks korvetter.

Armada kompenserar det överläge som förste spelaren har (aktiverar först varje runda) med uppdragskorten som gynnar andre spelaren. Som andre spelare kommer man direkt i underläge om man inte lyckas utnyttja det övertag som ett uppdrag ger en och jag slarvade definitivt bort mitt övertag genom att släppa Patriks korvetter för att koncentrera mig på X-Wing vs. TIE fighter. Här hade jag genom att bättre läsa brädet kunnat se att Patriks X-Wings inte hotade mig, utan jag hade kunnat aktivera min inhyprade jagare som första skepp. Som mest hade Patrik kunnat aktivera två X-Wingskvadroner och allt de kunnat göra var börja nöta på min skärm av TIEs.

Det här band in i mitt tredje misstag. Jag offrade ett lysande akterskott på nära avstånd för att kunna skjuta ned lite X-Wings. Just då kändes det inte så farligt, men nu inser jag att om jag tagit det där skottet skulle jag kunnat sänkt en av korvetterna. Tre röda plus tre svarta tärningar är något att frukta och på nära avstånd kan korvetterna inte använda sina Evades. Jag behövde således sex träffar, för att sänka korvetten och det är inte alls omöjligt med den tärningsuppsättningen.

Tack vare att jag inte tog det skottet kunde Patrik hamra på mig med sina korvetter och hålla sig på långt till medelavstånd hela tiden så de där sex tärningarna kom aldrig i spel och hans Evade tokens kunde jobba hårt matchen igenom. Underskatta inte vad två skickligt styrda korvetter kan göra, särskilt om den ena är Dodonnas pride och flottan leds av General Dodonna.

Så om jag skulle sammanfatta detta i några generella råd skulle jag säga:

  • Försök ha en plan för vart och ett av dina uppdragskort så att du vet hur de skall utnyttjas om du blir andra spelare. Om du inte känner dig säker, försök bli förste spelare istället.
  • Kom ihåg att titta över den taktiska situationen på brädet och försök tänka på vad den säger dig. Kan alla skvadroner aktiveras, eller kommer de aktivera i skvadronfasen? Vad händer med de olika skeppen, vilka förmågor har de och hur kan de röra sig?
  • Sist, men inte minst. Underskatta inte värdet av accuracy resultatet på tärningen. Det ger visserligen ingen skada, men det hindrar effektivt försvar. Kom ihåg de olika tärningarnas symboler:
    • Röd: En dubbelträff, tre träff, två kritisk träff, en accuracy och två blanka
    • Blå: Två kritisk träff, fyra träff, och två accuracy
    • Svart: Två kritisk träff plus träff, fyta träff och två blanka.

Till sist kan jag säga att jag hade riktigt kul när vi spelade och ser redan fram mot nästa gång jag får chansen att testa min flotta och när vi får tillgång till våg ett för lite mer variation på brädet.

2 reaktion på “Armada – ett förlorat slag, en vunnen erfarenhet

  1. Hallå! Bra skrivet! Ditt utlämnande av mina egna misstag ger intrycket att jag själv spelade felfritt, vilket är långt ifrån sant 🙂 Men istället för att rada upp dem tänkte jag nämna det som du gjorde bra (något som jag mycket hellre gör än att peka på brister). För att nämna några: Min plan var ju att lägga mina korvetter bakom dina Victories, vilket du effektivt hindrade genom att jag dem till bortre kanten av spelplanen. Tänk dig den förödelse de skulle åstadkommit om jag lyckats med min avsikt! Dessutom lyckades du oskadliggöra Luke på första skytterundan, även han skulle ha åsamkat mycket skada om detta inte skett. Så, tack för ett spännande och väldigt roligt parti Armada! Hoppas vi möts på rymdfältet snart igen!

  2. Jag skrev från mitt eget perspektiv och då är det svårt att sitta och peka på misstag från andra sidan bordet. En sak kan lika gärna vara en plan som jag inte förstått, eller en anpassning till vad som händer på brädet som ett misstag. Din stora båge med korvetterna ser jag till exempel snarare som en korrekt respons på att en stjärnjagare hoppade in precis bakom dem. Att försökt fullfölja din originalplan hade vart att flörta ödet. Smartare att ta en lägre omväg och undvika huvudbatterierna även om det inte var din ursprungsplan..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *