Actions: Evade

Den sista spelmarkören i Token-Trilogin är Evade. Den enda rent defensiva spelmarkören som – till skillnad från Focus och Target Lock – inte har en massa dolda strategier utan egentligen är rätt simpel. Däremot finns det vissa saker med Evade som kan vara väldigt bra att veta när man ger sig ut i spelet.

Evadetokens

En Evade Token kvitterar en träff på din motståndares anfallstärningsslag. Det vill säga; den stryker en träff som din motståndare slår med de röda attacktärningarna. Inget mer, inget mindre. Anledningen att jag formulerar mig såhär är att Focus – Evades brorsa – modifierar fler än en tärning. Det gör inte Evade. Däremot kommer med en Evade Token att vara garanterad att slippa en träff som du annars skulle behöva slå tärningar för.

Focus eller Evade?
Det finns naturligtvis den vanliga frågan som dyker upp varje gång det kommer till att välja Actions; varför ska jag ta den här istället för Focus? Trots att Evade har en simpel funktion  är frågan nog aldrig mer relevant. Som vanligt är det helt beroende på situationen man är i, vad man har för avsikt och vad man hoppas att ens Action-val skall hjälpa en med. Överväger man att välja Evade är situationen troligtvis självklar: Man har hamnat i en knipa och behöver hjälp med att försvara sig.

Evadeaction

Vad finns det då att diskutera?
Har man en Evade Token kan man komma undan en träff mer än vad man har försvarstärningar. T.ex; din motståndare slår fyra attacktärningar; alla träffar och du har tre försvarstärningar. Då har du chansen att komma undan alla fyra attacktärningar om du har en Evade Token och slår Evade på dina tre gröna tärningar. Det är visserligen att göra sig ovän med sannolikheten, men det går att komma undan.
En Evade Token kan däremot aldrig modifiera ett tärningsresultat. Framför allt inte ett som bara består bara av Focus In Text. Slår du därför bara Focus In Text på samma ovan nämnda försvarstärningsslag och du har en Evade Token tar du alla tre träffar (din Evade Token stryker naturligtvis fortfarande en av de fyra. Men bara en). Hade du däremot valt Focus i just den siutationen med just det tärningsslaget hade du kommit undan tre av träffarna och bara tagit ett skadekort. I detta extremt hypotetiska fantasifall. Men lite av det jag skriver nu kan du låta ligga och jäsa i bakhuvudet för risken finns att du kommer att hamna i en situation då du har tre gröna försvarstokens och du blir beskjuten av fyra röda attacktärningar.

Evadeexample

Det blir mer tydligt – och framför allt viktigare – med Evade för skepp som har låg Agility Value; det vill säga få gröna försvarstärningar. De behöver Evade Token betydligt mycket mer just på grund av det jag skrev nyss; chansen att komma undan fler attacker än vad de normalt kan försvara sig mot. Problemet för de skepp med få försvarstärningar är att de sällan har Evade tillgänglig som Action. Vilket gör frågan akademisk sånär som på ett (egentligen två, men jag kommer till det senare) exempel: Firespray-31. Den stora rackaren har bara två gröna försvarstärningar men trots det tillgång till Evade Action.

EvadefocusKollar man på siffrorna – vilket du vet att vi gör men aldrig pratar om – så har Focus och Evade så lika sannolikhet att hjälpa vid ett försvarstärningsslag med tre tärningar att det skulle krävas hundratals matcher för att ens kunna uppfatta någon skillnad mellan de två.
Så varför har de – likt när vi tittade på Target Lock – en Action som i jämförelse med Focus levererar ett så snarlikt resultat?
Jag har inget bra svar i fallet med skepp som har 3 i Agility (dvs tre gröna tärningar att försvara sig med i normala fall) om vi pratar om det generellt. Det bästa jag kan komma med är personlig preferens när man bara jämför dem med varandra sådär rakt upp och ner. På samma sätt som att det kanske är roligare att lägga en Target Lock när man anfaller; så man känner att man verkligen gör det fullt ut. Kanske känns det tryggare att lägga en Evade Token när man hamnat i en knipa. Handlar det däremot om skepp som har färre försvarstärningar än tre blir det som sagt annorlunda, då är Evade betydligt ”bättre”.

