Wave 4. Many Bothans died to bring us this information.

Nyheterna haglar tätt just nu. Imperial Aces står för tröskeln, de enorma skeppen frestas och mitt uppe i allt detta utannonserar Fantasy Flight Games expansionsserien Wave 4.

wave4-layout

Denna gång får vi skeppen E-Wing, Z-95 Headhunter, TIE Defender och TIE Phantom. Kanske inte de mest kända skeppen i Star Wars då ingen av dem är med i filmerna utan alla existerar i Star Wars periferi – det så kallade Extended Universe. 

På kvällen den 7e februari lade Fantasy Flight Games upp artikeln med förhandstitten på de nya skeppen i Wave 4 som från ingenstans, och snabbt var spekulationerna igång kring vad dessa skepp kommer att tillföra spelet. Vi kikar lite på vad vi vet, tror och hoppas på.

Z-95 Headhunter
Att den ser ut som en X-Wing med sina S-Foils ihopfällda är inget sammanträffande, denna snabba lilla rackare är nämligen vår kära T-65s (X-Wing) föregångare. Z-95 nämndes första gången redan 1979 i boken ”Han Solo at Stars’ End” och har sedan dess dykt upp i otaliga böcker, serietidningar, teveserier, och spel. Det är utan tvekan ett av de mest kända skeppen utanför filmerna.

SWX16-layout

Z-95 Headhunter kommer, i X-Wing Miniatures Game, fylla rollen som rebellernas billiga kanonmatsfighter, den dyraste piloten (med Pilot Skill 8) kommer att landa på 19 poäng och den billigaste kommer att kosta 12 poäng, vilket är precis lika mycket som imperiets Academy Pilot (en så kallad ”TIE” på engelska, heh).
Dess tillgängliga Actions blir Focus och Target Lock, precis som sig bör för rebellerna.

bandit-squadron-pilot

I artikeln får vi titta närmre på denna billiga Z-95 Headhunter-pilot – Bandit Squadron Pilot – som med en Pilot Skill på 2 hamnar steget ovanför Academy Pilots Pilot Skill 1.

Pilotkortet visar även skeppets stats, en icke-imponerande kvartett tvåor; två attacker (antalet röda tärningar skeppet slår när det attackerar), två Agility (antalet gröna tärningar skeppet slår när det försvarar sig), två Hull Points och två Shields.

Något annat vore visserligen konstigt och för futtiga tolv poäng, med en Pilot Skill på två är dessa stats långt ifrån fy skam.
Det sista vi kan greppa från kortet, likväl texten i artikeln, är att Z-95 Headhunter kommer att ha möjligheten att bära missiler. Dessa tolv poäng blir bara billigare och billigare hela tiden.

ion-pulse-missiles

I artikeln visas även Ion Pulse Missiles, en missil för tre poäng med ett verkansavstånd på 2-3 som låter dig rulla tre attacktärningar när du attackerar med dem.
Om denna attack träffar sker samma sak som om försvararen blir träffad av en Ion Cannon eller Ion Cannon Turret med en väldigt stor skillnad.

Försvararen får två Ion Tokens istället för en. Detta innebär om du attackerar ett skepp med en liten bas ingenting, båda joniseringsmarkörerna tas bort efter att effekten slagit in.
Det stora med Ion Pulse Missiles är just det, när man attackerar stora skepp. Stora skepp behöver som du vet två Ion Tokens för att effekten av dem skall slå in. Detta betyder två attacker med en Ion Cannon eller en Ion Cannon Turret, antingen från ett och samma skepp över två turer eller en kombinerad attack från två skepp, vilket är väldigt mycket. Nu kan alltså ett – väldigt billigt – skepp jonisera ett stort skepp vid ett och samma tillfälle, vid en och samma attack, och med en poängkostnad på tre poäng, vilket gör denna till den billigaste missilen.

Spekulation 1

Spekulationer och vilda gissningar: Om man zoomar in jättemycket på förhandstitten på Z-95 Headhunter kan man se uppgraderingskort där det ser ut att stå ”Munitions Fail…”, kan det vara Munitions Fail Safe? Denna uppgradering har ingen uppgraderingsikon och Z-95 Headhunter levereras med ett referenskort för Modifications, något som är tillgängligt för alla skepp och är uppgraderingar som inte har några uppgraderingsikoner.
Vidare ser det också ut som att det finns en Elite Pilot Talents som ser ut att komma att heta ”Decoy” och Elite Pilot Talent-uppgradering som heter ”Wingman”, vad kan det innebära? Åh, väntan är olidlig.

TIE Defender
I X-Wing Miniatures Games comminuty pågår en ständig diskussion om ”vad vill ni se i nästa grupp expansioner”, i den diskussionen dyker både nyss nämnda Z-95 Headhunter men framför allt TIE Defender upp högt på önskelistan.
TIE Defender sågs första gången 1994 i dataspelet Star Wars: TIE Fighter där skeppet bar rollen som ”bäst”. Det var ett överlägset skepp i spelen och verkar, i sann Fantasy Flight Games-anda, bära med sig sina karaktärsdrag in i X-Wing Miniatures Game.

SWX17-layout

Men vad innebär ett överlägset skepp i X-Wing Miniatures Game? Hög poängkostnad. TIE Defender kommer inte att sabba spelet. Den billigaste av dem ser, av grumliga pixlar att döma, ut att kosta 30 poäng. Det gör TIE Defender till ett av de dyraste skeppen i spelet, poängmässigt.

Informationen om TIE Defender är knapp i artikeln. Det vi får reda på är att TIE Defender kommer att ha en kvartet treor som stats; tre attacker, tre försvarstärningar, tre Hull Points och tre Shield Points. Det omnämns som ett elitskepp utan dess like och kommer att kunna bära både uppgraderingen av typen Canon och missiler. Det nämns också att det kommer två nya Elite Pilot Talents med skeppet, vilket naturligt leder oss till…

Spekulation 2

Spekulationer och vilda gissningar: Ok, vi zoomar in. Elite Pilot Talents. Det ser ut som att den ena kommer att heta Predator och den andra Outmaneuver. Oh my…
Vidare ser även TIE Defender ut att komma med en modification som ser ut att heta (något i stil med) ”Munitions Fa…” Munitions Fail Safe? Samt den nyss nämnda Ion Pulse Missile.

E-Wing
E-Wing Escort Fighter såg dagens ljus för första gången i serietidningen Dark Empire som gavs ut 1991 – 1992 och har sedan dess bara dykt upp i en handfull relativt smala böcker och serietidningar och det är därför ett av de mindre kända skeppen (av alla relativt okända skepp i denna expansionsgrupp).

SWX18-layout

I artikeln skrivs att E-Wing är byggd för att matcha X-Wings eldkapacitet med A-Wings hastighet och manövrerbarhet, samt att det är ett avancerat skepp som kan ta både Astromechs och System Upgrades och, sist men inte minst, även bära torpeder.

E-Wing verkar bli ett högst potent skepp och det är inte konstigt med nyss nämnda specifkationer. Lägg till tre attacktärningar, tre försvarstärningar, två Hull Points, tre Shield Points och möjligheten att utföra både Barrel Roll och Evade så kan man inte göra annat än att hålla med. Piloterna i expansionen har Pilot Skill 1, 3, 5 och 8 där den billigaste kostar 27 poäng.

r7-t1

Inte nog med det, skeppet introducerar även en (två? Vi kommer till det strax) ny/a Astromechs; R7-T1.

Denna lilla robot låter dig (som en Action) ta en Target Lock (observera, ej Target Lock Action) på ett motståndarskepp inom avstånd 1-2 om du befinner dig inom dess attackvinkel. Inte nog med det, du får även utföra en gratis Boost Action när du gör detta.
Min hjärna kokar litegrann, men i artikeln nämner de potentialen i att kombinera denna Astromech med Advanced Sensors (som låter dig utföra Actions innan du utför din manöver) och Elite Pilot Talent uppgraderingen Push The Limit (som låter dig utföra två Actions mot att du får en Stress Token).
När jag säger att min hjärna kokar av kombinationen skämtar jag inte och jag lämnar det upp till dig att fundera ut hur du skall kombinera dessa funktioner med varandra. Men låt detta ligga och sjuda i huvudet; tre Actions.

etahn-abaht

Vi får även kika lite närmre på ett av skeppets piloter, Domeanen Etahn A’baht.

A’baht dök upp första gången 1996 i boken Before The Storm och har varit med i ett par böcker sedan dess.

Han kostar 32 poäng, har Pilot Skill 5, tillgång till Elite Pilot Talents, System Upgrades, torpeder och en Astromech.

Hans specialförmåga är att när ett av hans motståndarskepp inom hans attackvinkel (inom avstånd 1-3) försvarar sig (alltså, blir attackerat) får den som attackerar skeppet ändra en av sina hit resultat till crit.  Detta innebär alltså att alla A’bahts allierade skepp får ändra sina attacktärningar när de attackerar skepp som är innanför A’bahts attackvinkel. Det är en rätt cool specialförmåga och jag undrar om den, till råga på allt, även gäller Etahns attacker. Vad tror du?

Spekulation 3

Spekulationer och vilda gissningar: Vi zoomar in på bilden. Vi ser ett kort vi känner igen och tre nya. Det vi känner igen är Advanced Sensors, det är trevligt då det kortet bara kommer med Lambda Class Shuttle än så länge och är ett hett eftertraktat kort.
Vidare ser vi vad som ser ut som Elite Pilot Talent ”Outmaneuver” som vi pratat om tidigare. Vi ser också R7-T1 kortet som vi fått kika nämre på men även vad som ser ut som en generisk ”R7 Astromech”. Vad den kommer att ha för funktion törs jag inte ens gissa på men fler Astromechs har vi ju länge önskat så det är väldigt kul.
Sist ut på denna bild har vi vad som ser ut som ”Flechette Torpedoes”, de verkar på avstånd 2-3 och ser ut att slå tre attacktärningar. Det, i sig, är kanske inget spektakulärt men ”Flechettes” är en känd vapenteknik som använts genom vår tid (i vår verklighet alltså, inte bara Star Wars-verkligheten) och det är en vapenteknik som i princip går ut på att ett vapen skjuter iväg många små pilar, oftast tillverkade av metall. Ett elakt vapen. Det skall bli kul att se vad det får för funktion i X-Wing Miniatures Game, inte lika kul i verkligheten.
Vår verklighet alltså.

TIE Phantom
E-Wing räknas som relativt okänd men har trots det inget att komma med i jämförelse med TIE Phantom. Det har varit med i två tillfällen, första gången i dataspelet Rebel Assault II och andra gången i en expansion till dataspelet Empire at War. Smalare än så blir det inte då inget av dessa spel var några direkta storsäljare.

SWX19-layout

Nu blir det spännande. TIE Phantom! Jag tror att detta kommer att bli den största snackisen för denna release. Åtminstone vad det kommer till nya funktioner då TIE Phantom introducerar en ny regel; Cloaking. Sådant brukar innebära osynlighet och vad det kommer att innebära rent praktiskt törst jag inte ens spekulera högt.

Skeppet då, vad vet vi? Fyra attacker (står det fyra attacker?!), två försvarstärningar, två Hull Points och två Shield Points. Dess Actions är Focus, Barrel Roll, Evade och en helt ny ikon, mer om den i det kursiva. Sen vet vi inget mer, det är dolt i mörker. Men vi kan spekulera! Vi ser, bland uppgraderingskorten, det redan kända kortet Recon Specialist. Inget nytt där, men det innebär att TIE Phantom har möjligheten att ta med sig uppgraderingar av typen Crew. Den kommer även med Fire-Control System, det pekar mot att den kommer att kunna bära uppgraderingar av typen System Upgrade. Båda av dessa verkar riktigt vettiga då detta skall vara ett rejält avancerat skepp.

Spekulation 4

Spekulationer och vilda gissningar: En ny Action med en tillhörande nytt referenskort och en ny Token. Det känns naturligt att denna har med Cloaking att göra, men vad kommer det att innebära? Kommer man att kunna skicka iväg denna token för att välja en alternativ plats på spelbrädet? Åh, jag törs knappt gissa!
Bland uppgraderingskorten ser det ut som att vi får en ny Crew-uppgradering som heter något i stil med ”Tacti…”, kanske är det Tactician? Det ser också ut som att vi får två nya Modifications varvid den ena verkar heta något i stil med ”Advanced Cloaking…” och den andra… för svårt att se. Men kan detta innebära att vi får sätta, kanske, Advanced Cloaking Devices på andra skepp i spelet? Thomas, har du hört!

Uppdatering: Just Advanced Cloaking Device kan komma att vara begränsad till bara TIE skepp eller bara TIE Phantom. Inget är säkert men våra analytiker på arkivet jobbar för fult med den digitala restaureringen och analyseringen av pixlarna.

Tack för att du läste! Kommentera gärna med vad du tror, vill och hoppas på gällande Wave 4. Och kom ihåg att mina spekulationer är 50% vilda gissningar och 50% önsketänkande. Jag kan mycket väl ha fel, rätta mig gärna.

6 reaktion på “Wave 4. Many Bothans died to bring us this information.

      • Man gör en ”Cloak-action” och fram till End Fase räknas skeppet som cloaked MEN man kan fortfarande få ett Target Lock på skeppet. Man har inga sköldar kvar (de disableas) men får fyra extra defence-tärningar. All skada man eventuellt tar ändå dock givetvis direkt på Hull. Efter End Fasen är man helt Cloaked och kan ej få Target Lock på sig fast alla är välkomna att skjuta på med alla tärningar de har ändå men erfarenhetsmässigt kan jag säga att tre attack vs sex försvar = skjut på något annat.

        Om man sen skjuter på någon när man är Cloakad börjar man ”avcloakas”. Man räknas som cloaked (inga sköldar, mer defence) till End Fase och sen i End Fase trycker man igång sköldarna igen om man fortfarande lever.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.