Om detta är ett konsulärt skepp, var är ambassadören?

Sent på fredag kväll kom äntligen den första ordentliga förhandstitten på expansionen Tantive IV till X-Wing Miniatures Game. Den största och definitivt en av de vackraste expansionerna till spelet.

tantive-box-left

Förväntningarna på expansionerna för de enorma skeppen är, åtminstone för min egen del, skyhöga. Ett ljust hopp tändes när vi fick kika på den kommande expansionen GR-75 Rebel Transport och nu får vi alltså en titt på CR90 corvette, mer känd som Tantive IV. 

Tantive_IV_600px

Som det första skeppet i bild någonsin i en Star Wars-film känner många av oss igen denna tjusiga farkost. Men trots att det är ett välkänt skepp är det inte överrepresenterat i Star Wars. Åtminstone inte i originaltrilogin, men letar man lite hittar man det på lite fler ställen. Det är bland annat med en del i den dataanmierade serien Clone Wars och har dykt upp vid ett flertal tillfällen i ett otal böcker och serietidningar.

Men nu pratar vi faktiskt om spelet.
Expansionen Tantive IV kommer med hela tjugofyra uppgraderingskort. Det lovas att många av dem kommer att kunna användas till det ”vanliga” spelläget. Här kikar vi på de två första som kommer att gå att bruka i det vanliga spelläget.
I början av Fantasy Flight Games artikel nämner de öppningsscenen i Star Wars episod IV, där vi får se R2-D2 och C-3PO hatta omkring på skeppet och till min absoluta förtjusning ger Fantasy Flight Games oss möjligheten att bära dessa två som Crew i X-Wing Miniatures Game.

rd-d2R2-D2
4 poäng.
Crew.
Rebel Only.
”At the end of the End phase, if you have no shields, you may recover 1 shield and roll 1 attack die. On a hit result, randomly flip 1 of your facedown Damage cards faceup and resolve it.”

R2-D2 finns visserligen med i X-Wing Miniatures Game sedan tidigare. Han kan bäras som uppgraderingen Astromech av X-Wings, Y-Wings och den kommande E-Wing. När man bär R2-D2 som Astromech-uppgradering ger han skeppet som bär honom möjligheten att få tillbaka en Shield Token efter att det utfört en grön manöver. När han nu kommer i inkarnationen Crew har han en liknande funktion men kommer denna gång med en risk.
I denna variant är hans förmåga att han kan ge tillbaka en Shield Token till ett skepp som inte har några sköldar kvar i slutet av End Phase (då man plockar bort ospenderade tokens och sådant).
Det sker precis som hans Astromech-funktion utan en Action men kan inte ge tillbaka fler än en Shield Tokens och när man har gjort det måste man slå en röd attacktärning, om resultatet på tärningen blir hit måste man ta ett av sina nedvända skadekort (om man har några) och vända det uppåt och lida effekten utav det.
Har man fått slut på sina sköldar men ännu inte tagit skada på sina Hull Points kan man använda R2-D2 (crew) utan risk, men har man det löper man alltså risk att något går snett när R2-D2 pluggar in sig och börjar reparera skeppet.

c-3po

C-3PO
3 poäng.
Crew.
Rebel only.
”Once per round, before you roll 1 or more defence dice, you may guess aloud a number of Evade results. If you roll that many Evade results (before modifying dice), add 1 Evade result.”

Vi får även C-3PO som Crew. Han har lyst glänst (i guld) med sin frånvaro hittills och många gånger har vi skojat om vad han skulle tillföra till spelet.
Hans förmåga innebär att när det kommer till att försvara sig skall man, innan man slår sina försvarstärningar, gissa högt hur många Evade-resultat man kommer att få på sitt tärningsslag. Gissar man rätt får man lägga till ytterligare ett Evade-resultat på tärningsslaget.
Detta är den bästa uppgraderingen i X-Wing Miniatures Game. Vänta! Innan du stänger ner din browser och säger upp vänskapen med mig, låt mig förklara. Jag spelar inte X-Wing på en kompetitiv nivå. Jag tycker inte om optimering, jag spelar inte för att vinna och när jag spelar hör jag ljudeffekterna från Star Wars i mitt huvud när jag flyttar skeppen, attackerar, försvarar mig och gör annat trams. Jag försöker spela med känsla och för mig är det skeppen, det oväntade som händer och den allmänna Star Wars-känslan det som gör X-Wing Miniature Game roligt för mig.

”Vilket roligt kort, och väldigt passande för guldgossen!”
-Hanna G

Det är precis vad denna uppgradering bidrar med. Den skriker inte optimering, vinst eller tävling utan säger – på uppnosig brittisk engelska åt mig att jag ska spela för att ha roligt och det skall vara roligt hela vägen fram till vinst eller förlust.

C3PO:s förmåga = beviset på att speltillverkarna har humor.
-Hanna B

Men det betyder inte att C-3PO på något sätt är en dålig uppgradering, för tre poäng har du möjligheten att lägga till Evade-resultat på dina försvarstärningsslag. Chanserna är också att du bara kommer att slå en försvarstärning, så gissar du ”noll” kommer du antingen att få ett Evade-resultat för att du gissade rätt, gissar du fel får du fortfarande ett Evade-resultat för det betyder ju att tärningsslaget blev Evade.

Ok, men skeppet då?
Jag är egentligen nöjd här. Jag menar inte att jag inte vill ha mer, men en snygg modell och två roliga uppgraderingar är mitt minimumkrav för att börja längta rejält, och då har vi inte ens gått in på skeppets faktiska funktioner.

Fantasy Flight Games pratar lite löst om att skeppet är till för att användas i spelets kommande lägen Cinematic Play- och Epic Play-format. Vad de innebär har vi fortfarande inga detaljer kring men expansionen kommer med sex uppdrag som är till Cinematic Play.

CR90 kommer, likt Rebel Transport, att använda den nya mystiska funktionen Energy för att driva sina sköldar, turbolaserkanoner (smaka på ordet, turbolaserkanon) och andra förmågor.

Fram och bak.
Som vi fick se på förhandstitten på GR-75 Rebel Transport fick vi se att de enorma skeppen kommer att delas upp i två delar; en för och en akter. Detta låter vettigt men det var svårt att förstå exakt hur det skulle fungera i detalj. Nu får vi reda på lite mer.

foreaft

Frammen och baken kommer alltså att bestå av två separata skeppkort. När det kommer till förflyttning kommer skeppet att räknas som ett (dumt vore annars om ena delen ville till höger och andra delen ville till vänster. Även om jag tror att vi alla kan relatera till känslan).
Men alla stats, uppgraderingar, Actions och poängkostnad är olika för de båda korten. Fören är den delen av skeppet som står för den offensiva förmågan och har möjlighet att attackera, utföra Target Lock och Coordinate Action. Fören har också hela sex uppgraderingsikoner men kostar även hela femtio poäng.
Fören står för attackerna här och vi får möjligheten att spendera en av våra energipoäng för att lägga till en ytterligare attacktärning. Vi ser även en till nyhet för spelet; möjligheten att attackera på avstånd 3-5. Expansionen Tantive IV levereras med en helt ny mätsticka som är betydligt längre än den vi är vana vid.
Aktern har ingen attackkapacitet men har istället tillgång till energisystemet och två av de nya Actions som kommer att introduceras med de enorma skeppen; Reinforce Action och Recover Action. Aktern har lite färre uppgraderingsikoner på fyra och kostar 40 poäng.

Jag stärks i min övertygelse om att de nya spelformaten kommer att tillåta större poängsummor eftersom skeppet med för plus akter på exempelkorten kostar 90 poäng.
-Anders

Uppgraderingar
Ja, den som räknar (eller läsern artikeln på Fantasy Flight Games hemsida) ser att det blir hela tio uppgraderingspunkter. På ett skepp som, med för och akter, kommer att kosta kalla nittio poäng kan vi räkna med att poängkostnaden kommer att rasa iväg i ett aldrig tidigt skådat slag.

foreaft-upgrade-icon-bar

Men vad är det för ena lustiga ikoner? En av dem känner vi igen, den längst till vänster på båda bilderna; crew. Där kommer vi att kunna ha t.ex tidigare nämnda R2-D2 och C-3PO. Men sedan blir det nytt.

icon-6

På Hardpoints kommer man att kunna sätta uppgraderingar såsom kanoner och liknande som drar av det kommande energisystemet.

single-turbolasers

Single Turbolasers
8 poäng.
2 Energi.
4 attacker.
Verkansavstånd 3-5.
Attack (energy): Spend 2 energi from this card to perform this attack. The defender doubles his agility value against this attack. You may change 1 of your Focus results to a hit result.”

Hur attackerna med dessa vapen kommer att fungera framgår inte. Men eftersom att fören har ett eget attackvärde kan vi ju gissa på att attacker med dessa Single Turbolasers kommer att ske tillsammans med skeppets primära attack. Om det inte är så vore det lite konstigt då dessa attacker gör din motståndare bättre då hen får dubbla sina försvarstärningar.

quad-laser-cannonsQuad Laser Cannons
6 poäng.
2 Energi.
3 attacker.
Verkansavstånd 1-2.
Attack (Energy): Spend 1 energy from this card to perform this attack. If this attack does not hit you may immediately spend 1 energy from this card to perform this attack again.”

Tidigare nämnda vapen har hittills attackerat på avstånd 3-5 vilket skulle lämna skeppet försvarslöst mot motståndare på närmre avstånd. Därför får vi även möjligheten att uppgradera våra CR90 med Quad Laser Cannons som attackerar på avstånd 1-2. Här blir det lite konstigt, på ikonen står det två energi men texten nämner att vi skall spendera 1 energi för att utföra attacken med Quad Laser Cannons. Om attacken inte träffar får vi spendera ytterligare en energi för att utföra attacken igen, vilket är väldigt trevligt. Det skall bli kul att läsa in sig på hur detta energisystem fungerar.

icon-7Nästa uppgraderingsikon vi får se är Team. Vi får inte se några exempel på några Teams men de beskrivs som personal som ökar effektiviteten på skeppets system, vilket låter väldigt trevligt. Vidare presenterar de en ny sorts begränsning på uppgraderingar; Limited. Vad Limited innebär är att man bara får uppgradera ett skepp med ett exemplar av en uppgradering med nyckelordet Limited.

icon-8I GR-75 Rebel Transport visades även en ny uppgraderingsikon som vi då inte fick se vad den innebar, här får vi reda på att det handlar om Cargo. Det låter ju kanske inte särskillt engegerande med last. Men är du, som jag, fortfarande kallsvettig och helt snurrig bara av tanken på hur du ska uppgradera din CR90 med bara vapnen så kanske det är bäst att du sätter dig ner.

tibanna-gas-supplies

Tibanna Gas Supplies
Cargo.
4 poäng.
Limited.
Energy: You may discard this card to gain 3 energy.”

All den energin som vi kommer att spendera på våra Single Turbolasers och Quad Laser Cannons kommer inte att fylla på sig själv. Eller, jo det kommer den. Men inte tillräckligt fort. Därför kan vi lasta skeppet fullt med Tibanna Gas Supplies. Eller, inte fullt kanske då det är en sådan här Limited uppgradering men det den gör är att man får spendera kortet Tibanna Gas Supplies och få tre energi. För fyra poäng känns det både billigt och givet att packa med sig några tunnor gas. Speciellt i de nya kosmiska proportionerna vi räknar poäng nu för tiden, då känns dessa helt plötsligt billiga.

ionization-reactorIonization Reactor
Cargo
5 energi
4 poäng
Limited
Energy: Spend 5 energy from this card and discard this card to cause each other ship at Range 1 to suffer 1 damage and receive 1 ion token.”

Spelar du mot Ludvig en motståndare som omringar dig och gör att hoppet känns förlorat kan det vara bra att ha en Ionization Reactor. Den kostar fem energi att spendera och det går bara att göra en gång då man dels måste spendera kortet och man inte kan packa med sig fler än en då den är ”limited”, men när man gör det kommer alla skepp inom avstånd 1 från din CR90 att få en motsvarande joniseringsträff. Heh.
Det som händer när ett skepp får en joniseringsträff är att det tar en skada och får en Ion Token. Ett joniserat skepp får inte utföra sina vanliga manövrar utan måste utföra manövern [Straight, 1].
Det låter kanske lite kort med bara avstånd 1 men tänk på hur enormt detta skepp kommer att vara och eftersom att många av dess vapen är verkanslösa på avstånd 1 kommer nog många motståndare att försöka komma nära.

engine-boosterEngine Booster
Cargo.
3 poäng.
Limited.
”Immediately before you reveal your maneuver dial, you may spend 1 energy to execute a white [Straight, 1] maneuver. You cannot use this ability if you would overlap another ship.”

Dessa enorma skepp beskrivs som långsamma och tröga men här får vi en uppgradering som troligtvis kommer att göra att de åtminstone känns snabba. Det Engine Booster gör är att den låter dig utföra manövern [Straight, 1] innan du visar ditt manöverhjul. Detta kommer troligtvis att låta en undvika en del jobbiga situationer och svåra krockar. Kom ihåg att det gäller manövern för den nya manöverstickan som introduceras med de enorma skeppen, mer om den senare.

Actions och en titel.
CR90 (Tantive IV) kan likt GR-75 (Rebel Transport) utföra en ny serie Actions.

Recover Action låter dig spendera all tillgänglig energi för att återgenerera lika många sköldar som tillgängliga energipoäng. CR90 startar med fem energipoäng och har totalt åtta sköldar (fem i fören och tre i aktern).

Reinforce Action låter CR90 – trots dess brist på Agility – undvika att ta skada. Men GR-75 är indelad i två sektioner; för och akter. Reinforce Action ger dig ett Evade-resultat till en av sektionerna, främre eller bakre, vid varje inkommande attack. Man kan alltså gardera sig (lite) mot skada på antingen den främre eller den bakre delen av skeppet. Tror du att din motståndare inte når den ena delen av skeppet kan det kanske vara smart att använda Reinforce Action på den andra.

Coordinate Action låter CR90 ge bort en Action till ett allierat skepp inom avstånd 1-2. Väldigt likt Elite Pilot Talent uppgraderingen Squad Leader. Squad Leader kräver dock att skeppet som får en Action har lägre Pilot Skill än den som ger bort den, Coordinate Action har inte den begränsningen och CR90 har Pilot Skill 4 så hur denna kommer att användas skall bli intressant att se. CR90 kan alltså stärka skepp med högre Pilot Skill än den själv, men vid det tillfället CR90 tar Coordinate Action och ger bort en Action kommer skepp vars piloter har högre Pilot Skill inte att ha flyttat ännu. Coordinate Action kan även bli ännu bättre om man utrustar sin CR90 med en titel som kommer med.

dodonnas-prideDodonna’s Pride
Titel.
4 poäng.
CR90 fore section only.
”When you perform a coordinate action, you may choose 2 friendly ships (instead of 1). Those ships may each perform 1 free action.”

Kommer du ihåg den skäggige farbrorn som briefar piloterna i Star Wars Episode IV? Det är Jan Dodonna. En riktig hårding i rebellrörelsen. Han har såklart en egen CR90 att flänga runt i som heter Dodonna’s Pride. När en CR90 har denna titel gör den att Coordinate Action, som låter ett allierat skepp inom avstånd 1 utföra en gratis Action, gäller två skepp istället för bara ett. För fyra poäng känns den som en given investering. Jag har också en liten misstanke om att en uppgradering som följer med GR-75 Rebel Transport kanske innebär Janne himself, ser du var den är någon stans i bilden längst ner i Rebel Transport-förhandstitten?

Mer då?
Förhandstitten innehåller inte särskillt mycket mer. Vi får se en till förklaring på hur den nya manöverstickan som enbart gäller de enorma skeppen kommer att fungera. Jag tycker att den verkar smidigt. Det skall bli kul att prova hur den, och allt annat för den delen, fungerar i spelet.

SWX22-movement-diagram

Sist ut får vi förstås se en bild på expansionens alla komponenter, alla tokens, manöverstickan och den nya avståndsmätaren som sträcker sig från avstånd ett till fem.

Range 3-5 -.^
-Tycho

Eftersom att denna expansion är enorm är alla komponenter väldigt små på bilden och det är svårt att urskilja detaljer, men vi ser åtminstone en bild på prinsessan Leia, längst till höger i den övre raden med uppgraderingskort. Det skall bli kul att se vad hon tillför spelet.

SWX22-Layout

Men vad känner du? Är du intresserad av denna expansion med allt vad den innebär? Skriv gärna en kommentar här nedanför, kontakta mig direkt eller säg hej på Facebook.

Och rätta mig gärna om du tycker att jag har fel.

/Erik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.