Rebel Aces

Fem månader har gått sedan utannonseringen av Rebel Aces. Skeppen befinner sig i skrivande stund på båten på väg hit. Väntan är olidlig, och för att göra det lite värre tänkte jag att vi skulle gotta oss åt allt fint som kommer med expansionen.

SWX29-box-left

Ingenting i förpackningen känns konstigt eller malplacerat på något sätt, utan det är en klassisk expansion med skepp och uppgraderingar i ett bra genomförande som sätter en snygg krydda på spelet.

Aces
Det här är den andra expansionen av typen Aces. Den första var Imperial Aces som innehöll piloter, uppgraderingar och alternativt målade varianter av och till TIE Interceptor. Den här gången är det rebellernas tur och expansionen innehåller två olika skepp; A-Wing och B-Wing, tillsammans med uppgraderingar till både skeppen i förpackningen, men också resten av skeppen i spelet. 

A-Wing
RZ-1 A-Wing Interceptor är ett skepp som vi alla väl känner igen. Den syntes första gången i Return of the Jedi där A-Wings kämpade sida vid sida med rebellernas alla andra jaktskepp i slaget om Endor.
I X-Wing Miniatures Game har A-Wing funnits sedan Wave 2 som kom tidigt 2013. Sedan dess har den blivit älskad av en handfull och helt ignorerad av alla andra.

SWX29-a-wingModellen
Likt tidigare Aces-expansioner är skeppen målade i ett annat färgschema än dess originalutförande. A-Wing får, i alla fall för mig, den finaste ommålningen hittills. A-Wingmodellen i Rebel Aces är målad efter Ralph McQuarries conceptbild för A-Wing som McQuarrie gjorde inför Return of the Jedi.
Det är en bild du kanske sett förut, det är exakt den bilden som är på pilotkortet för Prototype Pilot.
Istället för rött är det blått som gäller. Anledningen till varför skeppen aldrig hade blå detaljer i Star Wars-originaltrilogin är för att det störde deras Blue Screen-teknologi. Men i X-Wing Miniatures Game är det inte ett problem.
Det blåa kompletteras av vita trianglar på nosen och vingarna på motorerna och, om jag får gotta ner mig ordentligt, så är det de röda strecken på varsin sida av cockpit som kompletterar detta fantastiska färgschema. En stor bonus är även de gula detaljerna som är målade på motorerna, de klingar fint med McQuarries originalmålning.
Nackdelarna med färgschemat är att skeppet ser betydligt mycket nyare ut än både sina motsvarigheter i spelet, men också jämfört med McQuarries originalmålning. Det är dock en fin tanke att det är just ett prototypskepp – helt sprillans nya från fabrik. Tycke och smak kanske? Snygg är den oavsett.

RebelAce-A-Wing_600px

Manövrering
awing-dialA-Wings är en fröjd att manövrera. Det är skeppet med flest gröna manövrar i hela spelet och går alltid att få precis där man vill ha dem, precis när man vill ha dem där.
Skeppet har väldigt lätt att anpassa sig efter situationerna som dyker upp, inte minst när det kommer till att bli av med stress, men också för att den har Koiogran Turns i hastigheterna 3 och 5.
A-Wings inte är däremot inte långsamma, de saknar manövrarna [ Bank, left , 1], [ Bank, right , 1] och [ Straight , 1] så de kan inte ens flyga sakta ens om de försöker, något som kanske upplevs som ovant bland inbitna rebellspelare som är vana vid att kunna sega sig fram. A-Wing och TIE Interceptor kom båda två med Wave 2. De jämförs väldigt ofta med varandra för att båda är snabba, manövrerbara skepp. De har snarlika manöverhjul och båda måste förlita sig på sin manövrerbarhet för att kunna överleva.

Stats och Actions
A-Wings och TIE Interceptors skiljer sig dock när det kommer till Actions på en väldigt viktig punkt som framför allt har med manövrerbarheten att göra. A-Wings har tillgång till Focus och Target Lock, som sig bör, men även Evade och Boost. TIE Interceptors har även de Evade och Boost men något som A-Wing saknar men som TIE Interceptor har är Barrel Roll. Jag tror att Interceptorns tillgång till Barrel Roll och, förstås, en ytterligare attacktärning gjort att den blivit mer populär än vad A-Wing varit. Möjligheten att välja antingen Boost eller Barrel Roll gör väldigt mycket för ett skepps totala manövrerbarhet.
Nåja, nog om Interceptors en stund. En A-Wing attackerar med två attacktärningar och försvarar sig med tre. De har två Hull Points och två Shield Points i vad som totalt blir fyra Hit Points. I sitt grundutförande har en A-Wing tillgång till missiler och, förstås, modifications.

Piloter
Något som kanske är det mest uppskattade med Rebel Aces-expansionen, åtminstone vad A-Wings berör, är tillskottet av piloter. Naturligtvis.
De tidigare piloterna har kanske inte varit dåliga, men alla förutom Tycho Celchu (den dyraste) och Prototype Pilot (den billigaste) har lämnat lite att önska. Ingen gillar sina A-Wings dyra då de inte har sin största fokus på anfall, utan snarare finess. Tidigare har den kanske största stjärnan bland A-Wingpiloterna varit Green Squadron Pilot på Pilot Skill 3 för 19 poäng, men de är i största allmänhet svårflugna skepp då det kan vara lite knepigt att se deras plats.

Jake-farrellJake Farell
Pilot Skill 7
24 poäng
”After you perform a focus action or are assigned a focus token, you may perform a free boost or barrel roll action.”

Först ut har vi den, enligt mig, stora stjärnan i denna expansion. Jake Farrell.
Han är en karaktär som hållit sig i bakgrunden i Star Wars men som många kommer att känna igen.
Han dök upp (namngiven) första gången i spelet Rebel Assault där han spelade sträng A-Winginstruktör. Senare identifierades han som A-Wingpiloten som flyger in i Dödsstjärnan tillsammans med Wedge Antilles och Lando Calrissian i filmen Return of the Jedi.
I X-Wing Miniatures Game får han Pilot Skill 7 vilket är en bra och rolig Pilot Skill, det är relativt få piloter som har den och den har börjat populeras först på senare tid. Sju innebär att man hamnar ett steg ovanför den lite vanligare Pilot Skill 6. Men det som gör Farrell speciell är inte hans Pilot Skell (skill), utan det är hans finfina specialförmåga. Varje gång Jake Farrell utför en Focus Action eller får en Focus Token (från t.ex Garven Dreis eller Kyle Katarn) får han utföra en gratis Boost eller Barrel Roll Action.
Detta är något fantastiskt fint då Jake Farrell i sin A-Wing dels får tillgång till Barrel Roll, men framför allt inte måste ”offra” möjligheten att modifiera sina tärningar vid attack/försvar vid en utförd Boost Action.
Kom ihåg dock att gratis Actions inte får utföras om man har en Stress Token, och om Jake Farrell utför t.ex en Barrel Roll när han själv tar en Focus Action och senare blir tilldelad ytterligare en Focus Action får han inte utföra en gratis Barrel Roll Action då regeln om endast en och samma Action per tur gäller.
Jag tycker himla mycket om Jake Farrell. För 24 poäng är han en rejält prisvärd pilot, men en av de bästa sakerna med honom är att hans pilotförmåga inte behöver någon uppgradering för att skina. Jake är perfekt, precis som han är.

gemmer-sojanGemmer Sojan
Pilot Skill 5
22 poäng
”While you are at Range 1 of at least 1 enemy ship, increase your agility value by 1.”