Men en tumregel som kan vara bra att ha med sig är att Evade är bättre om du bara förväntas bli beskjuten av ett skepp. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här och fortfarande inte komma någon vart. Men vill du gå riktigt på djupet så kan jag rekomendera att läsa det här inlägget på Team Covenants sida. Där finns det grafer och simuleringar att titta på för den som gillar sådant.

Jag bor på båda sidorna, mitt gräs är alltid grönt
Som med alla Actions jag har pratat om hittills får Evade naturligtvis en betydligt större effekt om den används tillsammans med Focus. Eller rättare sagt; du får en betydligt större chans att klara dig undan en attack om du har både Focus- och Evade-markörer på ditt skepp. Det är inte lika ”lätt” att få båda i samma tur som med Target Lock – Evade Tokens plockas bort i slutet av rundan – men det finns väldigt relativt enkla sätt att skaffa båda…

Evade bland specialförmågorna
Bland piloter, uppgraderingar och specialförmågor lyser Evade med sin frånvaro. Evade är, som sagt, en rent defensiv funktion i ett väldigt offensivt spel. Det har helt enkelt inte lagts lika stor energi på att göra piloter, uppgraderingar eller specialförmågor som briljerar extraordinärt med just Evade.
Är man en stor anhängare av Evademarkörer och nyfiken på hur man kan maximera dem måste man titta åt andra saker än just Evade. Det viktiga vi letar efter är piloter som dels har tillgång till Evade från första början, kan hantera stress så bra som möjligt och på något sätt utföra fler än en Action. Sådana finns det relativt gott om. Vidare fungerar ju allt jag skrev om att få en extra Focus Token till sin Focus Token även till att få en Focus Token som komplement till sin Evade Token – förutsatt att man har tillgång till Evade Action.

push-the-limitPush The Limit är såklart det jag syftar på. Det här är nyckeln till att maximera effekten av Evade Action. Alla piloter kan visserligen inte ta den, bara de som har tillgång till Elite Pilot Talents. Men de som har det kan med stor framgång välja Push The Limit av anledningen att kunna utföra både en Focus Action och en Evade Action. Visserligen blir piloten stressad, men skepp med tillgång till Evade har oftast ett manöverhjul som är generöst med gröna manövrar. Så den Stress Token man får av Push The Limit borde inte vara allt för svår att bli av med.
På Imperiesidan har alla skepp förutom Lambda Shuttle (Det vill säga TIE Fighters, TIE Advanced, TIE Interceptors, TIE Bombers och Firespray-31) tillgång till Evade. Alla kan också flygas av piloter med tillgång till Elite Pilot Talents och därför Push The Limit. På Rebellsidan är det lite snålare då bara A-Wing och en YT-1300 med titeln Millenium Falcon har tillgång till Evade, men båda har piloter som kan välja Push The Limit.

Tycho_CelchuTycho Celchu är den självklara kandidaten bland Rebellerna om man tycker om att spela svårfångad svårträffad. Ingen pilot i spelet har en lika generös förmåga när det kommer till stress. Han är nämligen (nästan) helt immun mot den och han sitter i en A-Wing; det skepp med flest gröna manövrar i spelet till att bli av med stress. Även om stressen inte berör honom så värst mycket. Men viktigare än så; A-Wing har Evade.
Det gör att Tycho Celchu kan gå igenom hela matcher med både Focus och Evade varje tur utan att det påverkar hans manövreringsförmåga särskilt mycket. Den taktiken – dvs om man inte gör gröna manövrar för att försöka bli av med Celchus stress – begränsar honom bara till att inte  göra några röda manövrar. På A-Wing är det är bara K-Turns som är röda så det är inte ”hela världen”. Men det finns två olika läger; de som kör Celchu med en hel hög med Stress Tokens i släp och de som försöker att bli av med hans Stressmarkörer under matchens gång för att även ha tillgång till Koiogran Turns.

soontir-felOch det går ju inte att nämna Tycho Celchu i det här sammanhanget utan att i nästa andetag nämna Soontir Fel. Soontir hanterar inte stress lika bra på samma sätt som Tycho Celchu. Istället för att varken tjäna eller förlora något på den blir istället rikt belönad av den.
Samma sak gäller för Soontir Fel som det gör för Tycho Celchu; det hänger på att man spelar båda dessa herrar tillsammans med Push The Limit om man vill utnyttja Evades fulla potential i största möjliga mån. Soontir Fels förmåga gör att han får en Focus Token varje gång han blir stressad och Push The Limit gör att han blir stressad varje gång han gör två Actions. Väljer man då att, med Soontir Fel, först göra en Focus Action – och sedan en Evade Action – blir man stressad. Då får man en till Focus Token. Det är ett sätt att bli bästa kompis med sina förutsättningar att kunna dela ut lite skada men framför allt kunna försvara sig mot den.

captain-yorrCaptain Yorr är Imperiets egen samtalsterapeut med en förmåga som gör att han tar över sina vänners Stress Tokens så länge de är inom avstånd 1-2 från honom själv.
Han kan göra det så länge han har två eller färre Stress Tokens själv. Det innebär att han möjliggör för tre skepp att utföra vår omtalade Push The Limit-Evade-Focus Action och ta deras Stress Tokens av dem så de är fria att göra samma sak igen nästa tur. Han är dock inte helt optimal att köra tillsammans med nyss nämnda Soontir Fel då Soontirs förmåga lönar sig som allra bäst när han blir stressad. Men att köra Captain Yorr tillsammans med några generiska piloter som har tillgång till Push The Limit (Black Squadron Pilots i TIE Fighters, Saber Squadron Pilots i TIE Interceptors) kommer att kunna göra tre av de skeppen riktigt svårträffade. Han själv å andra sidan kommer nog att behöva att kämpa ett tag med att bli av med de tre Stress Tokens han drar på sig i ett sådant sammanhang, så det är en taktik som kommer att bli svår att utföra flera gånger. Men det kanske räcker gott och väl med att utföra denna cirkusakt en gång för att skifta balansen till din fördel.

millennium-falcon-title

Millenium Falcon är en uppgradering (titel) som är unik för YT-1300. Den ger det stora klumpiga skeppet inget mindre än just Evade tillgänglig som Action. Som jag skrev har Firespray-31 (ett av Imperiets stora skepp) tillgång till Evade och för just dessa två jättar betyder denna Action mycket.
Tillsammans med Push The Limit kan YT-1300 – precis som alla andra – tjäna väldigt mycket på Evade om det hamnar i en knipa, även om det inte har värst många gröna manövrar till att bli av med stressen. YT-1300 har nämligen bara en futtig grön försvarstärning (alla som kör YT-1300 kan intyga att den känns futtig) så möjligheten att dubblera antalet attacker skeppet kan undvika (visserligen bara från en till två, men en kommer att vara garanterad) är väldigt stort och väldigt användbart, även utan Push The Limit. Men med Push The Limit kan det även välja Focus.
Det blir kanske lite överkurs nu men; flyger man YT-1300 och ger henne titeln ”Millenium Falcon” så hon får tillgång till Evade, väljer en pilot (t.ex Chewbacca) som kan ta Elite Pilot Talents och tar Push The Limit så man kan välja Evade och Focus som Actions och till sist tar med sig Nien Nunb som Crew som gör att alla raka manövrar räknas gröna har man en YT-1300 som är mycket svårare att skada och håller sig levande betydligt mycket längre.

Hör gärna av dig med rättelser, kritik eller beröm. Antingen i kommentarsfältet här nedanför eller direkt till mig via mail.

/Erik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.