Skeppet som sägs kunna utföra det omöjliga

Den 28e april publicerade Fantasy Flight Games en förhandstitt på den (i Wave 4) kommande E-Wing. Rebellspelarnas förhoppningar på skeppet är skyhöga, även om skeppets bakgrundshistoria är lite smal. Nu ska vi gå igenom vad vi får se i artikeln.

E-Wing_600px

E-Wing dök upp första gången i serietidningen Dark Empire 1991. Skeppets formspråk visar tydliga influenser från vår kända och älskade X-Wing, och E-Wing var (i Star Wars) byggd för att ersätta rebellernas trotjänare och skulle vara bättre än den på alla sätt och vis. 

Bättre på alla sätt och vis?
Det är naturligtvis en smakfråga, men med stats som 3 attacker, 3 Agility, 2 Hull Points och 3 Shield Points tar den redan där ledningen ifrån X-Wing med en poäng mer Agility och en ytterligare Shield Point, men den har en färre Hull Point. Det resulterar i lika många totala Hit Points (Hull Points + Shield Points) som en X-Wing men den kommer att vara besparad från effekterna av Critical Hits något längre.

Det är naturligtvis mer än bara råa stats som gör E-Wing till ett rejält värstingskepp. När det kommer till uppgraderingar har det, som första skepp i X-Wing Miniatures Game, tillgång till dels torpeder men framför allt både Astromechs och System Upgrades.
Detta gör E-Wing till vad som kan komma att bli det mest flexibla skeppet i spelet, framför allt när vi fått så många nya astromechs på senaste tiden (med fler kommande).
Vad det gäller Actions fortsätter E-Wing att imponera, den har tillgång till Focus och Target Lock som sig bör, men även Barrel Roll och Evade.

”Men var är manöverhjulet?”
-Patrik

När förhandstitten publicerades var E-Wings manöverhjul höljt i dunkel. Eftersom skeppet skall vara ”överlägset” var förväntningarna skyhöga på hur den lille E-vingen skulle komma att röra sig på spelplanen. Det tog dock inte lång tid förrän spionbilder på manöverhjulet dök upp och snacket var i full gång.
Innan vi fick se manöverhjulet gick spekulationerna kring att det skulle ha väldigt många gröna manövrar och att skeppets flexibilitet skulle återrepresenteras bland manövrarna. Vissa var även oroliga att E-Wing skulle komma att rivalisera, och till och med utklassa, spelets hittills vassaste akrobat – A-Wing.
Så blev det inte. Manöverhjulet är absolut inte dåligt, det är rent av riktigt bra, men det är inte bäst. E-Wing saknar de hårda manövrarna [1 Turn, left] respektive [1 Turn, Right], och bankmanövrarna [1 Bank, left] och [1 Bank, right] är vita, inte gröna som de är på X-Wing.
Hjulet är som sagt inte på något sätt dåligt, det har en av spelets viktigaste manöver, [1 Straight], som är grön, och det kan göra Koiogran Turns i hastigheterna 3 och 4. Hjulet känns väl balanserat och passar skeppet väldigt bra. Det är snabbt och manövrerbart utan att vara överdrivet.

Flexibilitet
Med alla dessa stats, actions, uppgraderingsmöjligheter och ett manöverhjul som kommer att hjälpa dem på traven – vad kommer E-Wing att fylla för roll i spelet?
Jag tror att E-Wing kommer att bli vad man vill att det skall bli. Det går att göra skeppet väldigt defensivt med uppgraderingar såsom astromechen R2-F2, en Stealth Device och System Upgrade Sensor Jammer. Det skulle ge oss ett skepp med fem försvarstärningar i grund, sex försvarstärningar på avstånd 3, sju om det även var bakom en asteroid! Spelar man Epic så skulle det slå nio försvarstärningar om det var bakom en asteroid på avstånd fem! Man skulle då även kunna ändra en av motståndarens hit till Focus.
Känns det lite mesigt kan man ge den Fire Control System och den kommande astromechen R7-T1 för Target Lock och Boost-mayhem.
Kombinationerna är väldigt många och jag tror som sagt att alla kommer att kunna få sin E-Wing att bete sig precis som man vill att den skall. En stor hjälp den har är sina grund-stats. Det går att öka deras värde väldigt mycket med hjälp av alla olika uppgraderingar skeppet kan bära, eftersom E-Wing inte är dålig på något handlar det mer om att göra det ännu bättre genom uppgraderingar, inte att kompensera för något som ”fattas”.

Allt detta låter ju synnerligen fantastiskt, och det är det! Men som vanligt med fantastiska stats och många uppgraderingar kommer det till ett högt pris. En E-Wing kostar från 27 poäng för den billigaste generiska piloten upp till 35 poäng för den dyraste – och det är helt utan uppgraderingar! Maxar man kan man få en E-Wing att kosta 45 poäng, och det är utan att det är ”löjligt mycket” uppgraderingar.

Piloter och uppgraderingar
Mycket var redan läckt innan denna förhandstitt, som du kan se på överblicksbilden på hela expansionen finns där Flechette Torpedoes som vi fick med expansionen Rebel Transport.

SWX18-layout

Vidare ser vi även Advanced Sensors som vi haft sedan länge och piloten Etahn A’Baht och astromechen R7-T1 visades i samband med att Wave 4 utannonserades. E-Wing levereras även med uppgraderingen Outmaneuver som visades i samband med förhandstitten på TIE Defender. Men lite nytt finns det!

knave-squadron-pilot

Knave Squadron PIlot
Pilot Skill 1
27 poäng

Knave Squadron var några av de första att få E-Wings. De representerar E-Wingens billigaste pilot på rejäla 27 poäng. Det som är lite speciellt med denna generiska pilot är att de har Pilot Skill 1.
Vanligtvis har rebellernas billigaste piloter i små skepp Pilot Skill 2 (X-Wing, Y-Wing, B-Wing och den kommande Z-95 Headhunter), så även här dras paraleller till A-Wing som även de har den billigaste piloten Prototype Pilot på Pilot Skill 1.
Pilot Skill 1 har både sina fördelar och nackdelar. Nackdelarna först: det får skjuta sent. Det är en rejäl nackdel att ta i beaktning som många av de generiska piloterna på Pilot Skill 2 sluppit tänka på i en relativt stor utsträckning då det vanligvtis är imperiets piloter som står för Pilot Skill 1. Men det har rejäla fördelar också, eftersom skeppet flyttar tidigt och är så pass manövrerbart som det är med det mångsidiga manöverhjulet och tillgång till Barrel Roll kommer det troligtvis att få utföra sin önskade förflyttning relativt ostört – ingen kommer att oväntat ställa sig där du vill hamna.

corran-horn

Corran Horn
Pilot Skill 8
35 poäng
”At the start of the End phase, you may perform one attack. You cannot attack during the next round.”

Corran Horn är en karaktär från Michael Stackpoles X-Wingböcker. Han är en distraherad ung man som för det mesta bara tänker på sig själv, med undantag för när han skall bestämma vilken av hans kvinnliga kollegor han egentligen är mest kär i.
I X-Wing Miniatures Game får han dock en rejält bra pilotförmåga.
Den fungerar så att i början av End Phase (innan det är dags att plocka undan oanvända tokens och sådant) får han utföra ytterligare en attack. Det innebär alltså att han får utföra två attacker i en och samma tur, något som gör Gunner, Crew Luke Skywalker och Cluster Missiles gröna av avund. Det kostar Horn visserligen att han inte får utföra någon attack alls nästa tur, men med tanke på hur man kan anpassa sig efter detta kommer det bli en rejält kraftig förmåga.
Först och främst är skada nu nästan alltid mer värd än skada senare och lyckas du placera Corran Horn i en bra position kommer han att kunna utnyttja den två gånger och kan spendera nästa runda med att lägga all krut på att komma undan repressalier. I ett skepp som har tre Agility i grund och ett fräsigt manöverhjul är detta troligtvis ingen svår sak att åstadkomma.
Men eventuellt kommer det inte att behövas, ett skepp som kan utföra två attacker i en och samma tur har goda chanser att göra det mot ett mål som inte har några tokens kvar att försvara sig med. Om Corran Horn spenderar sina tokens till sin första attack kommer han visserligen inte ha några tokens till hans andra, så räkna med att se honom följas av supportskepp och kanske ha Elite Pilot Talent Marksmanship permanent utrustad – den tas som du vet inte bort efter att den använts så han kommer att kunna ha den till båda sina attacker. Jag tror att Corran Horns två största problem kommer att bli hans poängkostnad på 35 samt att han kommer att bli ett högt prioriterat mål.

r7-astromech

R7 Astromech
Astromech
2 poäng
”Once per round when defending, if you have a target lock on the attacker, you may spend the target lock to choose any or all attack dice. The attacker must reroll the chosen dice.”

Äntligen kommer det en ny generisk astromech och denna har en funktion som i princip innebär en inverterad Target Lock.
Typ.
Den fungerar så att om du har Target Lock på ett motståndarskepp kan du spendera den när din motståndare attackerar för att tvinga honom eller henne att slå om en eller flera (eller alla) attacktärningar. Denna lilla astromekaniker kommer att frustrera din motståndare och alla som råkat ut för Elusiveness eller Sensor Jammer vet precis vad det innebär. Det är visserligen ett krav att man har Target Lock på den som attackerar, men eftersom att en tärning inte får slås om mer än en gång kommer alla som nyttjar Howlrunner, egna Target Locks eller Han Solo att kunna se sina förmågor rejält försvagade av R7 Astromech.

Akilleshäl
Så bra som E-Wing är har den dock en rejäl akilleshäl. Som jag skrev tidigare har E-Wing lika många totala Hit Points som en X-Wing men två Hull Points är lite riskabelt i X-Wing Miniatures Game.
Det finns nämligen funktioner i spelet som kryper in under sköldarna och levererar uppvända skadekort som ignorerar sköldar; Proton Bombs. En väl placerad Proton Bomb för fem poäng kommer att kunna leverera ett av skadekortlekens sju ”Direct hit!”-kort till detta enormt poängtunga skepp vilket kan ta bort en E-Wing i, vad som Tarkin kallat ”one swift stroke”. Det kan komma att göra Proton Bombs till ett av de mest poängeffektiva vapnen i spelet. Varningsflaggan är hissad och jag tror att E-Wingspelare kommer att behöva använda hela manöverhjulet för att krångla sig ur sådana situationer.

E-Wing blir alltså ett väldigt poängdyrt skepp men med en flexibilitet jag skulle sträcka mig så långt som att säga att skeppet är helt ensam om att ha. Variationen bland uppgraderingarna och de stabila statsen kommer göra denna till en rejäl elaking, både i Standard Play Dogfights och Epic-formaten.

Jag blir dock nyfiken; hur och var tänker du flyga din E-Wing? Kommer du att ge den alla offensiva uppgraderingar du kan, kommer du att göra den näst intill omöjlig att träffa eller blir det något mellanting? Är den för dyr, eller är den allt du någonsin drömt om? Skriv gärna vad du tycker och tänker i kommentarsfältet här nedanför eller på Facebook.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *