Synergi i fokus med Wave 3

När Fantasy Flight Games sade att Wave 3 kommer att förändra hur man spelar spelet med supportskeppen så hade de rätt. Om man väljer att ändra hur man spelar spelet med supportskeppen.
Inför Wave tre hade vi gissat rätt på tre av fyra skepp som skulle släppas, men det fjärde kom som en överraskning för alla av oss när vi satt samlade på den Internationella Star Wars-dagen och uppdaterade nyhetssidorna i väntan på utannonseringen.
För några dagar sedan lade Fantasy Flight Games upp en teaserartikel om supportskeppen i Wave 3, med en del gamla nyheter och en del nytt. Vi kikar närmre på det vi vet utifrån vad vi sett än så länge. 

Jag personligen är usel på att utnyttja synergin mellan skepp – det går bra teoretiskt men när jag sätter igång och spelar så får jag strategisk ADHD och vill bara slå röda tärningar så fort och mycket jag kan så jag glömmer bort att tänka. Och typ andas.
Men, teoretiskt, finns det en del riktigt vidriga bra kombinationer som nämns i artikeln som ska, om inte annat, bli intressanta att möta. Så utan vidare fördröjning… 

20130615-154703.jpg

Lambda Class Shuttle
Det enda stora skeppet i den här releasen. Jag gillar de stora skeppen, men inte för att de är stora utan för att de är fina skepp som framför allt bidrar till stämningen i spelet. Storleken spelmässigt gör mig inte så stor skillnad varken åt det ena eller andra hållet. Så när jag fick reda på att det blir den här modellen som kommer så gav jag mig själv en inre high five (det kan även ha delats ut high fives irl). Dels för att det var ett av skeppen vi gissat på men framför allt för att det är ett så coolt skepp.

Lambda Class Shuttle slår 3 (tre) attacktärningar i grund, 1 (singular) futtig evadetärning, 5 (fem) hull points och trygga 5 (fem) shields.

captain-kagiCaptain Cagi
27 poäng.
Pilot Skill 8.
”When an enemy ship acquires a target lock it must lock onto your ship if able.”.

Ett starkt skepp med sina totalt tio hit points (fem shields, fem hull points. Genomgående för alla Lambda-piloter) kan han ta emot ett par missilavfyrningar (fast inte oändligt många med sin evadetärning i singular) och bespara de mindre tåliga skeppen i hans formation från dem. Men det är just det, formationsflygning, som kommer att vara genomgående viktigt för alla Lambda-piloter och de skepp som hoppas kunna dra nytta utav dem. Kagi har en intressant förmåga om du, som jag, ofta möter spelare som gillar target locks. Men det faktum att Kagi är Pilot Skill 8 gör att motståndarens skepp med lägre pilot skill kommer att kunna låsa dina skepp med lägre pilot skill som redan flyttat innan Kagi hinner fram eftersom att han flyttar relativt sent. Det kommer att krävas övning och taktisk planering redan i listbyggarstadiet för att kunna dra nytta av Kagis förmåga till fullo.

Han är även en av de fluffmässigt mest intressanta karaktärerna i releasen (och Star Wars i allmänhet) då Kagi är en av de få klonsoldaterna som överlevt länge nog att se sig själv bli imperialist. Något som lyser med sin frånvaro i många Star Wars-berättelser.

colonel-jendonColonel Jendon
26 poäng.
Pilot skill 6.
”At the start of the combat phase. You may assign one of your blue target lock tokens to a friendly ship at range 1 if it does not have a blue target lock token.”

Igen, formationsflygning. Vi har ännu inte sett mycket av Lambdans manöverhjul men det kommer troligtvis inte vara värst generöst så de mindre skeppen kommer att behöva utnyttja sina olika manövrar till fullo för att ligga rätt till. Dock är överstens förmåga mer förlåtande då den träder i kraft i början av combat phase då alla skepp (med vissa undantag) är där de kommer att vara när skjutandet börjar. Men Jendon kommer att kunna bjuda på ett av de bästa skytteförhållandena även till imperialister – eldgivning med både focus och target lock. Notera även formuleringen – assign blue target lock tokens. Det gäller alltså även de skepp som inte har target lock som action? Kan bli intressant.

captain-yorrCaptain Yorr
24 poäng.
Pilot skill 4.
”When another friendly ship at range 1-2 would recieve a stress token, if you have 2 or fewer stress tokens, you may recieve that stress token instead.”

