Spelets skepp: B-Wing

Beställd av Admiral Ackbar för att ersätta Y-Wing som rebellernas främsta tungt beväpnade attackskepp och först skådad i Star Wars Episode VI Return of the Jedi för exakt trettio år sedan i år har detta något anonyma men exotiska attackskepp varit hett eftertraktat i X-Wing Miniatures Game sedan spelet släpptes för lite över ett år sedan.

Bwing00

Kallad B-Wing på grund av att skeppet – med lite fantasi – ser ut som gemena ”b” om man tittar skeppet från sidan och vänder det upp och ned (de ville verkligen ha en bokstav) var detta märkliga skepp, i Star Wars, tänkt att ersätta Y-Wing i rollen som tungt beväpnat attackskepp. Både du och jag vet att Y-Wing aldrig någonsin kommer att kunna ersättas av någon är B-Wing för den delen inget svagt tillägg då det fyller sin tilltänkta roll till punkt och pricka. 

Som en del av Wave 3 släpptes B-Wing tillsammans med TIE Bomber, Lambda Class Shuttle och HWK-290 den 13 september 2013.
Många var spekulationerna kring vad detta skepp skulle komma att tillföra till spelet. Hur kommer det att manövrera, hur kommer det att attackera, vilka piloter kommer det att ha och vad kommer det att kosta, poängmässigt?

Stats
B-Wing kommer som standard med stabila tre attacktärningar. Det är alldeles lagom då skeppets primära syfte är att attackera mycket och hårt. Men på grund av just det har det enbart en ynka försvarstärning – det är alltså inget smidigt skepp men det inte är tänkt att behöva utmanövrera något annat än en Star Destroyer.
Ett skepp som skjuter hårt men manövrerar mjukt riskerar att bli ett enkelt mål för jaktskepp av en mer förflyttnigsbar kararktär, därför har B-Wing tre Hull Points (vilket i sig kanske inte är imponerande) men hela fem Shields. Det är något anmärkningsvärt då det gör att B-Wing kan klara sig relativt länge innan det kommer att lida effekterna av Critical Hits.

Actions
Som vilket annat tekniskt rebellekepp som helst har B-Wing naturligtvis tillgång till Focus Action och Target Lock. Något annat vore naturligtvis konstigt, men lite anmärkningsvärt med detta skepp är att det även har tillgång till Barrel Roll, något rebellerna inte fått ta särskillt stor del av tidigare utan uppgraderingar.

Bwing01

På tal om uppgraderingar kommer vi att återkomma till Barrel Roll och hur flexibelt detta skepp blir tack vare tillgången till just denna Action.

B-Wing_MoveManövrering
När det spekulerades kring hur B-Wing skulle manövrera var det vissa frågetecken som dök upp. Kommer det att manövrera ”bättre” eller ”sämre” än dess företrädare Y-Wing? Tanken är ju inte att det skall vara ett skepp som vinner genom manövrering så hur kommer hjulet att se ut?
Innan Wave 3 släpptes ansågs Y-Wing som rent dåligt på att manövrera. Många var dess röda manövrar och de vita lämnade heller inte mycket över till mångfald och taktisk variation. Men sedan släpptes Wave 3 och efter en kort titt på HWK-290 och – framför allt – Lambda Class Shuttles manöverhjul stod det klart att ribban för ”dålig på att manövrera” sänktes. Y-Wing framstod helt plötsligt som inte så himla pjåkig ändå och B-Wing, som kanske inte är mer manövrerbar än en Y-Wing hamnade istället i kategorin ”långsam” istället för ”osmidig”.

Bwing02

För det är just det detta skepp är. Långsamt. Men långsam betyder inte dålig på något sätt och på grund av hur detta skepp används är manöverhjulet i princip helt perfekt för det. Alla manövrar skeppet behöver finns där.
B-Wing gör sig nämligen bäst på lite avstånd, därför har det ingen brådska att åka in och armbåga sig i smeten. Men om B-Wing inte kommer till smeten kommer smeten till B-Wing, då drar skeppet stor nytta av sin fenomenala förmåga att vända på en femöring och alltid oftast ha möjligheten att rikta sin attackvinkel dit den behöver vara. B-Wing löste även mysteriet kring vilket skepp som skulle ha manövern [2, Kturnintext], innan B-Wing släpptes fanns nämligen inget skepp som kunde utföra den manövern, trots att manöverstickan alltid funnits.

Uppgraderingar
B-Wing har, i sitt grundutförande, tillgång till två platser för torpeder, en kanon och naturligtvis en Modification.
Ett attackskepp av denna kaliber gör sig naturligtvis bra med två torpeder, även om diskussionen om de är värda poängen fortfarande pågår. Kanske gör skeppet sig även nästan ännu bättre med en kanon, för äntligen har rebellerna tillgång till Heavy Laser Cannon och Ion Cannon som, till skillnad från Ion Cannon Turret, når hela avstånd 1-3.
Vi fick i Wave 3 även en ny kanon; Autoblaster, som endast attackerar på avstånd 1 men vars hit-resultat inte får nekas med försvarstärningar.
Men utöver dessa har B-Wing även tillgång till den – för Wave 3 nya – uppgraderingsplatsen System Upgrade, som kanske är den mest intressanta uppgraderingsplatsen.
För ett skepp som är långsamt, har en stor del röda manövrar och är beroende av att kunna attackera hårt, mycket och ofta på både långt avstånd och i trånga situationer är System Upgrade och möjligheterna som öppnas av dem till stor hjälp.

Fire-control-systemFire-Control System
2 poäng
”After you perform an attack, you may acquire a target lock on the defender.”

Fire Control System ger alltså ditt skepp automatiskt en Target Lock på det skepp du precis attackerat. Helt utan tärningsslag eller andra specialomständigheter.
Detta är mycket användbart. Det gör som minst att en B-Wing med Fire-Control System kommer att kunna attackera med både Target Lock och Focus i nästkommande tur.
Har sagda skepp sedan ett sekundärt vapen, t.ex en torped som kräver Target Lock för att spenderas är det – som vi brukar säga i branschen – disco.

En taktik kan till exempel vara att utrusta en B-Wing med en Ion Cannon, torpeder och Fire-Control system. I den första turen kan den då attackera med Ion Cannon och får då automatiskt en Target Lock. Visar det sig att motståndaren blev joniserad kommer dess skepp att vara lagom förutsägbart för B-Wing att anpassa manövreringen till ett perfekt skottläge för att avlossa torpeder som stöttas av en Focus Token.

advanced-sensorsAdvanced Sensors
3 poäng
”Immediately before you reveal your maneuver, you may perform 1 free action. If you use this ability, skip your ”perform Action” step during this round.”

Advanced Sensors. Min personliga favorit.
Det denna gör är att den låter skeppet utföra en Action innan vald manöver utförs. Det går strikt till så att en Action utförs innan manöverhjulet visas, så kom ihåg att göra det i rätt ordning.
Möjligheterna för denna är kanske inte obegränsade men någonstans där i närheten. Med Advanced Sensors kan en B-Wing utföra t.ex en Barrel Roll innan den utför sin manöver, detta kan till exempel användas för att undvika kollisioner, förbättra attacklägen eller försvåra för motståndarens kommande manövrering.

Bwing07

Utrustas skeppet även med Engine Upgrade ökar möjligheterna för dessa knep ännu mer, det går då att ändra riktning på en vald manöver och gör en B-Wing extremt oförutsägbar tack vare dess möjlighet att fatta bättre beslut om Actions när manövreringen skall utföras.
Självklart har Advanced Sensors fler användsningsområden; en av dess mest självklara är att utföra en Action innan en röd manöver utförs. Då kan man till exempel få en Focus Token eller Target Lock innan man utför en Koiogran Turn.

sensor-jammerSensor Jammer
4 poäng
”When defending, you may change 1 of the attacker’s hit results to a Focus In Text result. The attacker cannot reroll the die with the changed result.”

Sensor Jammer framstår kanske inte som ett självklart val vid första anblick. För fyra poäng är den ganska dyr och den gör inte något för att förbättra dina attackmöjligheter.
Men har man en gång provat Sensor Jammer kommer man att, med ett elakt flin, vilja välja den varje gång. Det Sensor Jammer gör är alltså att den låter dig ändra en av din motståndares hitresultat till Focus In Textresultat.
Har hen inga Focus Tokens kvar blir det alltså ingen träff, har hen det blir hen illa tvungen att spendera dem. Vidare får den ändrade tärningen inte slås om via till exempel Target Lock.

Bwing08

Notera också att denna förmåga gäller vid varje attack du kommer att försvara dig mot, inte bara en. Dessa fyra poäng känns helt plötsligt inte speciellt dyra, framför allt inte på ett skepp som bara har en försvarstärning och behöver all hjälp det kan få med att hålla sig vid liv; jag har aldrig sett ett skepp så högt prioriterat av mina motståndare sedan Wedge Antilles första gången satte sig i en X-Wing.
Men kom ihåg – Sensor Jammer gäller bara din motståndares hit-resultat. Inte crit.

Piloter
Innan Wave 3 släpptes var vi rätt säkra på vad de skulle innehålla. B-Wing var det enda rebellskeppet som är med i filmernas avgörande rymdstrider som ännu inte kommit. Men den stora frågan som alla låg sömnlösa över var förståss vilka piloter som skulle ratta B-Wings.

blue-squadron-pilot

Blue Squadron Pilot
Pilot Skill 2
22 poäng

Den billigaste B-Wing-piloten Blue Squadron PIlot är för 22 poäng den dyraste generiska piloten för rebellerna (åtminstone bland jaktskeppen).
22 poäng sätter tonen för vad detta exotiska attackskepp kommer att kosta, poängmässigt.
De är inga billiga farkoster.
Men man får mycket för poängen. Alla har de ju som sagt tillgång till massvis med fina uppgraderingar och går att specialsys till att passa den roll man vill att sin B-Wing ska passa och beroende på hur kreativ du blir med uppgraderingarna går det att få in fyra stycken sådana hära Blue Squadron Pilots på 100 poäng med 12 poäng över att spendera på uppgraderingar.

dagger-squadron-pilotDagger Squadron Pilot
Pilot Skill 4
24 poäng

Två poäng dyrare ger oss två högre Pilot Skill. Dagger Squadron Pilot är, likt Red Squadron Pilot i X-Wings och Grey Squadron Pilot i Y-Wings metaspelspiloter.
Det jag menar med det är att de kan skörda enorm framgång om man märker att ens motståndare ofta spelar med många skepp som har Pilot Skill 2 eller 3.
Ställer man då, utan förvarning, fram skepp med Pilot Skill 4 har man helt plötsligt ganska många skepp som attackerar först utan att kosta lika mycket som piloterna med Pilot Skill 6 eller högre.
Dagger Squadron Pilot har utöver det inget nytt och det är sällan jag ser dessa piloter i strid. Än mer sällan som jag väljer dem själv.

ibtisamIbtisam
28 poäng
Pilot Skill 6
”When attacking or defending, if you have at least one stress token, you may reroll 1 of your dice.”

Ibtisam dök upp för första gången i serietidningen X-Wing: Rogue Squadron. Som en av mina mest efterlängtade piloter i spelet har denna Mon Calamari även blivit min absoluta favorit i en B-Wing.
Hennes förmåga är att när Ibtisam har en Stress Token får hon slå om en av sina tärningar vid alla sina tärningsslag. Det gäller alltså både vid anfall och försvar och för även med den trevliga sidoeffekten att man ibland medvetet söker Stress Tokens istället för att – vanligtvis – försöka undvika dem.
En B-Wing har, som vi vet, ganska många röda manövrar och Ibtisam har tillgång till Elite Pilot Talents så att skaffa sig en Stress Token är absolut inga problem. Alls.
Elusiveness, som gör att din motståndare måste slå om en av sina tärningar som du väljer mot att du får en Stress Token, tillsammans med Sensor Jammer vara ett roligt sätt att hålla Ibtisam vid liv samtidigt som du retar gallfeber på din motståndare.
Daredevil, som låter dig utföra en [sväng] eller [sväng] manöver som Action mot att du får en Stress Token kan få Ibtisam att bli svår att gissa var hon kommer att ta vägen. Var försiktig dock, Daredevil gör också att du måste slå en attacktärning och lida effekten av den.

Bwing09

Och självklart är Push The Limit användbart. Denna Elite Pilot Talent låter Ibtisam utföra två Actions på bekostnad av att hon får en Stress Token. Har hon även Advanced Sensors kan hon utföra två Actions innan hon utför sin manöver, men se bara till att den inte är röd. Ett hett tips är även att ge henne Engine Upgrade. Hon blir förvisso dyr men ack så oförutsägbar eftersom att du kan utföra mer än hälften av hennes sammanlagda förflyttning innan manöverhjulet ens visas.
Inte sedan Soontir Fel har Push The Limit varit ett så självklart val på en pilot i spelet, om du frågar mig.

ten-numbTen Numb
31 poäng
Pilot Skill 8
”When attacking, 1 of your crit-results cannot be cancelled by defense dice.”

Ten Numb är inte Nien Nunbs bror, kusin eller tvilling. De är inte släkt. Det är två olika efternamn, kolla stavningen.
Så, nu när det är ur världen kan vi prata om den absolut dyraste B-Wing piloten på denna sida av Battle of Endor.
Ten Numb är, precis som Ibtisam, en karaktär som är med i X-Wing: Rogue Squadron-serietidningarna. Han är till skillnad från Ibtisam med i Return of the Jedi, i attacken på den andra dödsstjärnan där han med bravur flyger en B-Wing i en attack mot imperiets kommandoskepp.
Ten Numbs förmåga i X-Wing Miniatures Game är att hans crit-resultat inte för ställas in av försvarstärningar. Det innebär alltså att om du slår en eller fler crit-resultat när du attackerar med Ten Numb får din motståndare inte använda sina Evade-resultat på försvarstärningsslaget för att skydda sig mot dem.
Även om motståndaren får spendera Evade Tokens för att göra just det är Ten Numbs förmåga brutal.
Men hur ska man på bästa sätt ta till vara på den? Det vi vill göra med Ten Numb är ju att orsaka så många critresultat vi bara kan och med hjälp av uppgraderingar öka våra chanser till det.
Det första man kan göra är att, när man attackerar, använda Target Lock istället för Focus då Target Lock har chans att ändra tärningar med blankt eller Focus In Text-resultat till crit, vilket Focus aldrig någonsin kan göra.
Vi kan ge honom Marksmanship, en Elite Pilot Talent som gör att man får ändra ett av sina Focus-resultat till crit. Eller så kan vi kan ge honom Proton Torpedoes som låter dig vända en av tärningarna med Focus In Text-resultat till crit-resultat.
Ett annat sätt att komplettera Ten Numbs förmåga är att ge honom kanonen Autoblaster. Den attackerar med tre tärningar och når förvisso bara på avstånd 1 men dess hit-resultat får – likt Ten Numbs förmåga – inte ställas in av försvarstärningar. Så när Ten Numb attackerar med Autoblaster hjälper inga försvarstärningar mot något av resultaten han orsakar. Det är hårda bud.

Så är Ten Numb den bästa B-Wing-piloten? Det är naturligtvis en smakfråga och han har många saker som talar för sig; en Pilot Skill på 8 samt en enormt fin specialförmåga men på 31 poäng utan uppgraderingar blir han lätt extremt dyr.
B-Wing har förvisso fem sköldar och tre Hull Points, men med bara en försvarstärning tickar dessa iväg väldigt fort och om det finns en pilot din motståndare inte kommer att vilja ha kvar på bordet så är det Ten Numb.
Räkna med att han kommer att vara en eldmagnet och ha så kul!

Jag hoppas att det här inlägget har varit till nytta eller underhållning. Om du undrar något är det bara att fråga på. Hör gärna av dig med frågor, rättelser, kritik eller beröm. Antingen i kommentarsfältet här nedanför eller direkt till mig via mail.

/Erik

En reaktion på “Spelets skepp: B-Wing

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.