Jag tycker inte om att prata om listbyggande, men…

Många gånger har jag tjatat om hur ointressant det är att prata om listbyggande och listoptimering. Om att jag tycker att det är en av de minst intressanta sakerna i spelet. Om att det dekonstruerar lite av magin med spelet. Om att ljudeffekterna jag hör i huvudet när jag spelar försvinner. Om hur det blir bara spelpjäser och mekanik. Om att jag tycker att det är helt ointressant. Bla bla bla.

6T01

Jag är dock inte ointresserad av vilka piloter man gillar och varför, hur bra eller obra de är och vilka uppgraderingar som passar bra med vad, men när tonen kommer för nära att det mest avgörande med X-Wing Miniatures Game är vilket lista man spelar, inte vad man gör med den drar jag mig tillbaka. Jag är inte intresserad av att diskutera listbyggande. 

Med det sagt vill jag prata lite om en lista jag har spelat ganska mycket på senaste tiden. En lista som jag tycker är rolig att spela, som utmanar mig och stundvis tröttar ut mig. En lista jag egentligen är lite rädd för att köra just på grund av det.
Om man automatiskt vinner med den? Haha, nej. Om den är bra? Inte när jag kör den. Om den är rolig? Helt klart. Både för mig och för min motståndare.

Inget klatschigt namn.
Putslustiga listnamn står mig upp i halsen, den här listan heter ingenting. Jo, förresten, det gör den. Den heter ”Night Beast, Winged Gundark, Dark Curse, Backstabber, Mauler Mithel och Howlrunner med tre poäng över för uppgraderingar”.

Den som kan sina skepp och dess piloter ser att listan består av de sex namngivna TIE Fighter-piloterna i spelet med tre poäng över att spendera på uppgraderingar. Ska vi börja med att kika på vilka vi har i laguppställningen?

Night_Beast”Night Beast”
15 Poäng
Pilot Skill 5
”After executing a green maneuver, you may perform a free focus action.”

”Night Beast” är en ganska omdiskuterad pilot i X-Wing Miniatures Game då han har en förmåga som är väldigt bra men som begränsas på grund av teknikaliteter och hur den är formulerad (läs mer här). För 15 futtiga poäng får du ”Night Beast” med Pilot Skill 5. Hans förmåga gör att han får utföra en gratis Focus Actions varje gång han gör en grön manöver.
Det gäller dock inte när han gör en grön manöver efter när han är stressad och notera att det klart och tydligt står ”Focus Action” på hans kort och inte ”Free Focus Token” eller liknande. Det vill säga: inga dubbla Focus Tokens för ”Night Beast”. Han kan däremot göra en annan action tillsammans med Focus och det är på inget sätt dåligt. Det är först när man flyger ”Night Beast” som man märker hur förhållandevis få gröna manövrar TIE Fightern har. Man (läs: jag) tänker alltid att det skall vara betydligt många fler.
”Night Beast” är en ganska svårflugen pilot på grund av det (så svårflugen en TIE Fighter nu kan bli). Jag menar inte att han är svår att manövrera, men han är svår att maximera nyttan av.

Winged-gundark”Winged Gundark”
15 Poäng
Pilot Skill 5
”When attacking at Range 1, you may change 1 of your hit results to a crit result.”

En av spelets mest sällsynta piloter och jag vet inte ens varför. Jag har bara mött ”Winged Gundark” ett par gånger. Jag vet inte varför han är så sällsynt. Hans förmåga är det inget fel på: När han attackerar på avstånd 1 får han ändra en av sina hit till crit. Hans enda nackdel är att han ofta möter rebeller som har sköldar och därför är immuna mot Critical Hits tills sköldarna är borta. För 15 poäng med PIlot Skill 5 är han heller varesig dyr eller dålig. Så varför används han så sällan? Jag har inget bra svar. Det enda jag kan komma på är att namnet låter lite löjligt men har samtidigt svårt att tro att det har något med det att göra. Jag menar, Turr Phennir får ju väldigt mycket flygtid.

Backstabber”Backstabber”
16 Poäng
Pilot Skill 6
”When attacking from outside the defender’s firing arc, roll 1 additional attack die.”

Kommer du ihåg när Darth Vader jagar Luke Skywalker i rännan i dödsstjärnan i Star Wars Episode IV: A New Hope? Då har han ju två TIE Fighters med sig. Den högra är Backstabber.
För 16 poäng får du en pilot med Pilot Skill 6 och en förmåga som är inget mindre än att han får slå en extra attacktärning när han attackerar från utanför ett annat skepps Firing Arc.
Det går till ungefär som det låter. Så länge han inte är innanför en motståndares Attackvinkel (de knappa 80º på den främre delen av skeppets bas) får han tre istället för två attacktärningar.
Backstabber är en sådan pilot som sätter griller i huvudet på de som möter honom. Visst, tre tärningar är ganska bra, men oftast läggs mer energi på att undvika Backstabber än till exempel en TIE Interceptor som alltid skjuter med tre tärningar i grund.
Av någon anledning är Backstabber helt enkelt skrämmande. Med rätta kanske, hans förmåga är ju jätteelak.

Dark_Curse”Dark Curse”
16 Poäng
Pilot Skill 6
”When defending, ships attacking you cannot spend focus tokens or reroll attack dice.”

”Dark Curse” har Pilot Skill 6, kostar 16 poäng och är immun mot att Focus Tokens används mot honom. Den hatälskade pilotens förmåga är alltså att skepp som attackerar honom inte får spendera Focus Tokens (eller slå om tärningar via Target Lock eller annan förmåga) när de attackerar honom. På så sätt försämrar han motståndarens chanser brutalt eftersom både Focus Tokens och Target Lock ökar chanserna markant på de röda attacktärningarna.
”Dark Curse” är, enligt mig, en av de mest underskattade och förbisedda (två ord för samma sak?) piloterna i spelet just på grund av detta, troligtvis för att han briljerar i försvar men inte i anfall i ett spel som gör allt för att belöna den som attackerar. Nackdelarna med att köra med ”Dark Curse” är att man gör det lätt för sin motståndare att målprioritera – man sparar ”Dark Curse” till sist eftersom att han ändå inte är ”farlig”. Med det sagt: kom ihåg att ”Dark Curse”, som alla andra piloter, är så farlig som du gör honom. Eller; så farlig man nu kan göra en TIE Fighter som fortfarande bara slår två attacktärningar. Hur som helst är han väldigt effektiv när han spelas offensivt.
Hans självklara plats är i många av uppdragen, framför allt Dark Whispers och Containeruppdraget där det – för imperiespelaren – går ut på att överleva. Det är något ”Dark Curse” är riktigt bra på.
Vill du, som rebellspelare, ha ihjäl honom? Använd Proton Torpedoes. På dem gäller inte hans specialförmåga.

Mauler-mithelMauler Mithel
17 Poäng
Pilot Skill 7
”When attacking at Range 1, roll 1 additional attack die.”

Mauler Mithel är Darth Vaders vänstra Wingman i Star Wars Episode IV: A New Hope. För 17 poäng får du en av spelets absolut bästa TIE Fighters med en Pilot Skill på 7.
Det innebär att han har en högre Pilot Skill än medelpiloterna bland rebellerna vilket kan vara till en jättestor fördel. Framför allt när man räknar in Mithels pilotförmåga.
Hans förmåga låter honom slå en extra tärning när han attackerar ett skepp inom avstånd 1 från honom själv. Det innebär att så länge han är inom avstånd 1 från sin motståndare attackerar han med fyra tärningar vilket är samma som en TIE Interceptor på avstånd 1, vilka i sitt billigaste utförande kostar en poäng mer än Mithel och då enbart har Pilot Skill 1.
Strategin bakom Mauler Mithel är enkel: kom så nära din motståndare så fort du kan och skjut så mycket och hårt det bara går. Han erbjuder inte sina vänner några synergieffekter så nyttjandet av hans pilotförmåga är relativt simpel.

Howlrunner”Howlrunner”
18 Poäng
Pilot Skill 8
”When another friendly ship at Range 1 is attacking with its primary weapon, it may reroll 1 attack die.”

Alla som någonsin mött en TIE Swarm har troligtvis även mött Howlrunner. Hon är den dyraste TIE Fighter-piloten på hela 18 poäng men hon har en pilotförmåga som är väl värt de extra poängslantarna; alla hennes kompisar som befinner sig inom avstånd 1 från henne får slå om 1 attacktärning när de anfaller med sitt primära vapen.
Detta gäller alltså inte bara en kompis, utan alla Howlrunners kompisar. Så flyger hon med sju kompisar (som lyckas hålla sig inom avstånd 1 från henne, heh) får alla sju slå om en av sina attacktärningar. Det är en väldigt bra förmåga men svår att lyckas kontrollera för maximal effekt.

6T02

Uppgraderingar
Med bara tre poäng att röra sig med blir alternativen inte så värst många, vilket är rätt skönt. Då slipper man fundera på det. De tre poängen kommer heller inte bli några ”game changers” så det är bara att följa vanlig praxis; gå på känsla.
Det finns naturligtvis fler uppgraderingar som passar fint till dessa skepp och piloter än de jag tar upp här men dessa är de jag vanligvis överväger.

Stealth_DeviceStealth Device
3 poäng.
Modification.
”Increase your agility value by 1. If you are hit by an attack, discard this card.”

En hederlig Stealth Device. Stealth Device låter dig slå en extra grön tärning vid alla dina försvarsslag. Om du trots det blir träffad av en attack ryker dessvärre din Stealth Device för resten av matchen.
En extra grön tärning kommer inte att göra dig odödlig men den har ju chansen att verkligen hjälpa till.
Stealth Device får man lägga på vilket av skeppen man vill då den går under kategorin ”Modification”. Vem man ska lägga den på i det här fallet får man välja lite själv efter vem man är mest rädd att bli av med. Ofta är piloterna Howlrunner, Mauler Mithel eller Backstabber högt prioriterade mål av din motståndare så hos någon av dem brukar den hamna för mig.

Elite Pilot Talents
Det finns två piloter i denna lista som har tillgång till Elite Pilot Talents; Howlrunner och Mauler Mithel. Det är aldrig någonsin fel att nyttja dessa, hur man än väljer att göra. Här skriver jag ner några av de jag gillar bäst på dessa två piloter.

adrenaline-rushAdrenaline Rush
1 poäng.
Elite Pilot Talent.
”When you reveal a red maneuver, you may discard this card to treat that maneuver as a white maneuver until the end of the Activation phase.”

Adrenaline Rush är en Elite Pilot Talent som – en gång per match – låter dig spendera kortet för att räkna en röd manöver du tänkt utföra istället räknas som vit.
Det innebär att du då kan utföra en Koiogran Turn och fortfarande får utföra Actions. Det kan få väldigt goda resultat då det oftast är i desperata stunder man måste utföra en K-Turn. Då kan den lilla knuffen man får av att få utföra sina Actions vara avgörande.

DeterminationDetermination
1 poäng.
Elite Pilot Talent.
”When you are dealt a faceup Damage card with the Pilot trait, discard it immediately without resolving its effect.”

Både Mauler Mithel och Howlrunner har pilotförmågor som tillför väldigt mycket. Pilotförmågor vilka det är väldigt bittert att bli av med. Vidare sitter båda (alla) i TIE Fighters, det innebär tre Hull Points och inga Shields. Detta gör dem extremt känsliga för Critical Hits och en Bothan viskade i mitt öra att en fjärdedel av skadekortlekens kort drabbar piloten.
Har du då Elite Pilot Talent Determination och lider en Critical Hit får du inget mindre än att helt komma undan både effekten av skadekortet och skadan i sig. Det hjälper dig inte ett dugg mot vanliga hits och de övriga tre fjärdedelarna av skadekortleken, men när de väl kommer kan det vara väldigt skönt att bara slänga kortet (eller varsamt lägga bort det).
En Stealth Devices extra gröna tärning kan dock hjälpa dig ännu mer ännu oftare så kom inte och grina till mig när din motståndare slår hit, crit och du slår blankt med försvarstärningarna och drar en Direct Hit. Determination kostar dock bara 1 poäng så den kan du ge till både Mauler Mithel och Howlrunner, på så sätt sprider du ut hjälpen litegrann.

push-the-limitPush The Limit
3 poäng.
Elite Pilot Talent.
”Once per round, after you perform an action, you may perform 1 free action shown in your action bar.
Then receive 1 stress token.”

Push The Limit är kanske den mest kända och mest använda Elite Pilot Talent i spelet. Det den gör är att den låter ett skepp vars pilot är utrustad med den utföra två Actions istället för bara en. Att göra så kostar visserligen att piloten får en Stress Token, vilket man måste väga in, framför allt när det gäller TIE Fighters som inte har värst många gröna manövrar för att bli av med stressen.
Så vem ska ha den? Både Howlrunner och Mauler Mithel kan tjäna rejält på möjligheten att utföra två Actions.
Mithel kan använda Barrel Roll för att komma inom avstånd 1 från ett motståndarskepp och därför nyttja sin specialförmåga. Tar han även Focus ökar man chanserna att kapitalisera på just det rejält. Howlrunner kan använda samma tillvägagångssätt (Barrel Roll) för att komma inom avstånd 1 från en av hennes kumpaner och utlösa sin specialförmåga. Då kan det även vara skönt att kunna ta en Focus- eller Evade-Action för att bättra på sina chanser att klara sig.
I svåra stunder kan de båda ta Focus- och Evade-Action för att maximera sina chanser att överleva ett stundande anfall. Det kan dock straffa sig rejält på grund av den Stress Token man får när man gör så och din motståndare kommer att uppmärksamma skeppet som får denna uppgradering lite extra då det ofta framstår som extra farligt med Push The Limit.

6T03

Vad jag gillar med listan.
Det är flera saker jag tycker om med den. Det är kul att ha många namngivna piloter. Jag har en tendens att bli mer engegerad när jag styr namngivna piloter, det ökar djupet och stämmningen på matchen.
Det är även kul att ha så många specialförmågor att kunna nyttja, inget av piloterna har en specialförmåga som är dålig.
Med Pilot Skill 5, 5, 6, 6, 7 och 8 har man goda chanser att få attackera före sin motståndare, åtminstone inte allt för sent. Man har också större chanser att – på grund av att motståndarens skepp flyttar före – kunna fatta bättre (eller åtminstone mer informerade) beslut kring vilken Action man skall använda. Barrel Roll blir till exempel offantligt mycket bättre om man flyttar sitt skepp sent i ordningen.

Vad jag tycker är svårt med listan.
I princip allt jag nyss nämnde som fördelar är även sådant som gör att jag tycker att det är katastrofalt svårt att manövrera denna lista.
Det är många specialförmågor att hålla koll på, det gäller att veta vem som står var och framför allt hur man skall nyttja deras specialförmågor bäst. Även den blandade nivån på Pilot Skill gör att det ofta, för mig i alla fall, kokar över i huvudet när jag försöker tänka vem som kommer att hamna var, när. Vid ett flertal tillfällen har jag tänkt fel vilket har resulterat i en seriekrock och ett totalt sammanfall av min tilltänkta strategi. Jag tycker att det är väldigt svårt att styra den här gruppen effektivt. Väldigt svårt, men väldigt roligt.
Allt detta gör att belöningen när det går bra är väldigt hög. Knark hög. Man känner sig typ bäst.

6T04

Strategi och faktiska fördelar.
Ok Erik, spela med känsla och ha roligt. Vi fattar. Men om man faktiskt vill vinna då?
Det är sex TIE Fighters. Inte så många som det går att ha om man verkligen överdriver, men sex stycken är ganska många. Alla sex har även bra och riktigt bra specialförmågor. Lär man sig att bemästra dem kan denna lista vara skoningslös.
Howlrunners förmåga gör att hon bör hålla sig nära andra. Förslagsvis tillsammans med de piloter som tjänar på att vara på avstånd 1 från motståndaren; Mauler Mithel och Winged Gundark. Flyg minst dessa tre ihop, det är inte allt för svårt.
Dark Curse och Night Beast passar även ihop med denna klunga, då kan de också dra nytta av Howlrunner. Kan du styra fem skepp ihop utan att krocka allt för mycket kan de leverera Hits och Critical Hits så det räcker och blir över.
Ett annat alternativ är att köra de två (Dark Curse och Night Beast) som en egen grupp som agerar störning/backup för den första gruppen.
Den sista – Backstabber – ställer du upp på andra sidan brädet. Han är en fantastisk distraktion och oavsett vilken av sidorna din motståndare väljer att prioritera, klungan eller Backstabber, kan den som inte blir prioriterad agera friare och har större chanser att göra sin grej. Väljer din motståndare att dela sin styrka för att möta båda sidorna är halva slaget vunnet, typ. Du har bara separerat 16 poäng (Backstabber).

Jag hoppas att det här inlägget har varit till nytta eller underhållning. Om du undrar något är det bara att fråga på. Hör gärna av dig med frågor, rättelser, kritik eller beröm. Antingen i kommentarsfältet här nedanför eller direkt till mig via mail.

Har du spelat med denna lista innan eller efter du läste det här får du mer än gärna berätta vad du tyckte om den.

/Erik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.