Här har vi en riktigt fin förmåga som till skillnad från Kagi troligtvis kommer att vara lättare att dra nytta av ofta när ens andra skepp får sina stress tokens. Med en pilot skill på 4 är det få namngivna piloter som kommer att åka före Yorr. Hur han kommer att vara (eller inte vara) långvarigt i matchen och hur ofta man kommer att kunna använda honom som avstressare blir lite beroende på hur många (eller få) manövrar på Lambdan som är gröna. Han får ju nämligen inte ta fler stress tokens om han själv redan har två. Och en grön manöver tar bara bort en stress token i taget så, till ingen skillnad från övriga piloter vi nämnt hittills, kommer övning att vara viktig. Eller talang.

20130615-155638.jpg
HWK-290
Den enda överraskningen i Wave 3. Ingen hade någon aning om att Fantasy Flight Games skulle välja HWK-290 som ett av de fyra skeppen. Som jag skrev tidigare – de andra tre var rätt självklara då de (Lambda Class Shuttle, TIE Bomber och B-Wing) var de enda skeppen i originaltrilogin som skulle fungera i spelet med tanke på skala och syfte. Men det fjärde skeppet förblev ett mysterium fram till utannonseringen.
HWK-290 gjorde sin Star Wars debut i PC spelet Dark Forces som Kyle Katarns skepp (karaktären man spelar i spelet) där det visserligen bara var med i cutscenes men redan där gjorde ett stort intryck på mig, dåvarande tolvåring. Och just den tolvåringen i mig var med och high fiveade vid utannonseringen.
HWK-290 är, till skillnad från Lambda Shuttle inte ett stort skepp, det vill säga att basen är lika stor som de normala eller små skeppen och följer heller sådeles inte reglerna för stora skepp. Genomgående för Rebellernas supportpiloter är att de är betydligt mer generösa med avstånden varvid Imperialisterna tvingas manövrera hårt för att få avkastning.
HWK-290 slår 1 (en) föga imponerande attacktärning, 2 (två) evade, 4 (fyra) hull points och 1 (en) shield.

jan-orsJan Ors
25 poäng.
Pilot skill 8
”When another friendly ship at range 1-3 is attacking, if you have no stress tokens, you may recieve 1 stress token to let that ship roll one additional attack die.”

Jan Ors, med sin förmåga på avstånd 1-3 lär knappast bli svår att få till och har väldigt stor belöning (en extra attacktärning för ett annat skepp) med en förhållandevis mild nackdel – en stress token. Vi har ännu inte sett HWK-290s manöverhjul men det kommer troligtvis vara gröna manövrar rakt fram och eventuellt någon av de mjuka svängarna.

kyle-katarnKyle Katarn (KYLE KATARN!)
21 poäng.
Pilot skill 6.
”At the start of the combat phase you may assign 1 of your focus tokens to another friendly ship at range 1-3.”

Den här förmågan är verkligen bra. När de första bilderna på vad som kommer med skeppet i förpackningen dök upp kunde man se att HWK-290 levererades med inte mindre än 6 (sex!) focus tokens.
Det ledde till spekulationer kring att HWK-290 skulle kunna få förmågan att accumulera focus tokens (mer om det senare) men även utan det så är det en kraftfull förmåga. Det innebär visserligen att HWK-290 riskerar att, när skotten börjar flyga, stå utan actions och därför vara relativt försvarslös. Men även då är det märktigt att kunna ge ett av sina skepp focus tokens att ha antingen tillsammans med target lock, eller att ha till både anfall och försvar. Om det är någon som verkligen kan dra nytta av det. Typ Wedge.

roark-garnetRoark Garnet
19 poäng.
Pilot skill 4.
”At the start of the combat phase, choose 1 other friendly ship at range 1-3. Until the end of the phase, treat that ship’s pilot skill value as ”12”.”

För de (oss) som gillar att skjuta tidigt. Pilot skill 12 är sällsynt och det är få (om någon) piloter, framför allt på imperiesidan, som kan komma upp i så hög pilot skill. Dock är det bara i combat phase så piloten som får pilot skill 12 (tolv!) kommer fortfarande att behöva förflytta sig och, ännu viktigare, välja actions enligt sin reguljära pilot skill.

Uppgraderingar.
Det är här det blir bananas. Uppgraderingskorten som kommer med dessa skepp går att kombinera ihop med både de nya piloterna och de redan befintliga till synnerligen spektakulära kombinationer.

intelligence-agentIntelligence Agent
1 ynka poäng.
Crew, dvs till Lambda, HWK-290, Millenium Falcon och Slave I.
”At the start of the activation phase, choose 1 enemy ship at range 1-2. You may look at that ship’s chosen maneuver.”

Roligt, oväntat och mycket spännande. En av de stora sakerna med spelmekaniken som gör X-Wing så bra är just att man inte vet vad motståndaren ska ta vägen. Med det sagt så har det ju varit otaliga gånger då jag verkligen skulle vilja tjuvkika. Nu får vi det.

darth-vaderDarth Vader
3 poäng.
Crew, imperial only.
”After you perform an attack against an enemy ship, you may suffer 2 damage to cause that ship to suffer 1 critical damage.”

Darth Vader som baksäteschaufför. Den här förmågan är bra när man verkligen vill ha bort ett skepp och med fem hull points på en Lambda Class Shuttle (eller sex hull points för Slave I) så kan det vara värt om man har poäng över. Det återstår dock att se hur ofta Vader kommer att få åka med bland de riktigt kompetativa spelarna, men ett roligt tillägg till spelet är det oavsett.

navigatorNavigator
3 poäng.
Crew, för båda sidorna.
”When you reveal a maneuver, you may rotate your dial to another maneuver with the same bearing. You cannot rotate to a red maneuver if you have any stress tokens.”

Vi som spelar, med och emellan åt får dra nytta av, Boba Fetts förmåga att kunna byta manöver vet att det kan vara belönande att få göra så. På tal om Fett kommer det att bli just det om Navigator åker med Boba.
Det är även, om man läser mellan raderna, en hint om att vissa manövrar utöver K-Turns kommer att vara röda på Lambda Class Shuttle. Varken Firespray-31 eller YT-1300 har så många röda manövrar när det kommer till att svänga.

anti-pursuit-lasersAnti-Pursuit Lasers
2 poäng.
”Large ship only. Modification. After an enemy ship executes a maneuver that causes it to overlap your ship, roll 1 attack die. On a hit or crit result, the enemy ship suffers one damage.”

Det var mycket snack om denna, att den skulle vara OP (over powered) och ”förstöra spelet”. Den låter ju visserligen brutal… men… det gäller bara när andra skepp flyger in i dig, så piloter med hög pilot skill kommer inte att dra lika stor nytta av den. Och den gäller inte när du är den som flyger in i någon annan. Sen handlar det om att slå en attacktärning. Visserligen utan möjlighet för motståndaren att försvara sig, men folk som använder den strategin förtjänar inget bättre (jag skojar, såklart).
Det som är mest intressant med kortet är att på bilden ser det ut som en Lambda Class Shuttle som skjuter sönder en TIE Fighter. Hmm…

saboteurSaboteur
2 poäng.
Crew.
”Action: Choose 1 enemy ship at range 1 and roll 1 attack die. On a hit or crit result, choose 1 random facedown Damage card assigned to that ship, flip it faceup, and resolve it.”

Det här kortet låter riktigt kul. Men det är, enligt mig (som allt jag skriver), för situationsberoende, avståndsberoende, tärningsberoende och dyrt. Det är ”bara” två poäng, men du ska först och främst slösa en crew-plats, sedan vara inom 1 från ett redan skadat fiendeskepp, offra en action för att kunna slå en tärning och hoppas på ett resultat du inte vet vad det är. Det låter ju kul men jag har svårt att se vad jag ska välja bort för det här vilda kortet. Jag blir gärna motbevisad, men rent spontant känner jag att det är för många faktorer som ska passa in för att kortet ska sättas i bruk. Hade det kostat bara en poäng så hade jag kanske tagit sabotören, men för två poäng blir jag lite snål.

blaster-turretBlaster Turret
4 poäng.
Turret. 3 attacker.
”Attack (Focus): Spend 1 focus token to perform this attack against 1 ship (even outside your firing arc.”

Äntligen en upgrade man förstår sig på. Skjut på allt utan att behöva flyga bra. Vi som kör Y-Wings svär vid Ion Cannon Turret och nu har vi en ny leksak och jag tror att denna kommer att kunna utmana Ion Canon Turret i vem som används mest. Det är lika många tärningar på båda och samma avstånd, men Blaster Turret har, till skillnad från Ion Cannon Turret möjligheten att faktiskt skada med alla tärningar. Om vi bara kunde få två focus tokens, en för att kunna skjuta och en att kunna modifiera resultatet…

recon-specialistRecon Specialist
3 poäng.
Crew.
”When you perform a focus action, assign one aditional focus token to your ship.”

Om du undrade vad jag syftade på när jag inte ville slösa en crew-plats på saboteur så var det den här jag tänkte på. Den här låter för bra för att vara sann – när du gör en focus action så får du två facus tokens. Inga dolda agendor, inga hakar, inga tärningsslag. Om Saboteur var för dyr/för dålig är Recon specialist motsatsen. Det här, tror jag, kommer bli den mest spelade Crew-medlemmen i spelet.

moldy-crowMoldy Crow
3 poäng.
Title. HWK-290 only.
”During the end phase, do not remove unused focus tokens from your ship.”

Börjar din hjärna koka? Min också. Sist ut har vi en unik (dvs bara ett skepp får ha den) titel till Kyle Katarn jag menar HWK-290.
Men kom igen, med hans förmåga att utan vidare diskussion skänka focus tokens så är detta ett självklart val för Katarn. Men även de andra för, som jag tjatat om tidigare, att ha focus tokens vid både anfall och försvar, eller när man ska använda och modifiera resultatet från sitt Blaster Turret, eller till sitt Blaster Turret OCH resultatet från det OCH till försvar… ja, då är det disco som vi brukar säga i branschen.

Kommer du ihåg kombinationerna jag nämnde? Det står en del nämnda i Fantasy Flight Games artikel och om din hjärna inte kokade innan så kommer den göra det nu:

Captain Yorr
Intelligence agent, Navigator, Anti-Pursuit Lasers.

Yorr tar stressen från dina medpiloter som Pushar The Limit för att hamna i skottläge på offren som Yorr läser av manövrarna på, anpassar sig efter och tvingar att flyga in i hans Anti-Pursuit Lasers.

Eller den här:

Jan Ors
Blaster Turret, Saboteur, Veteran Instincts.

Kyle Katarn
Moldy Crow, Ion Cannon Turret, Recon Specialist.

Wedge Antilles
Push The Limit, Engine Upgrade.

Tanken är alltså att Katarn och Ors ska supporta varandra men framför allt Antilles som, om stjärnorna står i allians (eller ska jag säga Alliance) och han kommer nära nog kommer att attackera så får han fem tärningar mot en motståndare som får en färre tärning än vanligt att försvara sig med. Det var åtminstone en medlem i Starfighters som fnissade av lycka åt tanken på detta.

Jag personligen har svårt att få sådana här saker att fungera för att jag tänker lite… långsammare. Men jag ser fram emot Wave 3 ändå!

Och detta är bara två av de fyra skeppen som kommer med Wave 3 som sägs ska släppas i det tredje kvartalet i år. De positiva tror Augusti, jag blir glad om jag har dem till jul. De andra två skeppen, B-Wing och TIE Bomber kommer troligtvis inte att vara lika komplicerade men definitivt lika sexiga. Mer om dem när informationen dyker upp.

/Erik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.