Gemmer och elände. Så, nu har jag det sagt. Gemmer Sojan är något så udda som en karaktär som är myntad av Marvel från den tiden de hade licensen för Star Wars-serietidningarna (nu har de visserligen fått tillbaka licensen).
I spelet ligger han snyggt prissatt på 22 poäng med specialförmågan att öka sitt antal försvarstärningar med en om han har minst ett motståndarskepp på avstånd 1.
Det är en bra förmåga, speciellt eftersom A-Wings bara slår två attacktärningar i grund. Men det är nog inte bara därför Gemmer Sojan kommer att vilja vara så nära sina fiender, han har tillgång till uppgraderingar av typen missiler, och där kan man ha raketer (vi kommer till det strax).
Han har Pilot Skill 5 vilket är sådär lagom bra, framför allt med tanke på priset.

B-Wing
Alla skepp mår bra av en liten uppdatering, framför allt de tidiga skeppen (X-Wing, som fick en uppdatering med nya piloter och astromechs i Rebel Transport, TIE Interceptor med Imperial Aces). Det är kanske inga livsnödvändiga saker, men väldigt uppskattat. Ett skepp som dock inte behöver en uppdatering i samma nivå som A-Wings och, beroende på vem du frågar, Y-Wings är B-Wings.
Jag menar inte att det är dåligt, det är bara inte nödvändigt att uppdatera ett skepp som redan är såpass flitigt använt och väldigt effektivt. Men det är som sagt heller inget fel med att göra något bra bättre.
B-Wings har spelats med enorm framgång i X-Wing Miniatures Game sedan de kom med Wave 3 under hösten 2013. Det har blivit en stomme i många rebellspelares samlingar och nu kommer den kanske förstärka sin roll ännu mer.

SWX29-b-wingModellen
Rebel Aces bjuder på en ommålad B-Wing. Grundfärgen är en klarare vit än den tidigare B-Wingen och istället för grå detaljer och en gul cirkel får vi ett snyggt målat skepp i Dagger Squadrons mönster; cockpit har röda detaljer med tre linjer som sträcker sig bakåt efter roteringsmodulen, välvda röda streck pryder skeppskroppen ovanför luftintagen och torpedtuberna, kanonerna på de två mindre vingarna är likaså målade rött och det kompletteras med att hela kanonfästet i skeppets nedre del även det är rött men med vita kanoner.
Något jag tyckte var lite tråkigt med färgerna var att de inte var lika klarröda i verkligheten som förhandsbilderna visar. Detaljfärgen är mer vinröd än klarröd, vilket inte syns på de officiella bilderna på skeppet (de du ser här). Det är dock inget som inte går att justera med en pensel.
Modellen ”står” rakt upp i sitt grundutförande och går inte att rotera såsom skeppet kan göra i Star Wars universumet. Det är inte konstigt då det är få skepp i X-Wing Miniatures Game som kan poseras som deras föregångare från filmerna. Men modellen går att modifiera, vilket många gjort med stor framgång.

RebelAce-B-Wing_600px

Manövrering
SWX14-b-wing-mdVid en första anblick tror man lätt att B-Wings är ett skepp som är dåligt på att manövrera. Så är det absolut inte, det är bara inte ett särskillt snabbt skepp.
Som du ser här till höger är det mycket som är rött, men faktum är att det sällan är ett stort problem för B-Wingspelarna. Mycket hjälp får de av att B-Wings kan ta Advanced Sensors, en uppgradering av klassen System Upgrade. De gör att ett skepp kan utföra en Action innan det visar sitt manöverhjul. B-Wings som gör så lider sällan av sina röda manövrar särskillt mycket.
När man flyger B-Wings gäller det att manövrera lugnt och metodiskt medan du närmar dig din motståndares skepp, men när man väl kommit nära blir B-Wing inte svagare, det är snarare där dess styrka ligger. De kan utföra en av spelets kortaste Koiogran Turns på den här sidan av vad som är mörkt och ljust och har sällan problem med att bli utmanövrerade av sin motståndare. Frånflugna, absolut, men inte utmanövrerade.

Stats och Actions
Manövreringen, antingen i kombination med Advanced Sensors eller utan, får stor hjälp av att B-Wings har tillgång till Barrel Roll i sitt grundutförande. När skeppet släpptes var det det första rebellskeppet som kunde utföra Barrel Rolls och imperialisterna fick genast problem med att hålla sig utanför B-Wings skottvinklar.
Vidare bland skeppets Actions finns förstås Focus och Target Lock.
Men förutom att kunna manövrera snävt på ett litet utrymme är det B-Wings stats som bidrar till dess stora framgång. Tre attacker i grund på ett skepp som trivs nära är jättebra. Dess försvarstärning (singular) är kanske inget att hänga i granen, och att den har tre Hull Points är heller ingen höjdare. Inte dåligt, men ingen höjdare. Höjdaren finns istället i B-Wings fem shield points. Fem. Det är totalt åtta Hit Points (Hull Points + Shield Points) vilket gör att en B-Wing, trots dess futtiga försvarstärning, kräver en del engegemang att få bort.

Piloter
Som jag skrev innan så lider B-Wing verkligen inte av att bli spelad för lite. Alla dess innan Rebel Aces befintliga piloter har sedan de släpptes blivit världsstjärnor. De generiska piloterna Blue Squadron Pilot på Pilot Skill 2 och Dagger Squadron Pilot på Pilot Skill 4 har skördat stor framgång. Tillika de namngivna Ibtisam på Pilot skill 6 och Ten Numb på Pilot Skill 8 är rejäla hot på spelplanen. Nu kompletteras B-Winghangaren med ytterligare stjärnor som jag tror kommer nå samma status som de nyss nämnda.

Keyan-farlanderKeyan Farlander
Pilot Skill 7
29 poäng
”When attacking, you may remove 1 stress token to change all of your Focus results to hit results.”

Keyan ”Lucky” Farlander är en karaktär från spelet Star Wars: X-Wing som kom 1993. Han har senare även identifierats som Y-Wingpiloten som överlevde Battle of Yavin som ses flyga mot kameran när dödsstjärnan sprängs (spoiler!).
I spelet får han en inget annat än fenomenal pilotförmåga. Den fungerar så att Farlander får spendera Stress Tokens som man brukar spendera Focus tokens när han skall attackera.
Praktiskt innebär det att han får spendera en Stress Token för att ändra alla sina Focus-resultat till hit-resultat när han attackerar. Det är dels bra för att öka sina chanser att träffa med sina attacktärningar, men det lämnar honom också fri från stress varje gång han fått attackera. För kom ihåg, på samma sätt som man får spendera Focus Tokens för att ändra alla Focus till hit, även om man inte slår några Focus får Keyan Farlander spendera en Stress Token för att ändra alla Focus till hit, även om antalet Focus är inga alls. Man spenderar helt enkelt en token för att ändra alla noll resultat.
Allt detta kommer förstås till ett pris – Farlander kostar hela 29 poäng i grund. Men eftersom att Keyan Farlander är en pilot som fungerar jättebra precis som han är och inte behöver uppgraderingar för att skina känns de 29 poängen väl värda.
Detta är förstås för att B-Wing har såpass många röda manövrar i grund så att stressa upp en B-Wingpilot är knappast en utmaning. Men det går förstås att utöka hans effektivitet, om Keyan Farlander t.ex har Advanced Sensors och utför en Target Lock innan han utför en röd manöver, vilket gör honom stressad, kommer han att attackera med motsvarande Target Lock och Focus och som grädde på moset inte vara stressad efteråt.
Ge honom t.ex Opportunist så får han en Stress Token för att lägga till en attacktärning som han kan spendera vid attacktärningsslaget. Ge honom Push The Limit så ökar du hans manövrerbarhet och offensiva förmåga, då kan han utföra Barrel Roll och Target Lock och sedan spendera sin Stress Token vid attacktärningsslaget.

Nera-dantelsNera Dantels
Pilot Skill 5
26 poäng
”You can perform Torpedoes-intext secondary weapon attacks against enemy ships outside your firing arc.”

Nera Dantels är en karaktär i Star Wars som har varit med i serietidningarna Star Wars: X-Wing: Rogue Squadron, Star Wars: Rebellion och Star Wars: Empire.
I serietidningarna flyger hon bland annat en B-Wing med Dagger Squadron och har en romans med sin Pilot Skill-jämne Biggs Darklighter.
Hon är en driftig och skicklig pilot men har ett hett temperament och kan vara impulsiv, därför passar både hennes Pilot Skill och hennes specialförmåga väldigt bra. På Pilot Skill 5 är hon jämn med nyss nämnda Biggs Darklighter, men också ”Hobbie” Klivian, Gemmer Sojan, Etahn A’Baht och Chewbacca. Det är en lagom Pilot Skill som lägger en ovanför de flesta generiska piloter men man hamnar precis under strecket för många piloter med de kraftigaste pilotförmågorna.
Dock är hennes specialförmåga inte nödvändigtvis beroende av hennes Pilot Skill. Förmågan innebär att hon kan utföra torped-attacker utanför sin Firing Arc, det betyder alltså att hon inte behöver peka sitt skepp mot den hon vill skjuta torpeder på. Detta är mycket praktiskt, dels eftersom att B-Wing har plats för två torpeder, men också för att hennes pilotförmåga inte straffar hennes relativt låga Pilot Skill vilken gör att hon flyger relativt tidigt (och inte nödvändigtvis har någon att mållåsa).
Ett av problemen med sekundära vapen (såsom missiler och torpeder) är att de kan vara lite krångliga att få iväg. Många gånger upplevs detta krångel eftersom de sekundära vapnen kräver lite framförhållning och oftast måste avfyras i den andra turen skytte, istället för den första. Problemet där är att peka sitt skepp mot fienden och fortfarande kunna utföra en mållåsning, samtidigt som man kanske vill förstärka attacken med det sekundära vapnet med t.ex en Focus Token eller liknande Action.
Eftersom att Nera Dantels inte behöver vända sitt skepp för att kunna utföra torpedattacken behöver hon heller inte utföra några röda manövrar utan hon kan gott och väl åka vita eller gröna manövrar och ta sina Actions i vanlig ordning. Har hon Fire Control System så har Target Lock löst sig själv i den första turen skytte och hon kan följa upp den attacken med en torpedering bakåt eller åt sidan.
Hon blir också väldigt mycket svårare att räkna ut var hon kommer att hamna då hon inte är beroende av att rikta sitt skepp. För 26 poäng i grund riskerar hon dock att bli ganska dyr då hennes specialförmåga är värdelös utan uppgraderingar. För att kunna nyttja den behöver hon torpeder och för att kunna maximera nyttan av torpederna mår hon orättvist bra av Fire Control System eller någon liknande uppgradering. Hon blir heller inte billigare av att ha tillgång till Elite Pilot Talents, men hon går också att skräddarsy efter smak.

Uppgraderingar
Som med alla releaser innehåller Rebel Aces även en rad uppgraderingar. Vissa av dessa går bara att använda på A-Wings och B-Wings, men många går förstås att nyttja på spelets många andra sidor, oavsett fraktion.

a-wing-test-pilotA-Wing Test Pilot (x2)
A-Wing only
Title
0 poäng
”Your upgrade bar gains 1 EPT upgrade icon.
You cannot equip 2 of the same EPT Upgrade cards. You cannot equip this card if your pilot skill value is ”1” or lower.”

A-Wing Test Pilot är en uppgradering av typen titel som enbart går att använda på A-Wings. Den kostar noll poäng och innebär att skeppet som har titeln kan kittas med en ytterligare uppgradering av typen Elite Pilot Talent än vad skeppet vanligtvis skulle ha. För piloter som inte har tillgång till Elite Pilot Talents i vanliga fall (Arvel Crynyd och Gemmer Sojan) betyder det att de kan ha en Elite Pilot Talent, men för piloter som redan har tillgång till Elite Pilot Talents (Green Squadron PIlot, Jake Farrell och Tycho Celchu) betyder det att de kan ha två Elite Pilot Talents. Den enda piloten som inte får nyttja titeln är Prototype PIlot, detta är för att titeln är begränsad till piloter som har Pilot Skill 2 eller högre.
Det finns även ytterligare en begränsning, man får inte rusta piloterna som genom titeln A-Wing Test Pilot får tillgång till två Elite Pilot Talents med dubbla uppsättningar av samma Elite Pilot Talent.
Denna uppgradering öppnar förstås upp för många olika kombinationer. Du kan bland annat ge en av piloterna både Predator och Outmaneuver, både Marksmanship och Adrenaline Rush, osv.
Men framför allt öppnar denna uppgradering nya möjligheter och nyttor för uppgraderingar som innebär en Action, framför allt i kombination med Push The Limit. T.ex kan ett skepp bära Push The Limit tillsammans med Expose som ger dig ytterligare en attacktärning mot att du minskar antalet försvarstärningar med en. Eller tillsammans med Squad Leader som gör att du får ge bort en Action till ett skepp på avstånd 1, utan att behöva offra din egen Action. Kombinationerna är kanske inte oändliga, men väldigt väldigt nära.

chardaan-refit

Chardaan Refit (x3)
A-Wing only
Missile
-2 poäng
”This card has a negative squad point cost”

Få uppgraderingar är så kontroversiella som Chardaan Refit. Uppgraderingen är av typen missil, men innebär inte att skeppet får något sekundärt vapen. Chardaan Refit gör istället att skeppet den sitter på blir två poäng billigare. Inga konstigheter, inga förhållningsregler utan bara en poängrabatt. Eller?
Den dolda effekten av Chardaan Refit är att alla missiler ”blir två poäng dyrare” för A-Wings, eftersom att skeppet automagiskt blir två poäng billigare om de har Chardaan Refit, som hindrar skeppet från att bära missiler då det tar upp uppgraderingsplatsen för missiler.
Nu ”kostar” alltså t.ex Concussion Missiles 6 poäng för en A-Wing, och Assault Missiles och Homing Missiles hela 7 poäng. Varför gör man på detta viset då? Varför får inte alla skepp rabatt om de inte nyttjar missiler eller torpeder när de kan?
Det officiella svaret på den frågan har jag inte, men A-Wings är ett skepp som är såpass bra på att nyttja missiler på grund av dess manövrerbarhet och relativt bra försvarskapacitet. Det har dock en ganska fattig offensiv förmåga utan missiler att skillnaden mellan en A-Wing med och utan missiler blir såpass stor att en poängrabatt om man inte bär missiler känns väl befogad. Andra skepp som räknas som ”missilbärare”, t.ex Z-95 Headhunters och TIE Bombers glänser inte lika mycket med sekundära vapen som A-Wings gör, skillnaden på de skeppen med och utan sekundära vapen är därför inte lika stor. Framför allt med tanke på de skeppens poängkostnad i grund.

bwing-e2B-Wing/E2 (x2)
B-Wing only
Modification
”Your upgrade bar gains the Crew_intext upgrade icon.”

A-Wings är förstås inte de enda skeppen som får godis i Rebel Aces. B-Wings får nämligen en väldigt spännande uppgradering i form av en Modification som innebär att de får tillgång till en uppgradering av typen Crew.
I Star Wars var E-modellen (E för Expanded) av B-Wing en variant av skeppet som hade en större cockpit för att få plats med en ytterligare besättningsperson. Den var mindre manövrerbar och tålde lite mer. I X-Wing Miniatures Game innebär E-varianten inte någon förändring av manövrerbarhet eller stats, utan enbart möjligheten att utrusta uppgraderingar av typen Crew.
Modifikationen kostar 1 poäng, vilket förstås är billigt, men besättningsmöjligheten kommer  förstås att göra skeppen dyrare. Det kommer dock vara värt det för de som finner besättningsuppgraderingarna intressanta. En B-Wing med t.ex Nien Nunb (som gör att alla frammåtmanövrar räknas som gröna), Tactician (som gör att alla skepp, innanför din skottvinkel, du attackerar på avstånd 2 får en Stress Token), Gunner (som gör att du får utföra ytterligare en attack med ditt primära vapen om den första missar), Recon Specialist (som gör att du får två Focus Tokens varje gång du utför en Focus Action) och många fler har möjligheten att göra B-Wings ännu mer anpassningsbara efter personlig smak och preferens.

jan-orsJan Ors
Rebel only
Crew
2 poäng
”Once per round, when a friendly ship at Range 1-3 performs a focus action or would be assigned a focus token, you may assign that ship an evade token instead.”

Jan Ors känner många redan till, hon finns som pilot till skeppet HWK-290 i X-Wing Miniatures Game sedan Wave 3 släpptes.
I Star Wars är hon en rebellagent som jobbar tätt ihop med Kyle Katarn på många svåra uppdrag. Hennes inkarnation som besättningsperson fungerar så att när ett allierat skepp på avstånd 1-3 utför en Focus Action eller blir tilldelat en Focus Token får det istället ta en Evade Token istället, om det önskas.
Det är en intressant specialförmåga som för två poäng är väldigt prisvärd. Dels för att skepp som vanligtvis inte har tillgång till Evade Action (X-Wings, Y-Wings, B-Wings, Z-95 Headhunter och kommande YT-2400) kan få Evade Tokens. Bara det är bra, men hennes förmåga gäller även när ett skepp blir tilldelat en Evade Token. Det är när t.ex Garven Dreis eller Kyle Katarn (piloten) ger bort en Focus Token till ett skepp. På så sätt kan man rusta allierade skepp med både Focus och Evade Tokens.

kyle-katarn

Kyle Katarn
Rebel only
Crew
3 poäng
”After you remove a stress token from your ship, you may assign a focus token to your ship.”

Ingen rök utan eld, ingen Jan Ors utan Kyle Katarn. Nu får vi även denna före detta stormtrooper tillika rebellagent och senare Jedi och även en tidigare pilot i spelet som besättningsperson i X-Wing Miniatures Game.
I sin funktion som pilot kan Kyle Katarn ge bort Focus Tokens, ett tema som fortsätter i hans andra funktion. Som Crew fungerar Kyle Katarn så att när man på något sätt tar bort en Stress Token (genom att utföra en grön manöver manöver, eller något annat spektakulärt såsom att flyga brevid någon med Wingman, eller med Keyan Farlander som pilot) får man ge skeppet en Focus Token.
Kombinationerna för på vilket skepp Kyle Katarn kan vara effektiv eller alla olika sätt att bli av med stress för att få nyttja hans specialförmåga är väldigt väldigt många och nästan alltid lika effektiva. Därför är han prissatt till relativt höga tre poäng. Jag tror inte att denna uppgradering kommer att vara flitigt använd av en överhängande majoritet direkt vid Rebel Aces release, men att han efter laborering (och resultaten från laboreringen) kommer att bli uppskattad, effektiv och populär.

enhanced-scopesEnhanced Scopes (x2)
System Upgrade
1 poäng
”During the Activation phase, treat your pilot skill value as ”0.””

En ny System Upgrade är alltid intressant, framför allt när det är en såpass nischad variant som Enhanced Scopes.
Funktionen är att ett skepp med Enhanced Scopes räknas som att det har Pilot Skill 0 i Activation Phase, oavsett pilotens vanliga Pilot Skill.
Rent praktiskt innebär det alltså att skeppet med Enhanced Scopes flyttar och utför sina Actions allra först, innan till och med Academy Pilots och Prototype Pilots med fler, som ligger på Pilot Skill 1. Skeppets sänkta Pilot Skill gäller dock bara Activation Phase, när det är dags att skjuta – i Combat Phase – nyttjar skeppet sin pilots normala Pilot Skill.
Det innebär att man kan få skepp med riktigt hög Pilot Skill att både flytta och skjuta först. Men vad skall man till detta till? Ja, det är här det blir lite nischat. Har man låg lägst Pilot Skill blir manövreringen i vissa fall förenklad, man är i princip immun mot att bli blockerad då ingen hinner flyga in och ställa sig framför. Man får även själv möjligheten att blockera sin motståndare (om man gillar sånt) utan att offra möjligheten att skjuta tidigt.
Vissa spelare kommer omedelbart att se funktionen och attraktionen av denna System Upgrade, andra kommer aldrig att förstå varför man vill ha den. Jag sållar mig till de senare, men jag kan i allra högsta grad se användningsområdet för den. Kanske inte på en B-Wing men definitivt på en Lambda Class Shuttle. Vad den kommer att få för effekt på spelet är svår för mig att förutse, men intressant kommer det att bli.

Proton-rocketsProton Rockets (x2)
Torped
Attackvärde: 2
Verkansavstånd: 1
Attack (Focus): Discard this card to perform this attack.
You may roll additional attack dice equal to your agility value, to a maximum of 3 additional attack dice.”

Den sista uppgraderingen i Rebel Aces är en ny sorts missil. Den på 3 poäng billiga Proton Rockets.
Tittar man på dess stats är det en riktigt dålig missil. Två attacker på avstånd 1 för 3 poäng. Helt värdelöst.
Men det är i missilen (raketens) specialförmåga dess styrka ligger. Den första meningen talar om för oss att man bara behöver inneha en Focus Token för att få avfyra dessa raketer. De behöver alltså inte Target Lock och ens Focus Token måste inte spenderas för att avfyra protonraketerna.  Sedan får man lägga till lika många attacktärningar som man har försvarstärningar, så på en A-Wing som har tre försvarstärningar i grund slår man med protonraketer hela fem tärningar, och man har en Focus Token kvar som man kan modifiera dem med.
Ojojoj.
För tre poäng kan dessa, beroende på vilket skepp de sitter på, vara det hittills mest prisvärda sekundära vapnet. Men det gäller att skeppet som avfyrar dem har hög Agility för att man skall få så många tärningar, kom dock ihåg att ett skepps Agility kan ökas med hjälp av uppgraderingen Stealth Device.
Det kan dock vara svårt att få till det om skeppet man sätter protonraketerna på är långsamt, för när din motståndare antingen provat eller råkat ut för dem tidigare kommer uppmärksamheten på dem att vara vässad.

SWX29-productspread

Mission 9: Jump to subspace
Den sista godsaken i expansionen är ett nytt uppdrag. Det heter Mission 9: Jump to subspace. Där har en rebellagent lyckas fånga en imperialistisk Moff och håller honom under blasterhot i en trasig Escape Pod. Det är upp till rebellerna att styra denna rymdlivbåt till säkrare regioner (tvärs över spelbrädet) och, förstås, kommer imperiet att försöka hindra dem.
Uppdraget är väldigt likt Mission 1: Political escort. Flyktkapseln kan endast flytta [ Bank, left , 1], [ Bank, right , 1] eller [ Straight , 2]. Rebellerna måste dock hjälpa kapseln att flyga, när de kommer nära med två skepp får den möjligheten att göra detta och imperialisterna skall inte skjuta sönder den så någon idissling handlar det inte om.
Jag hade dock hellre sett ett uppdrag där de båda sidorna skulle utföra nånting och det inte bara är den ena som skall göra något och den andre skall förstöra den förstes skepp.

Rebel Aces är en av de absolut finaste expansionerna till X-Wing Miniatures Game. Piloterna och uppgraderingarna är väl genomtänkta och snyggt utförda. Jag hade personligen hellre sett en Y-Wing istället för B-Wing, men detta (och att jag inte brukar betygsätta saker och ting )till trots kan jag inte göra något annat än att ge denna expansion fem stjärnor av fem möjliga. Mycket bra.

Men du då, vad känner du? Är de allt jag får dem att låta som eller är jag naiv och missar deras stora brister? Får du också fjärilar i magen bara av tanken på Jake Farrell, Keyan Farlander och att A-Wings kommer att träda in som ett skepp precis som alla andra, bland alla andra? Kommentera gärna här i kommentarsfältet nedanför, på Facebook eller direkt till mig via mail.

/Erik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *