Spelet

Fantasy Flight Games X-Wing Miniatures Game är ett brädspel som utspelar sig i Star Wars-universumet. Det går uteslutande ut på att rymdskepp från filmerna möts i strid där två spelare tävlar mot varandra i lite olika sorters scenarion.

Det gavs ut första gången i augusti 2012 och har sedan dess utökats med expansioner i form av fler skepp, uppgraderingar och uppdrag.

Spelet i korthet.
Spelet går till så att varje spelare har skepp som är likvärdiga sin motståndare. Varje skepp har en manöverväljare med olika manövrar för varje skepp. En del skepp kan göra fler och snabbare manövrar, medans andra har sin stora behållning i något annat.
När båda spelarna valt manövrar på alla sina skepp lägger spelarna ner sina manöverväljare på spelbrädet med vald manöver dold för motståndaren. När alla manöverväljare ligger på bordet visar spelarna sina valda manövrar för ett skepp i taget och flyttar det därefter.

Movement

När skeppen flyttar gör de det i en speciell ordning, ett efter ett, baserat på vilken nivå ett specifikt skepp med en specifik pilot ligger på. En förflyttning går till så att spelaren tar en manöversticka som överensstämmer med den valda manövern och flyttar det valda skeppet från ena kortsidan av manöverstickan till den andra. Alla skepp har små piggar på framsidan, där positionerar man manöverstickan och flyttar skeppet till andra sidan och positionerar in manöverstickan på likadana piggar på baksidan av skeppets bas. Alla skepp delar manöverstickor men alla skepp har inte tillgång till alla manövrar.

Efter att ett skepp flyttat har det möjligheten att utföra en handling av något slag (s.k Action). Det kan till exempel vara olika sorters specialförmågor, möjligheten att skjuta bättre, försvara sig bättre eller någon extra liten manöver. Det beror på vilket skepp med vilken pilot det handlar om, de har alla olika styrkor och svagheter och det finns inget skepp som är bäst på allt.

Shooting

Efter att alla skepp flyttat – ett i taget – är det dags för de små skeppen att skjuta varandra. Det fungerar så att ett skepp enbart får skjuta inom sin attackvinkel – som ligger strax under 90º – framåt på andra skepp som är inom räckhåll på den för spelet unika avståndsmätaren (se bild ovan). Det är därför det är viktigt med manövreringen – man vill få sin motståndares skepp inom sina egna skepps attackvinklar men samtidigt stanna utanför sin motståndares.
DiceHuruvida ett skepp träffar sin motståndare eller inte beror på tärningsslag. Spelet levereras med unika åttasidiga tärningar, en röd för anfall och en grön för försvar. På tärningarna finns olika symboler för om man träffade (hit och crit) eller missade vid anfall, lyckades undvika (Evade) eller tog en träff vid försvar samt ett par extra symboler (Focus In Text) som gör att tärningsslaget kan modifieras, det är dock beroende av vad det skjutande skeppet valt för handling (s.k Action).
Tärningarna bidrar med ett slumpmoment till spelet men det är på inget sätt ett slumpbaserat spel, det går däremot till stor del ut på att vända slumpen till sin fördel i största möjliga mån genom att försöka utmanövrera sin motståndare.

Fantasy Flight Games – spelets tillverkare och utgivare – har gjort en jättebra introduktionsvideo där de illustrerar hur spelet går till i korthet på ca 12 minuter.

Matcherna och de två fraktionerna.
När det är dags för två spelare att mötas så kommer de överens om en poängmängd som matchen skall spelas om. Det fungerar så att varje skepp är värd en viss mängd poäng. Poängmängden varierar och är beroende på hur bra skeppet är, vilken pilot man väljer och eventuella uppgraderingar. Allt det räknas mot den poängmängden och spelarna får, efter en överänskommen summa poäng, distribuera dem över sina skepp och olika piloter tills de har nått upp i den överenskomna poängmängden. Som standard spelas X-Wings Miniatures Games matcher om mellan 60 till 100 poäng. Det innebär alltså att den ena spelaren plockar ihop skepp med olika piloter tills hen har t.ex 60 poäng och motståndaren gör samma sak. På så sätt balanseras sidorna men det ger spelarna olika möjligheter att anpassa sina skepp efter vad de tycker passar deras spelstilar.

Focus vid anfall

I spelet finns det två fraktioner – Rebeller och Imperialister. De båda fraktionerna har sina styrkor, svagheter och olika spelstilar. Rebellerna har en tendens att vara bra på allt men inte bäst på något med skepp som är relativt dyra poängmässigt – de får alltså in färre skepp på den överenskomna poängmängden (normalt runt tre till fyra skepp vid 100 poäng). Varvid Imperialisterna är mer specialiserade och förlitar sig mer på extremer såsom vass manövrering och svärmtaktik. Imperialisternas skepp är generellt sett lite billigare och de är oftast fler till antalet på samma poängmängd (vanligtvis runt fem till åtta vid 100 poäng).
Därför lämpar det sig oftast bäst för nybörjare att börja med att spela som Rebell. Det är en lite mer förlåtande inlärningskurva och det är lättare att få en känsla för sin spelstil, vad man vill kunna göra och vad man inte kan göra varvid det är lite mer krävande att spela framgångsrikt som Imperialist. Med det sagt är det däremot inte på något sätt sämre att spela som Imperialist, de har bara en brantare inlärningskurva.

Spelet är inte beroende av att de båda spelarna spelar olika sidor. Om två spelare båda vill spela som Imperialister eller båda som Rebeller så går det bra att göra det. Men det blir naturligtvis inte lika tematiskt och det är oftast roligare om de båda sidorna – med sina olika styrkor och svagheter – ställs mot varandra.

Nybörjare, anpassning och spelets djup
Generellt behövs ingen förkunskap eller tidigare erfarenhet av den här sortens spel för att börja spela X-Wing Miniatures Game. Det är väldigt intuitivt och en nybörjares instinktiva känsla för taktik – vad som är bra respektive dåligt och smart respektive mindre smart. Spelet kräver ingen utbildning och ingen erfarenhet.

Detta betyder dock inte att spelet är simpelt och saknar djupet som krävs för att vara långvarigt spelbart och förnyande. Det går att – tack vare uppgraderingar, olika piloters olika förmågor och skeppens och fraktionernas olika krävande spelstilar – fortsätta utveckla både sig själv och spelet för att det skall vara hållbart och belönande i längden.

xwing

Att komma igång.
En grundlåda kostar runt 300 - 450 kr beroende på var man köper den. I den får man alla manöverstickor, tärningar, regelboken och övriga tillbehör som behövs för att spela spelet. I grundlådan får man tre färdigmålade skepp: en X-Wing och två TIE Fighters samt lite olika pilotkort till dem.
Det räcker gott och väl för att lära sig och få en känsla av hur det går till.
Det kommer dock, om man gillar spelet, inte att räcka i längden då det snabbt blir intressant att utöka sitt spel med fler skepp.
De olika skeppen kostar runt 100 kr – 150 kr för de små och 250 kr – 350 kr för de stora. Varje nytt skepp tillför en utökning med ett skepp (förståss) men också olika nya piloter och uppgraderingar som går att applicera på de skeppen man redan har. Så ett extra skepp tillför mer till spelet än bara ett till skepp.

Se även Starlit Citadels genomgång och recension av spelet.

Någon att spela med.
Det är här vi i föreningen Starfighters kommer in i bilden. Vi älskar det här spelet och finns till för att främja spelandet utav det i allra största mån. Vi gör det genom att organisera speltillfällen (ibland avslappande spelkvällar, ibland kompetativa turneringar) och att prata om det; dela våra tankar och åsikter, taktiker och tips.
En generell förutsättning är att varje spelare har sina egna skepp och allt som behövs till dem. Men är du intresserad av att prova på spelet innan du köper egna skepp så går det jättebra att höra av sig så ordnar vi en genomgång. Vi har allt som behövs för att prova på allt som spelet har att erbjuda.

Om du söker nya spelare är du varmt välkommen att kontakta oss och följa med på en träff. De brukar vara väldigt avslappnade och det är ofta nya ansikten som dyker upp.
Medelåldern i föreningen ligger i skrivande stund på 28 år men det innebär inte att andra åldrar inte är välkomna, tvärt om välkomnar vi alla spelare. Oavsett livssituation, ålder, kön, härkomst eller livsstil.

Frågor?
Du får gärna kontakta oss när som helst med frågor gällande spelet eller föreningen – oavsett nivå. Ställ gärna direkt spelrelaterade frågor här nedanför i kommentarsfältet så andra kan se dem. Vi har även en grupp på Facebook där vi brukar diskutera spelet lite mer avslappnat.

 

9 reaktion på “Spelet

  1. Halloj,

    Jag är intresserad av att investera i X-Wing eller Armada.
    Förstår att föreningens syfte är att sprida X-wing andan. :)
    Men jag fråga i vilket fall som.

    Vilket spel ser ni kunna överleva i framtiden, vad spelas mest av här i Svedala?

    Tack.

    Hälsningar
    Mattias

    • Hej Mattias! Kul att du är intresserad av spelen!

      Men varför välja?? ;)

      Skämt åsido. Av de två spelen spelas X-Wing mest i Sverige, att döma av närvaron på turneringar och vad som spelas på vår förening. X-Wing är ett lättillgängligt spel och jag gissar att det kommer fortsätta ha flest spelare, men med det sagt tror jag att Armada kan vara väldigt belönande om man investerar känslomässigt i det. Min magkänsla säger att Armada är på framväxt, snart släpps våg två och med den två nya ikoniska skepp som generar mycket intresse.

      Jag hoppas du hittar rätt i ditt val – många av oss spelar bägge spelen och är hur nöjda som helst!

    • Hallå Mattias!

      Som Patrik säger: kul att du är intresserad och hör av dig till oss.

      Den första frågan är den svåraste så jag börjar med den enkla. Det spelas idag helt klart mer X-Wing än Armada i Sverige och i världen. X-Wing är ju det äldre och mer mogna spelet i gänget, men jag tror även att X-Wings korta speltid gör att det är lättare att plocka upp. Armada börjar dock få lite fart och vi hade faktiskt utrymmesbrist på vår senaste Armadaträff.

      Vilket spel som håller längst är svårt att sia i. Jag tror båda spelen kommer överleva många år framöver. Rent kommersiellt tror jag fördelen ligger hos X-Wing. Armada kommer nog inte kunna ta in försprånget som X-Wing skaffat sig i spelarbas. Vad gäller omspelbarhet efter att ett kommersiellt stöd upphört så ger jag fördelen till Armada. Armada har ett större djup och uppdragen som ingår i basspelet för Armada ger än mer variation än vad man har i X.Wing deathmatches.

  2. Pingback: Så gjorde vi ett eget spelbord/spelskiva | Sundhults blogg

  3. Pingback: Jag har varit på mitt första rymdäventyr | Sundhults blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>