Initiativ

I händelse då två eller flera piloter på olika sidor har samma Pilot Skill avgör initiativet vem av dem som får flytta först och skjuta först. Vem som har initiativet avgörs bara en gång, innan striden. Enligt regelboken har den sida som ställer upp minst poäng på brädet initiativet, vid lika har imperiesidan det. Vid turneringar, om båda spelarna har samma poängmängd, avgörs initiativet genom slantsingling enligt de separata turneringsreglerna. Vad har det för implikationer på spelandet, är det en fördel eller nackdel att ha initiativet? Låt oss redogöra vad initiativet är innan vi besvarar den frågan.

I Movement Phase revealar de piloter med lägst Pilot Skill sina maneuver dials först, och flyttar först. Det innebär att de förlorar sin möjlighet att välja en Action som reaktion på hur motståndarnas piloter med samma Pilot Skill flyttar. I teorin kan man tvingas flytta hela sin flotta innan motståndaren trots att man har samma Pilot Skill. På sätt och vis bumpar man ner sina egna piloters Pilot Skill ett ½-snäpp om man har initiativet. På pappret ser det ut som att mina piloter blivit sämre.

Det ser lite annorlunda ut i Combat Phase. Två motståndarpiloter med samma Pilot Skill skjuter samtidigt. De piloter med initiativet avgör utfallet av sina attacker före motståndarens, men även om en pilot hinner bli nedskjuten av en skytt med samma Pilot Skill förlorar hen inte sin chans att besvara elden. Hen drabbas fortfarande av eventuella crits som hen åsamkat sig, men ändå. På pappret ser det kanske ut som en liten fördel att få skjuta först, men väger den upp nackdelen från Movement Phase?

 

Turr-PhennirÄr det så att innehav av initiativ är en nackdel, trots att den med minst poäng på brädet får det? Ofta är det det och därför icke önskvärt anser kanske många, men det är sällan det har en jättestor inverkan på spelet. Men det finns olika (i alla fall två) fall där innehav av initiativ kan vara en fördel, av varierande grad.

Det första fallet är kanske det coolaste, Turr Phennir’s unika förmåga är att efter han genomfört en attack så får han utföra antingen en Barrel Roll eller Boost som en Free Action. Det betyder att han har goda möjligheter att ta sig ur en anfallares Firing Arc innan denne fått chans att skjuta. På de piloter med lägre Pilot Skill än han själv (eller samma Pilot Skill om hans sida har initiativet) behöver han alltså inte bekymra sig om att behålla motståndaren i sin egen firing arc när han gör en Barell Roll eller Boost, eftersom han gör dessa efter att han har attackerat. Hans förmåga blir alltså ett litet snäpp bättre med initiativ.

Academy-pilotEn situation som de flesta alla x-wingspelare förmodligen råkat ut för är när ens skepp överlappar ett annat och man därför förlorar tillfället att utföra en Action den rundan. Vissa spelare systematiserar denna funktion och försöker avsiktligen placera sina skepp i vägen för motståndaren för att på så sätt neka denne så många actions som möjligt. Denna strategi kallas Action Blocking och lämpar sig väl mot synergitörstande Rebeller. (Garven Dreis kan inte ge bort sin Focus Token om han inte har någon Focus Token.) Och har man piloter med Pilot skill 1 samt innehav av initiativ så finns det inga motståndarskepp som är säker mot Action Blocking. I vilken utsträckning man väljer att tillämpa denna strategi varierar alltifrån en ensaka Prototype Pilot till att ha en styrka med uteslutande Action Blockande Academy Pilots, och i det senare fallet initiativ kan vara avgörande.

Hoppas att du gillade det. Har du synpunkter, rättelser, kritik eller beröm så hör gärna av dig, via kommentarerna eller mejl.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.