Imperiets nya värsting

Fantasy Flight Games fortsätter att visa oss förhandstittar på skeppen i den kommande expansionsserien Wave 4. Först fick vi se Z-95 Headhunter, nu är det dags att ta en närmre titt på TIE Defender. Ett av de mest polariserande skeppen hittills.

TIE_Defender_600px

Vad jag menar med polariserande är att TIE Defender är ett hett diskuterat skepp. Väldigt få är likgiltiga till TIE Defender, antingen hatar man den eller så älskar man den. Många tycker att den är ful och att skeppet inte har något i Star Wars att göra, andra får något nostalgiskt i blicken och börjar mumla om sena nätter vid gamla datorer.
Skeppet kommer från tevespelet Star Wars: TIE Fighter som släpptes 1994. Där presenteras TIE/D Defender som en ”Advanced Space Superiority Fighter” (ett värstingskepp) som bara de mest erfarna piloterna får styra. I spelet Star Wars: TIE Fighter var TIE Defender såpass kraftfullt att det var exkluderat från multiplayer, skeppet var helt enkelt för bra. Och nu kommer det till X-Wing Miniatures Game. 

Är det för bra?
Good is a point of view, sa en vis man en gång men det är inget snack om att det är ett potent skepp vi har att göra med.
Med tre attacker, tre Agility, tre Hull Points och tre Shield Points samt tillgång till både kanoner och missiler har skeppet svindlande fina stats och uppgraderingsmöjligheter.
SWX17-maneuver-dialKikar vi på manöverhjulet fortsätter det goda, men vi börjar även se lite begränsningar för skeppet.

TIE Defender är, i Star Wars-mytologin, ett extremt snabbt och manövrerbart skepp och det är det även i spelet, men de skarpa svängarna i både hastigheten 1 och 2 är röda och alla skeppets gröna manövrar är raka.
Men TIE Defender motiverar sin manövrerbarhet på ett annat sätt och förmodligen har du redan noterat att skeppets svängar i hastigheterna 1 och 2 är dess enda röda manövrar. Den stora skrällen är alltså att TIE Defender kan göra en vit Koiogran Turn-manöver i hastigheten 4. Dess enda Koiogran turn.

Fantasy Flight Games har sedan länge sagt om att TIE Defender skall komma med en manöver som aldrig tidigare setts på ett manöverhjul, och kanske gick spekulationshypen lite för lång, men jag hade förväntat mig något roligare än en vanlig manöver i en annan färg. Jag vet, jag vet. Det är stort. Det är stort. Jag hade bara väntat mig något annat.

”Gott gottigottgott!
Synd att den fortfarande är så ful, men gott ändå.”
-Anders

Men med en vit K-Turn kan man göra mycket. Actions bland annat, och TIE Defender kommer med tillgång till Focus, Target Lock och Barrel Roll i grund, samma uppsättning Actions som B-Wing vilket den har dragit stor nytta av och vad TIE Defenderns piloter med tillgång till Elite Pilot Talents kommer att kunna göra med denna vita K-Turn törs jag bara drömma om.

Så med allt detta, är skeppet för bra? Ja, kanske, om vi bara jämför skepp med skepp. Men det kommer inte att sätta spelet ur balans på något sätt då kraftfulla saker i vanligt ordning poängsätts väldigt högt, och TIE Defenderns billigaste pilot börjar på hela 30 poäng och sedan rasar poängkostnaderna iväg allt eftersom piloterna blir bättre och uppgraderingar läggs på. Det kommer utan några som helst problem att plocka ihop TIE Defenders som kostar 50 poäng.

delta-squadron-pilotDelta Squadron Pilot
Pilot Skill 1
30 poäng

Trettio poäng är mycket för en pilot, oavsett vilket skepp hen sitter i. TIE Defender har en fantastisk statline, ett imponerande manöverhjul, användbara Actions och tillgång till förödande uppgraderingar, så poängsättningen är inte konstig på något sätt, men för imperiespelare som är vana vid att flyga många skepp kommer det nog att kännas lite ovant att bara kunna ta tre av dessa värstingar, vilket är möjligt så länge man håller sig till en viss diet på uppgraderingarna.
Vi har ännu inte fått se poängkostnad och namn på den andra generiska piloten som följer med TIE Defender, men den kommer att ha Pilot Skill 3 och troligtvis kommer poängkostnaden och Pilot Skill vara de enda sakerna som skiljer dem åt.

colonel-vessery

Colonel Vassery
Pilot Skill 6
35 Poäng
”When attacking, immediately after you roll attack dice, you may acquire a target lock on the defender if it already has a red target lock token.”

Överste Broak Vessery är med i den åttonde boken i X-Wing serien som heter ”Isard’s Revenge” och beskrivs där som en organiserad och eftertänksam karaktär.
Hans pilotförmåga i X-Wing Miniatures Game blir således att han får ta en Target Lock på målet han attackerar direk efter att han slagit sina attacktärningar under förutsättning att ett annat skepp redan har Target Lock på samma skepp. Rent praktiskt innebär det alltså att Vessery får en Target Lock som han kan nyttja i samma attacktärningsslag som han får den. Imponerande.

Hmmm… Låter elakt
-Laffe

Vi börjar redan se att TIE Defender inte är ett supportskepp på något sätt och vis. De ger inte bort några specialförmågor och Vessery är det närmsta vi kommer synergi bland skeppets piloter och specialförmågor.
Jag gillar det.

rexler-brath

Rexler Brath
Pilot Skill 8
37 poäng
”After you perform an attack that deals at least 1 Damage card to the defender, you may spend a focus token to flip those cards faceup.”

Rexler Brath är en veteran i Star Wars, och med Pilot Skill 8 får en ju inte tro något annat.
Hans specialförmåga är riktigt cool, efter att han utfört en attack som levererar minst ett skadekort till försvararen får han spendera en Focus Token för vända det (och övriga skadekort han levererar) med texten uppåt så motståndaren måste lida effekten av skadekorten som om de vore Critical Hits.
Jag gillar hur Fantasy Flight Games introducerar lite variation till skadeutdelningen. Dels med Stress som vapen bland några av de andra kommande piloterna och skeppen, men också här med Brath. Jag tycker att Critical Hits är underskattade och jätteroliga (att dela ut, inte att få) så det skall bli kul att se hur Braths förmåga påverkar spelet.
Det finns ett par förhållningsregler dock, försvararen får naturligtvis inte ha några sköldar kvar, då delas ju som vi vet inga skadekort ut. Det klingar visserligen dåligt med Rexlers höga Pilot Skill då han är en av de första att attackera. Risken hög att många av hans motståndare har sköldarna kvar, i alla fall i början av matchen.
Men det vägs upp med hans möjlighet att leverera uppvända skadekort även när han attackerar med joniseringsvapen (t.ex Ion Cannon eller den kommande Ion Pulse Missiles).

Uppgraderingar
En expansion är ingenting utan lite nya uppgraderingar och med TIE Defender får vi ett par stycken som dels klingar fint med TIE Defenderns i övrigt skoningslösa beteende men också kommer att bli riktigt kul att se sippra ner i ledet bland befintliga skepp och piloter.

outmaneuver

Outmaneuver
3 poäng
”When attacking a ship inside your firing arc, if you are not inside that ship’s firing arc, reduce its agility value by 1 (to a minimum of 0).”

Tänk dig att Wedge Antilles och ”Backstabber” skaffar barn. Då har du Outmaneuver.
Det är en ny Elite Pilot Talent som låter dig reducera ett skepp du attackerars antal försvarstärningar med en, precis som Wedge Antilles pilotförmåga.
Det som krävs är dock att du är utanför försvararens skottvinkel och att försvararen är innanför din, precis som ”Backstabbers” pilotförmåga.
Jag tycker att det här är en väldigt fin uppgradering som gör det möjligt att dra stor nytta av om man manövrerar korrekt, men den går också att försöka undvika om man känner sig lite fattig på försvarstärningar. Det kommer att bidra till en rolig variation till manövreringen i spelet.
Och sätter du den på Wedge Antilles och får den att kicka igång minskar du försvararens försvarstärningar med två. Heh.

På kortet ”outmaneuver”, det ser inte ut som en yt-1300
i bakgrunden utan det ser ut som en YT-2400.
-Joakim

predatorPredator
3 poäng
”When attacking, you may reroll 1 attack die, If the defender’s pilot skill value is ”2” or lower, you may instead reroll upp to 2 attack dice.”

Predator är en Elite Pilot Talent som låter dig slå om en av dina attacktärningar när du attackerar.
Men vänta, det blir bättre!
Om din motståndares Pilot Skill är 2 eller lägre får du slå om två av dina attacktärningar.
Det är som att ha Howlrunner i baksätet under hela matchen och det är, precis som allt annat i denna expansion, en rejält offensiv förmåga.
Jag tycker att den känns lite billig på bara tre poäng då den inte ens är en Action, men jag tycker att det är bra. För fyra poäng hade den kanske känts lite för dyr. Den är också ett intressant verktyg mot de som kontinuerligt tar billiga skepp för att få in så många som möjligt, det brukar vanligtvis resultera i piloter med en Pilot Skill som är just två eller lägre. Byte för rovdjuren.

”Både Predator och Outmanouver är ju guld. Mycket Dogfightkänsla i båda. Så nu måste jag väl köpa det här fula EU skeppet i allafall”
-Robert

Mysterium
I överblicksbilden på expansionen och förpackningens innehåll finns det en lite konstig detalj. Bland skeppets alla tokens ligger det en Evade-token. Men varken skeppet, dess piloter eller uppgraderingar har något med Evade att göra. What gives?

SWX17-layout

Vi kan naturligtvis bara spekulera. Eller, jag vet inte ens om jag kan det. Det enda från överblicksbilden vi inte har fått titta närmre på är den generiska piloten (Onyx Squadron Pilot, med Pilot Skill 3).
Vanligtvis har ingen generisk pilot som ligger steget ovanför den billigaste skiljt sig på andra sätt än Pilot Skill och poängkostnad så det vore första gången om just denna fick tillgång till Evade Action fastän ingen annan av TIE Defenders piloter har det. Men jag vet bättre än att aldrig säga aldrig, jag är redo att bli överraskad.

Men TIE Defender är ju ful! (?)
Jag måste erkänna att jag också rynkade på näsan första gången jag såg att TIE Defender skulle komma. Jag har aldrig gillat utseendet på den då jag fick känslan av att den är designad av en spelstudio som kliade sig i huvudet när de frågade sig själv ”hur gör man ett TIE-skepp bättre?” och sken upp som solar när de kom på att ”lägg till fler vingar”.

Den kändes fel och som att den inte var en riktig del av Star Wars. För mig.
Men X-Wing Miniatures Game har – för mig – blivit en så stor del av Star Wars att spelet på något sätt dikterar vad som ”är” Star Wars. Nu har jag helt ändrat åsikt angående TIE Defender och ser verkligen fram emot att få sätta den i bruk.
Jag är nyfiken på att se hur de kommer att användas och hur jag kommer att använda dem. Det skall bli kul att se om två av dessa fullkittade värstingar kommer att kunna klara sig på en 100 poängs-match och jag tycker till och med att den är rätt snygg.

Men hur känner du? Har du alltid gillat TIE Defender eller börjat gilla den nu? Alltid hatat den och hatar den fortfarande? Kommentera gärna! Antingen i kommentarsfältet här nedanför eller på Facebook.

Tack för att du läste.

/Erik

7 reaktion på “Imperiets nya värsting

  1. Det har funnits en skillnad till för generiska piloter förutom pilot skill och poängkostnad. Vissa av dem har haft tillgång till elite pilot talents (t.ex. Black squadron pilot).

      • Fast rebellerna har ju Green squadron pilot som är den näst billigaste A-Wingpiloten och har elite pilot talent plus två mer i pilot skill för bara två poäng till. Skulle väl ha nämnt det direkt.

  2. Jag tycker i ärlighetens namn det är lite lustigt att den Delta Squadron pilot bara har pilot skill ett och saknar elite pilot talent. Om FFG vill hålla sig till idén om att bara de bästa piloterna fick chans att flyga en Defender så hade man kunnat hålla lite högre pilot skill på lägsta piloten, eller kanske gett alla piloterna tillgång till elite pilot talents. Fast då skulle ju skeppet bli ännu dyrare förstås.

    • Även Prototype Pilots är erfarna piloter. Men jag håller inte med att de borde ha högre Pilot Skill. Dessa skepp är svårare att flyga (alternativt så flyger piloterna dem för första eller andra gången) och kräver sin pilot för att alls få dem av landningsbanan. Som jag ser det är Pilot Skill ett värde som härleds från både skepp och pilot.

    • Att den pilot som ligger snäppet över den billigaste får tillgång till EPT skulle kännas rimligt, om man vill betona att det här är ett skepp för elitpiloter.

      I övrigt känns det inte som att det är så hot att sätta vare sig kanoner eller missiler på en sån härninga värsting. Den pangar ju rätt bra ändå.

      • Håller med, men vill ändå inte heeelt överge idén om sekundära vapen. Spelar inte gärna med HLC men ser ändå Defendern som den hetaste kandidaten till att bära den. Stor puffra på en ständigt k-turnande bålgeting skulle kunna va rätt effektivt. Och cluster missiles på Colonel Vessery gränsar till fusk (fast roligt fusk). Hursomhelst så tycker jag det (som vanligt när det gäller sekundära vapen) är ett alternativt sätt att spela och långt ifrån ett måste.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *