Fler nyheter: Imperial Aces

De första skeppen i Wave 3 släpptes i en rejält begränsad upplaga på det amerikanska spelkonventen GenCon. Vi satt alla spänt och väntade på skeppen när Fantasy Flight Games från ingen stans utannonserade de ”enorma” skeppen Tantive IV och Rebel Transport. Dessa enorma skepp kommer att utöka spelet väldigt mycket med nya spellägen och större slag.
Några veckor efter GenCon släpptes Wave 3-skeppen och vi hann inte mer än provspela dem innan nästa nyhet utannonserades!

aces-box-right

Denna gång handlar det – tack och lov – inte om några nya skepp. Jag skriver ”tack och lov” för att jag personligen inte känner något behov av fler olika skepp. De tolv skepp som redan finns räcker fint, jag ser istället hellre precis det Fantasy Flight Games levererar med denna nyhet; utökningar till de redan befintliga skeppen. 

SWX21-productshot

Denna produkt kallas för ”Imperial Aces” och är en expansion som innehåller två modeller av TIE Interceptor med annat färgschema, fem nya piloter, två nya modifikationer, en ny Elite Pilot Talent, en ny titel som är unik för TIE Interceptor och ett nytt uppdrag.
Det är alltså inga nya skepp utan tillägg till de redan befintliga. Förutom de nya tilläggen ser det även ut som att varje låda kommer med två uppsättningar av Elite Pilot Talent ”Push The Limit”, två uppsättningar av modifikationen ”Stealth Device” samt två piloter av varianten ”Saber Squadron Pilot”.

Piloter
Den riktigt stora nyheten i denna release är förstås de nya piloterna, och det är ena riktiga elakingar. Som sagt kommer denna release med två TIE Interceptors målade i annorlunda färgschema än den tidigare släppta TIE Interceptorn. Den första är röd för att markera The Emperors Royal Guard. I Star Wars har Royal Guards TIE Interceptors modifierade solpaneler på vingarna vilket denna release tyvärr saknar då det bara är en ommålning av en redan befintlig modell. Den andra TIE Interceptorn är målad med 181st Imperial Fighter Wings typiska röda streck på vingarna, så kallade ”Bloodstripes”.

carnor-jaxCarnor Jax
26 Poäng
Pilot Skill 8
”Enemy ships at range 1 cannot perform focus or evade actions and cannot spend focus or evade tokens.”

Carnor Jax kommer från serietidningen ”Star Wars: Crimson empire” som gavs ut av Dark Horse Comics 1997.
Jax förmåga i X-Wing Miniatures Game är att skepp inom avstånd 1 från honom inte får utföra Focus eller Evade Actions och heller inte spendera Focus eller Evade Tokens.
Det är en obarmhärtig förmåga då den kommer att lämna många skepp med ett katastrofalt nedsatt försvar och en rejält hämmad offensiv förmåga mot både Jax och hans medföljande kamrater.
Dock har Jax en Pilot Skill på hela 8 så många skepp kommer att utföra sina manövrar och Actions innan Jax hunnit fram dit han skall eftersom han flyttar relativt sent, så den första delen av hans förmåga är kanske inte det som kommer att bli det stora med honom.
Det stora är att Jax motståndarskepp som är inom avstånd 1 från honom inte får spendera Focus eller Evade Tokens. Det är stort. Det är väldigt stort. Fråga bara ”Dark Curse”.
På tal om ”Dark Curse” kommer Carnor Jax även att brutalt hämma effektiviteten av Blaster Turret, det nya vapnet – som kom med Wave 3 – vilket kräver att en Focus Token spenderas för att utföra attacken med vapnet.

kir-kanos

Kir Kanos
24 Poäng
Pilot Skill 6
”When attacking at Range 2-3, you may spend 1 evade token to add 1 hit result to your roll.”

Kir Kanos kommer, likt Carnor Jax, från serietidningen ”Star Wars: Crimson empire”.
Hans pilotförmåga är att han får spendera en av sina egna Evade Tokens för att få lägga till en träff (hit) till resultatet på sitt anfallsresultat när han attackerar på avstånd 2-3.
Det innebär rent praktiskt att om Kanos slår två träffar på sitt anfallstärningsslag får han spendera en Evade Token (förutsatt att han har en) och då kommer hans anfall räknas som tre träffar. Notera att detta inte innebär att lägga till en till attacktärning som han får slå, det innebär att lägga till en till träff i tärningsresultatet. Det är som en extra tärning som alltid träffar. Inte någon Critical Hit (crit) mind you, men en registrerad träff.
Det är också viktigt att komma ihåg att denna extra hit inte betyder att det försvarande skeppet automatiskt får ett skadekort tilldelat sig utan det räknas bara som en extra träff på tärningsslaget; den kan fortfarande ställas in av försvarstärningarna.

royal-guard-pilot

Royal Guard Pilot
22 Poäng
Pilot Skill 6

Den första generiska piloten i denna release. Det är en helt vanlig TIE Interceptor med tillgång till Elite Pilot Talents men med en imponerande Pilot Skill på hela 6 och tillgång till Elite Pilot Talents.

Royal Guard Pilot blir alltså en poäng dyrare än Saber Squadron Pilot (som vi redan har) som är exakt likadan fast med PIlot Skill 4 istället.
Det är en väldigt stor skillnad då det nu, med Elite Pilot Talent-uppgraderingen ”Veteran Instincts” går att få en TIE Interceptor med Pilot Skill 8 för 23 poäng. Pilot Skill på 8 eller högre är naturligtvis inte allt och det går kanske att få ännu större effekt av dem om man ger dem någon annan av alla Elite Pilot Talents som finns tillgängliga. Då kommer Royal Guard Pilot att agera på sin stabila Pilot Skill 6 vilket är högre än medel och de kommer troligtvis att hinna eliminera hot innan dessa hunnit attackera tillbaka flera gånger om.

Framtiden är dold i mörker
Vad har vi kvar då? Jo, hela 181st Imperial Fighter Wing. Alla piloter som visas denna gång hör till Royal Guard. På den andra bilden i artikeln skymtar vi vad som ser ut som två nya namngivna pilotkort vi inte sett tidigare vars artwork ser ut att föreställa TIE Intreceptors med de – för 181st Imperial Fighter Wing – typiska Bloodstripes.
Vilka de är och vad de kan göra kommer vi troligtvis att få se inom en relativt snar framtid.

Uppgraderingar
Uppgraderingarna i denna expansion kommer – likt alla tidigare expansioner – att utöka möjligheterna till variation för varje skepp i spelet, inte bara de skepp uppgraderingen levereras med. Vi får två nya modifikationer (vilka alltså är tillgängliga till alla skepp, oavsett pilot), en Elite Pilot Talent som går att använda på samtliga skepp i spelet med tillgång till just Elite Pilot Talents, samt en titel som enbart går att använda på TIE Interceptor.

targeting-computerFörst ut har vi denna Targeting Computer, en modifikation som ger skepp som inte vanligtvis har tillgång till Target Lock just det.
I dagsläget är det enbart TIE Fighter och TIE Interceptor som helt saknar möjligheten till Target Lock på egen hand.
För två poäng får dessa skepp alltså möjligheten att utföra Target Lock Actions, precis som alla andra skepp i spelet. Det är en fin och relativt billig modifikation som jag tror att många Imperiespelare kommer att uppskatta.
Likt Shield Upgrade får dessa skepp tillgång till något de vanligtvis inte har, vilket går helt i linje med Star Wars då TIE-skepp modifierats flitigt med diverse extrautrustning genom historierna.

hull-upgradeNästa nyhet är även det en modifikation, Hull Upgrade kallas den och den gör något så enkelt som att utöka ett skepps Hull Points med 1.
Med en poängkostnad på tre är den en poäng billigare än en Shield Upgrade (som ger ett skepp en ytterligare Shield Token, även om skeppet inte har några från början).
Då kommer spelare att hamna i valet mellan de två, och vilken är bäst? Ja, i de flesta fall är en Shield Upgrade bättre då den i princip fyller samma funktion; gör att ett skepp tål ytterligare en skada i någon form.
Men det är där nackdelen med Hull Points kommer in, ett skepp med många Hull Points är betydligt känsligare för Critical Hits (crit).
Om ett skepp får en Critical Hit medans det fortfarande har Shield Tokens kvar tas helt enkelt en Shield Token bort, men om skeppet inte har några Shield Tokens blir det tilldelat – och får lida effekten av – ett uppvänt skadekort.
Därför blir valet svårt: betala en poäng till för en Shield Token eller spara poäng och uppgradera sina Hull Points?
För att göra frågan ännu svårare introducerades även vissa möjligheter för ett skepp att lida av Critical Hits trots att skeppet har Shield Tokens kvar (Proton Bomb t.ex). I det fallet är det bättre att ha fler Hull Points, även om man får effekten av uppvända skadekort.

opportunistNästa uppgradering är en Elite Pilot Talent som heter Opportunist. Det denna lilla värsting gör är att den låter ett skepp (med Opportunist) slå ytterligare en attacktärning utöver vad den vanligtvis fått om försvararen inte har några Focus eller Evade tokens.
Det attackerande skeppet får visserligen en Stress Token om den utnyttjar denna förmåga, men i en situation där ens motståndare saknar Focus- eller Evademarkörer på grund av att hen tagit Target Lock, gjort en K-Turn eller på något annat sätt inte fått utföra någon Action kan denna förmåga vara riktigt oförlåtande.
Under den senaste spelkvällen fick vi se vilken förödande effekt en extra attacktärning kan ha (tack vare Jan Ors). Nu kan alltså fler skepp få tillgång till denna effekt för fyra poäng om skeppets pilot har tillgång till Elite Pilot Talents.
Med det sagt är jag mest nyfiken på att se vad denna Elite Pilot Talent kommer att få hos motståndaren som möter någon med den. Hur kommer dennes spelstil anpassas? Kommer hen utföra Focus- eller Evade Actions även om det är sub-optimalt bara för att negera effekten? Det skulle nog jag göra. Men vad händer om det är Carnor Jax som har denna förmåga? Då är det ju kört!
(Obs, det är inte kört).

royal-guard-tieSist ut bland uppgraderingarna har vi titeln Royal Guard TIE. Titeln är endast tillgänglig för TIE Interceptors och vad den gör är att den låter dig utrusta ditt skepp med två olika modifikationer (Stealth Device, Shield Upgrade, Hull Upgrade eller Targeting Computer) samtidigt.
Titeln kostar noll poäng men kravet är att skeppets pilot har en Pilot Skill på 4 eller högre. Notera dock att modifikationerna fortfarande kostar sin normala poängsumma och med två modifikationer kommer det att bli rejält dyra TIE Interceptors.
De kommer dock att kunna ha t.ex fyra Hull Points och en Shield Token. Det är totalt fem Hit Points på en TIE Interceptor istället för dess vanliga tre.
Det skall bli väldigt intressant att se hur denna titel nyttjas när dessa väl blir tillgängliga.
Notera att jag inte nämnde modifikationen Engine Upgrade då den ger skepp tillgång till Boost Action, vilket TIE Interceptor redan har.

Uppdrag
I artikeln nämns även ett nytt uppdrag som heter ”Cutting the cord”.
Uppdraget kommer att gå ut på att Imperiet skall skydda ett av sina ”prototypskepp”. Vilket skepp som är prototypen avgörs av Imperiespelaren och det skeppet kan aktivera sex olika sorters ”prototypteknologier” från sex olika ”research facilities”.
Vad det blir för format, vad exakt prototypteknologierna innebär och hur allt kommer att gå till vet vi inte men på bilden med innehållet i förpackningen ser vi sex rektangulära tokens med stats på (research facilities?), sex gula tokens som ser ut som någon sorts explosion (research facilities?) och en skeppsidentifikationstoken (prototypen?), med största sannolikhet hör dessa tokens till uppdraget.

Vad ser du mest fram emot med denna expansion och hur kommer du att använda innehållet? Skriv gärna hur du tänker göra och vad du ser fram emot i kommentarsfältet nedan.

/Erik

En reaktion på “Fler nyheter: Imperial Aces

  1. Ehrmagerd, erntarcerpters! 4 Interceptors med PS8 känns lockande (om än sårbart), men även en Lambda med Royal Guardeskort kommer se fint ut på spelplanen. Röda Interceptors, smaskens!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.