Luftens hjältar

Knappt har vi hunnit sätta oss ned efter nyheterna om Rebel Transport, Wave 4 och Tantive IV förrän vi får resa oss upp och hoppa omkring igen; Fantasy Flight Games har gett oss en förhandstitt på de nya X-Wingpiloterna som kommer att levereras med expansionen Rebel Transport.

swx11-box-right

Vänta, vänta, vänta… X-Wingpiloter? Jajjamen. Med Rebel Transport – ett av de kommande enorma skeppen – får vi även en X-vinge. Denna är målad lite annorlunda än den vanliga X-Wingen som vi får i grundlådan och X-Wingexpansionen

Transport_X-Wing_600px

Den har bland annat en gul nos, en röd astromech och röda streck längs motorernas luftintag. Detta är likt hur Wedge Antilles X-Wing (Red 2, senare Rogue Leader) var målad i Star Wars Episode IV och de otaliga serietidningarna där den dyker upp.
Wedge Antilles har vi redan som pilot i spelet men det är kul att se lite färgvariation bland modellerna som släpps, även om jag personligen tycker att både Luke Skywalkers Red 5 och Biggs Darklighters Red 3 är snyggare. Men jag ska verkligen inte klaga…

Piloterna
Vi får nämligen ett gäng nya piloter och det är några riktigt tunga namn som kommer med denna enormt (heh) fina expansion.
Jag är inte värst kräsen när det kommer till Star Wars; jag gillar i princip allt. Många av de senaste expansionerna som utannonserats har innehållit piloter tillika skepp som kommer från Expanded Universe – allt som inte är spelfilmerna, typ böcker, serietidningar och tevespel. Men denna gång får vi inte mindre än fyra piloter som alla har (relativt) tydliga roller i filmerna. Tre av dem i alla fall.
Tyvär är det bara manliga piloter, vilket är lite synd. Rebellerna är relativt kända i Star Wars-mytologin för att ha både kvinnliga och icke-mänskliga arter bland sina piloter och sin personal. Jag hade gärna sett någon av de kvinnliga piloterna som syns i bild i Star Wars-filmerna, det hade varit ett riktigt fint tillfälle att ta tillvara på av Fantasy Flight Games.

wes-jansonWes Janson
Pilot Skill 8
29 poäng
”After you perform an attack, you may remove 1 focus, evade or blue target lock token from the defender.”

Wes Janson är en enormt skicklig pilot i Star Wars-mytologin. Han är bland annat den som skjuter en bogseringslina i benet på en AT-AT i The Empire Strikes Back när han agerar akterskytt i Wedge Antilles T-47 Airspeeder.
Han gästspelar även i en del serietidningar, där han är en lugn och skicklig pilot.
I spelet förmedlas denna förmåga bra; först och främst med Pilot Skill 8 men även med hans förmåga som är att efter han attackerat får han ta bort en Focus, Evade eller blå Target Lock Token från skeppet han attackerat.
Det innebär att ett skepp som blivit attackerat av Janson kommer att ha en hämmad anfalls- tillika försvarsförmåga.
Utan Focus eller Target Lock kommer det skeppets följande attacktärningar ha lägre sannolikhet att göra skada då Focus– eller blanka resultat på tärningsslagen inte kommer att kunna åtgärdas, det kan även bli så att en attack med ett sekundärt vapen uteblir helt, de kräver oftast Target Lock för att kunna avfyras. Åtminstone när det gäller missiler och torpeder.
Men skeppets försvarsförmåga kommer också att lida. Utan en Evade Token eller en Focus Token gäller samma sak för försvaret.
Jansons förmåga gynnar dock inte honom själv, det är först efter att hans attack är utförd som man får ta Tokens från sin motståndare, därför kommer den fulla effekten av hans förmåga fram när han flyger med och mot piloter som har lägre Pilot Skill än honom själv och därför attackerar efter honom.

jek-porkinsJek Porkins
Pilot Skill 7
26 poäng
”When you recieve a stress token, you may remove it and roll 1 attack die. On a hit result, deal 1 facedown damage card to your ship.”

Så kom han äntligen. Jek Porkins. Det har varit ganska tyst om honom i Star Wars-mytologin sedan han blev en mörk fläck på ytan av den första dödsstjärnan (naturligt kanske).
Han uppfattas av många som en lite lustig och kanske ironisk karaktär och han syns oftast på skämtbilder de få gånger man snubblar på honom.
Men detta till trots har han varit hett efterfrågad till X-Wing Miniatures Game och Fantasy Flight Games gör de två saker de gör bäst; lyssnar på sina fans och levererar högsta kvalitet.
Det lilla man får se av Jek i Star Wars Episode IV är att han har lite dålig koll på sitt skepp och dör i ett eldmoln när han trodde han hade allt under kontroll (spoiler!).
I spelet blir hans förmåga då att han får ta bort en Stress Token när han får den, men måste slå en attacktärning när han gör det och lida skada (ett nedvänt skadekort) vid hit-resultat på tärningen. Observera att hans förmåga kickar igång direkt när han får en Stress Token. Det innebär alltså att han får ta sin(a) Actions även efter att han utfört röda manövrar. Med en viss risk, naturligtvis. Men fortfarande…

hobbie-klivian”Hobbie” Klivian
Pilot Skill 5
25 poäng
”When you acquire or spend a target lock, you may remove 1 stress token from your ship.”

Som bästa kompis med Biggs Darklighter, klasskompis med Tycho Celchu, utbildad av Soontir Fel och ställföreträdande ledare för Rogue Squadron tycker jag (och förmodligen även han själv) att Derek ”Hobbie” Klivian förtjänar en högre Pilot Skill än 5. MEN okej, vi kör.
I X-Wing Miniatures Game får han förmågan att ta bort en Stress Token från sitt skepp när han tar eller spenderar en Target Lock. Detta öppnar upp många olika taktiska möjligheter att använda ”Hobbie”. Bland annat kan han spendera en Target Lock efter att han gjort en Koiogran Turn och då bli av med sin Stress Token utan att utföra en grön manöver. Det kommer nog att krävas lite övning och att hålla tungan rätt i mun när man skall försöka få ”Hobbie” att verkligen glänsa, men det är bara bra.

tarn-misonTarn Mison
Pilot Skill 3
23 poäng
”When an enemy ship declares you the target of an attack, you may acquire a target lock on that ship.”

Du vet Tarn Mison? Nej? Inte jag heller. Tarn Mison är inte mycket mer än en namngiven statist från filmerna. Det är det många karaktärer som är, men Mison har till skillnad från många andra inte dykt upp på så många ställen.
Hepp.
Men en pilotförmåga har han, och den är inte dum alls. När ett skepp attackerar Mison får han ta Target Lock på det skeppet som attackerat honom. Observera att detta ej är en Action så Mison kommer nog många gånger få slå tillbaka lite hårdare än vad man är van vid då han kommer att kunna ta Focus Action som komplement till sin Target Lock.

Uppgraderingar
En expansion är ingenting utan lite nya uppgraderingskort att sprida ut bland alla andra skepp (eller på de skeppen som kommer med expansionen, förstås).
För min egen del skulle jag vilja säga att Fantasy Flight Games överträffat sig själva denna gång. Nu är ju det inget ovanligt men vi får ytterligare nya astromechs och sekundära vapen. Ska vi gå direkt på min favorit?

r2-d6R2-D6
Astromech
Unik
1 poäng
”Your upgrade bar gains the EPT icon.
You cannot equip this upgrade if you already have a EPT upgrade icon or if your pilot skill value is ”2” or lower.”

R2-D6 är en mindre känd astromech som varit med i romaniseringen (romantiseringen?) boken av spelet The Force Unleashed II. Där satt han bland annat i Wedge Antilles Y-Wing, hör och häpna. Något för en kommande release?
Hur som helst. R2-D6 är bra av så himlarns många anledningar. Artoo Deesix ger din pilot tillgång till Elite Pilot Talents om hen inte redan har det, men endast om pilotens Pilot Skill är tre eller högre.
Vad är det som är så bra med det? Ja, förutom att de namngivna X-Wingpiloterna Garven Dreis och Biggs Darklighter tillika alla generiska piloter på runt fyra (typ Red Squadron Pilot) nu kan få tillgång till Elite Pilot Talents, betyder det kanske framför allt – för mig i alla fall – att vi nu kan få Elite Pilot Talents på Y-Wings.
Detta är festligt på så många sätt. Aldrig förr har t.ex ”Dutch” Vander eller Horton Salm fått tillgång till Elite Pilot Talents och man (jag) har knappt vågat föreställa mig hur kul det skulle vara.
Men jag tror även, som sagt, att de generiska piloterna Red Squadron Pilot (X-Wing) eller Gray Squadron Pilot (Y-Wing) kanske kommer att synas lite oftare i och med R2-D6.
Vi ska dock inte ha för kul, Deesix är en unik astromech vilket innebär att bara en av den får vara med i samma gäng vid ett och samma tillfälle.
Men det räcker med en. Gott och väl.

r3-a2R3-A2
Astromech
Unik
2 poäng
”When you declare the target of your attack, if the defender is inside your firing arc, you may recieve 1 stress token to cause the defender to recieve 1 stress token.”

En för mig tidigare okänd astromech. R2-A2 är, likt R2-D6 en unik astromech vilket innebär att endast ett exemplar av den får finnas i en och samma lista vid en och samma tidpunkt.
Hans förmåga följer lite av den ge och ta-inställningen som verkar finnas närvarande i denna release.
R3-A2 låter dig ge en Stress Token till ett skepp som du attackerar (som är innanför din eldgivningsvinkel) mot att du själv tar en Stress Token. Detta är ett väldigt enkelt sätt att ge din motståndares skepp en Stress Token då det inte innebär några tärningsslag eller Actions eller annat, den enda knorren är att du själv får en Stress Token. Men många gånger kommer man nog att känna att man själv är i en bättre situation att hantera en Stress Token än ens motståndare, framför allt om man ligger bakom motståndarskeppet. Då har man goda chanser att förhindra att motståndaren vänder på sig genom att utföra t.ex en Koiogran Turn som i de allra flesta fall räknas som en röd manöver. För två poäng är det en ganska billig och väldigt bra uppgradering.

flechette-torpedoesFlechette Torpedoes
Torpeder
Attackvärde: 3
Verkansavstånd: 2-3
2 poäng
Attack (Target Lock): Discard this card and spend your target lock to perform this attack.
After you perform this attack, the defender recieves 1 stress token if its hull value is 4 or lower.”

För två poäng får vi en rejält fin torped. Den fungerar så att om din motståndare har under fyra Hull Points när den blivit attackerad av denna torped får motståndarskeppet en Stress Token.
Tre attacker på avstånd 2-3 låter kanske inte speciellt märkvärdigt för en X-Wing eller en B-Wing, men för bara två poäng och till exempel utrustad på en Y-Wing som enbart attackerar med två tärningar i vanliga fall tror jag vi kommer att få se dessa Flechette Torpedoes fylla kanske båda deras torpedtuber. Vidare har t.ex en TIE Fighter, TIE Interceptor, TIE Advanced och TIE Phantom alla under fyra Hull Points i grund, dessa är alltså från start redan känsliga för flechettering.
Man kan ju också fundera på att placera dem på ett skepp utrustat med nyss nämnda R3-A2, då har du möjligheten att leverera hela två Stress Tokens till din motståndare. Tänk också om det är ”Hobbie” Klivian som gör det…

Denna expansion, tillsammans med alla andra kommande expansioner, känns inte som något mindre än ett hantverk. Jag är riktigt imponerad av hur bra genomfört allt är.
Jag tycker inte att X-Wing Miniatures Game behöver några expansioner, spelet har ett långt liv redan i dagsläget. Men ingen av dessa expansioner känns på något sätt överflödiga utan det gör bara spelet så mycket bättre. Inte bara genom fler valmöjligheter eller simpel variation, utan genom hög kvalitet på kopplingen till Star Wars, regler och spridning.

Detta är fina tider.

3 reaktion på “Luftens hjältar

  1. En flechette torped är ju även kanon eftersom man kan skjuta på range 3 utan att ge sin motståndare någon range bonus för ynka 2p. 🙂

    • Kom ihåg att det kostar en Action att avfyra trorpeden, en Action som du annars kunde använt till att modifiera tärningsresultatet. En avvägning, det där.

  2. R3-A2 känns ju som en given kombo med ”Hobbie”. Ge stress till motståndaren och sedan polocka bort sin egen stress om man fick genom att spendera ett target lock.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *