Episk asteroidplacering

Med expansionerna Rebel Transport och Tantive IV introduceras nya spellägen till X-Wing Miniatures Game; Epic Dogfight och Team Epic. Nya regler för de enorma skeppen har tillkommit och tillsammans med uppdaterade turneringsregler, en ny FAQ och de två nya turneringsformaten för Epic blir det en hel del att läsa. Det gäller dock att läsa allt noggrant och nu skall vi gå igenom en av sakerna som är lite annorlunda jämfört med vad vi är vana vid: Asteroidplacering.

Asteroid

Jag brukar ha Darth Vaders inställning till asteroider när matcherna väl kommer igång, men det kan ändå vara bra att skaffa en uppfattning om hur reglerna säger att vi skall placera dem. 
Vi är vana vid att placera asteroider enligt Standard Play Tournament Rules. Det är rätt enkelt; spelarna turas om att placera sex asteroider. En asteroid får inte placeras inom avstånd 1-2 från kanten eller inom avstånd 1 från en annan asteroid. Än så länge inget nytt, och inga förändringar har skett vad det gäller asteroidplaceringen i Standard Play.

AsteroidsAtRange1

På och inom
Det nya Epic-formatet har dock vissa förändringar kring vad som gäller asteroiderna och det gäller att läsa ordagrant vad som gäller.
I Fantasy Flight Games FAQ gör de en notering på skillnaden mellan at (på) och within (inom) när det gäller att mäta avstånd. Skillnaderna är väldigt stora mellan de två definitionerna och det gäller att hålla isär uttrycken.

“At” means the closest part of the target’s base touches that range section. For example, when attacking a ship whose base touches both Range 2 and Range 3, that ship is at Range 2.
“Within” means wholly within. For example, normal tournament deployment is “within Range 1 of the table edge.”  –FAQ Sid 4

När det kommer till asteroider kommer detta att få stor betydelse. De största skillnaderna ligger i just definitionerna av inom ett visst avstånd.
Vi är vana vid att se asteroiderna som närmast ej inom avstånd 1 från varandra och ej inom än avstånd 1-2 från någon av bordskanterna.

Men i Epic är det lite annorlunda.
Spelplanen i Epic-formaten är dubbelt så stor som den i Standard Play (3 fot x 6 fot istället 3 fot x 3 fot) så när Epic Play-matcher spelas placeras dubbla uppsättningen (totalt tolv) asteroider.
Asteroiderna läggs i en gemensam hög och spelarna turas om att placera ut asteroiderna två och två med de respektive asteroiderna som placeras ut tillsammans inom avstånd 1 ifrån varandra.

I Epic Play placeras asteroiderna två och två och inom avstånd 1 från varandra.

Detta betyder alltså att asteroiderna placeras ut i kluster om två som ligger närmre varandra än vad vi är vana vid att asteroiderna brukar göra. De får placeras så tätt man vill, men ingen del av respektive asteroid får ligga utanför den andra asteroidens ”bubbla” som utgörs av inom avstånd 1.
Vidare gäller även att asteroiderna inte får placeras närmre än avstånd 1-2 från en tidigare placerad asteroid och inte nämre än avstånd 1-2 från från någon av spelplanens långsidor, men det finns ingen begränsning på hur nära någon av spelplanens kortsidor de får vara.

Starfighters_EpicAsteroids

I animationen ovan (klicka på den så blir den större) ser du hur de tolv asteroiderna är utplacerade två och två. De röda fälten runt varje asteroid utgör asteroidens ”bubbla” som den andra asteroiden i paret måste befinna sig inom. De blå fälten utgör plats där ingen annan asteroid får placeras.

Detta sätt att placera ut asteroider ger en riktigt spännande spelplan. De enorma skeppen får lite mer utrymme att manövrera men asteroidparen utgör tillsammans ett större hinder för just de enorma skeppen.
De små skeppen däremot kan passera mellan asteroiderna om de inte placeras för tätt men där måste stora skepp (t.ex YT-1300 och Firespray-31) vara galna för att följa efter. Det krävs dock att man håller huvudet kallt – jag har hört att oddsen att överleva något sådant är 3720 mot 1.

Så ut med er och placera asteroider, jag hoppas att detta har varit informativt eller  underhållande. Skriv gärna vad du tänker här i kommentarsfältet eller på Facebook – jag är väldigt intresserad av att höra era asteroidplaceringstaktiker i de nya formaten. Flyg vardagligt!

/Erik

 

4 reaktion på “Episk asteroidplacering

  1. Ett bra sätt att manövrera stora skepp i asteroid fält är att köra fort! Manöverstickan är lika bred för ett stort skepp som för ett litet, genom att ta tillräckligt långa manövrar kan man gasa förbi asteroiderna. Eller som jag brukar säga: Hellre en flygande anka i rymden utan actions, än en sittande anka på en asteroid utan skott och actions!!!

    • Men, man lägger inte manöverstickan framför transporten eller blockade runnern. Man lägger den sidan om och ”puttar” det gigantiska skeppet framåt. Alltså kan man inte ”köra förbi” asteroider med de gigantiska skeppen på samma sätt som med de små.

        • Just det, jag syftar på de ”mellanstora” skeppen, med de ”jättestora” skeppen kan man ju annars roa sig med att leka gruskross och bara gasa över och spränga bort asteroiderna, dock med följden att man får ta ett ”öppet” skadekort.
          En annan fråga är vad man ska kalla de olika skeppstyperna på svenska för att undvika framtida begreppsförvirring, jag föreslår små – stora -gigantiska.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.