En titt på Z-95 Headhunter

Vi började oroa oss, det har varit tyst med förhandstittar från Fantasy Flight Games i två hela dagar. I fredags (21 mars) gav de oss en förhandstitt på de nya uppdragen som kommer med expansionen Rebel Transport men sen har det varit knäpptyst hela helgen.

Headhunter_600px

Men nu får vi alltså en närmre titt på de namngivna piloterna, manöverhjulet och några av uppgraderingarna som kommer med Z-95 Headhunter som är en del av expansionsserien Wave 4

SWX16-Dial_ManeuversOnly

Manövrering
Z-95 Headhunter kommer med ett rejält tilltaget manöverhjul där alla önskade manövrar finns representerade.
Skeppet får de oändligt taktiskt användbara manövrarna [1 Straight] och [1 Bank, left] respektive [1 Bank, right], hela registret svängar i hastigheten 2 och på hastigheten 3 kan den göra allt, inklusive en Koiogran Turn.
Det snabbaste z-95 kan åka är visserligen [4 Straight] men överlag är manöverhjulet mycket väl tilltaget. Vad det gäller gröna manövrar finns de lite ovanliga [2 Bank, left] respektive [2 Bank, right] men med endast en röd manöver på hela hjulet kommer nog Z-95 kunna ta sig både in i och sedan ut ur de flesta situationer.

Piloter
Vilken roll Z-95 kommer att få på spelbrädet börjar klarna efter vissa funderingar. Tankarna gick om det skulle bli ett svärm-skepp eftersom den billigaste Z-95 bara ligger på 12 poäng, men det vore inte likt Fantasy Flight Games att ha så lite fantasi så det verkar som att skeppet kommer att fylla rollen som helt korrekt beskrivs i förhandstitten som Close Air Support (CAS, luftunderstöd). Men vad menas med det? Kolla här:

airen-cracken

Airen Cracken
Pilot Skill 8
19 poäng
”After you perform an attack, you may choose another friendly ship at range 1. That ship may perform 1 free action.”

Airen Cracken, mer känds som General Cracken, är en legend i Star Wars-mytologin och dyker upp i många serietidningar och böcker som heter något med ”X-Wing”. Han är en bra ledare och en mångfacetterad karaktär.
I X-Wing Miniatures Game porträtteras det, som vanligt, helt korrekt genom att han får Pilot Skill 8 med en specialförmåga som innebär att när han utfört en attack får ett av hans allierade skepp inom avstånd 1 från honom utföra en gratis Action. Det är en riktigt bra förmåga som trumfar den gamla Elite Pilot Talent-uppgraderingen Squad Leader många gånger om, Cracken behöver inte offra något för att stärka sina medpiloter och med Pilot Skill 8 finns det många under honom som kommer att kunna nyttja sin gratis Action med stor fördel och precis rätt timing när det kommer till deras tur att attackera.

lieutenant-blount

Lieutenant Blount
Pilot Skill 6
17 Poäng
”When attacking, the defender is hit by your attack even if he does not suffer any damage.”

Löjtnanten Blount är en f.d imperialistisk spion som sedan började använda sina kunskaper mot imperiet i rollen som rebell.
I spelet får han Pilot Skill 6 och en förmåga som innebär att ett skepp han attackerar räknas som träffat även om han inte levererar någon skada.
Det är kanske en lite konstig förmåga kan en tycka till en början men den har väldigt många användningsområden. Vi går igenom exakt vad det innebär.
Att ett skepp räknas som träffat och att det tar skada är i det här två olika saker rent regelmässigt. Men vad har det för fördelar?
Stealth_DeviceEtt exempel, som tas upp i artikeln, är om Blount attackerar ett skepp med Stealth Device. En Stealth Device-uppgradering ger ett skepp en extra försvarstärning. Skepp som bär denna uppgradering är, framför allt om de redan har tre försvarstärningar eller fler, extremt svåra att träffa.
En Stealth Device är dock bara aktiv fram tills skeppet är träffat, då blir den av med sin Stealth Device.
Nu klarnar det kanske.
På Stealth Device-kortet står det ”…If you are hit by an attack, discard this card.” och regelmässigt räknas alltså ett skepp med Stealth Device träffat även om Blount missar med alla sina tärningar. Stealth Devicen ryker oavsett.
Eftersom han har en relativt hög Pilot Skill på 6 kommer andra skepp att kunna kapitalisera på hans pilotförmåga redan i samma tur som han attackerar men även om det inte blir något utav det i samma tur så kommer piloten som precis blev av med sin Stealth Device att bli lite försiktigare.
assault-missilesTIE-skepp fegar ofta bakom sina Stealth Devices men det är inte bara dem Blounts förmåga är bra till; han kan även göra rejäl skada på en tät skeppsformation när han använder Assault Missiles.
De fungerar så att om ett skepp blir träffat (obs, blir träffat, inte nödvändigtvis tar skada) tar alla andra skepp på avstånd 1 från det träffade skeppet en skada (inte en bara en träff). Alltså utan möjlighet att försvara sig med gröna tärningar.
Så om Blount attackerar med Assault Missiles och missar helt tar alla skepp inom avstånd 1 från skeppet som var målet för attacken skada ändå.
Bara dessa två funktioner, att han kan ta bort Stealth Devices och skada många skepp som flyger i formation är riktigt coolt, men framför allt är jag intresserad att se hur hans närvaro kommer att påverka den som möter honom.
Om motståndarens strategi, målprioriteringar och taktik ändras bara på grund av Blount finns på brädet ökar hans värde exponentiellt, redan innan han har själv eller någon annan har börjat dra ”faktisk” nytta av hans förmåga.
Och på tal om värde… 17 poäng är rejält billigt.

tala-squadron-pilot

Tala Squadron Pilot
Pilot Skill 4
13 Poäng

Z-95 generiska pilot med Pilot Skill 4 kommer från Tala Squadron, samma som både nyss nämnda Cracken och Blount flög i under Battle of Endor.

Något som är väldigt intressant är att Tala Squadron Pilot endast kostar en futtig poäng mer än den billigaste Z-95-piloten Bandit Squadron Pilot (se nedan). Det är en ökning på 2 i Pilot Skill för endast en poäng, det brukar vanligtvis kosta två poäng för rebellerna att gå från den billigaste generiska piloten till den med lite högre Pilot Skill.
Nu är en poängs skillnad visserligen inte hela världen, men när de börjar bli ett par stycken gör det stor skillnad så den låga poängkostnaden för ökningen kommer definitivt att märkas och förhoppningsvis vara intressant för många.
Pilot Skill 4 är väldigt sällan representerad på spelbrädet och jag hoppas på en förändring.

bandit-squadron-pilot

Bandit Squadron Pilot
Pilot Skill 2
12 Poäng

Rebellernas billigaste pilot landar inte på dyrare kostnad än 12 poäng.
Det är en skeppskostnad som hittills varit exklusiv för imperiespelare med deras TIE Fighter-pilot Academy Pilot, något som de kunnat dra enorm nytta av när det kommer till att dra in sin poängmage för att få plats med så många skepp som möjligt.
Den exklusiviteten är härmed över och med stats och manöverhjul som är lika en TIE Fighter skall det bli kul att se vilken funktion Bandit Squadron Pilot kommer att få i spelet. Kommer det att dyka upp åtta sådana här ligister? Det finns bara ett sätt att ta reda på det; vänta aslänge (det kommer att dröja länge innan vi får lägga rabarber på dessa små juveler.)
En Z-95 Headhunter har lika många attacktärningar som en TIE Fighter, tål lite mer i och med att Z-95 har två Shields och två Hull Points istället för en TIE Fighters tre Hull Points och noll Shields. Därför kommer Z-95 inte att bli lika lätt att sänka vid ett och samma attacktillfälle men med en färre försvarstärning kommer den generella förstörelsen av detta lilla skepp inte ta allt för lång tid. Fråga bara en A-Wing (som har samma stats sånär som på en ytterligare försvarstärning).

Uppgraderingar
En expansion är ingenting (ja, du hörde vad jag sa) utan uppgraderingar och även denna gång får vi – vad vi kommit att förvänta oss – riktigt spännande saker att sprida även på andra skepp i spelet.

munitions-failsafe

Munitions Failsafe
Modification
1 Poäng
”When attacking with a secondary weapon that instructs you to discard it to perform the attack, do not discard it unless the attack hits.”

Nyttan och poängvärdet av missiler och torpeder är en het potatis. Anledningarna till varför diskussionen konstant är uppe är olika, en del anser att de kostar för mycket poängmässigt, andra tycker att det är för många ägg att lägga i samma korg eftersom att alla missiler och torpeder är engångsvapen som man måste spendera och inte får använda något mer under en och samma tur. De kräver taktikanpassning, att hålla tungan rätt i mun och att välja sina situationer väl.

”Alltså .. Munitions failsafe <3”
-Johan

Nu får vi – för bara en poäng – stödhjul till missiler och torpeder. Funktionen av uppgraderingen Munitions Failsafe är att man inte behöver spendera uppgraderingskortet för missilen/torpeden om den inte träffar.
Finstilt fungerar det såhär; på alla missiler och torpeders respektive kort står det ”Discard this card to perform this attack.”, det innebär att man endast har en chans att leverera skada med vapnet. Missar man är det poäng i sjön.
Jag tror och hoppas att denna uppgradering kommer att öka intresset för sekundära vapen då de tillför en väldigt spännande funktion till spelet på många olika sätt. Jag vet att den kommer att göra det för mig.

wingman

Wingman
Elite Pilot Talent
2 Poäng
”At the start of the Compat phase, remove 1 stress token from another friendly ship at Range 1.”

Tänk dig att du sätter dig i cockpit på ett jaktrymdskepp för första gången. Ett tunt lager transparisteel är det enda som står mellan dig och rymdens oförlåtliga vakum. Framför dig vet du att du har ett oberäkneligt gäng elakingar som inte vill något annat än att låta dig kvävas i den kalla rymden.
Det är lätt att bli stressad. Jag skulle bli det. Men jag skulle bli väldigt mycket lugnare om jag hade någon med mig, någon som hade erfarenhet av denna hemska upplevelse som flög (eller flög och flög, flyger gör man inte i rymden men du fattar vad jag menar) brevid mig och kunde tala om för mig att ta det lugnt. Det kommer att gå bra om jag bara tar det lugnt.

”Alltså en skvadron med Wingmen, *yikes!*”
-Patrik

Wingman är en ny Elite Pilot Talent som låter dig helt enkelt ta bort en Stress Token från ett av dina allierade skepp som befinner sig inom avstånd 1. Inga frågor ställda, inga krav, ingenting. Captain Yorr, släng dig i väggen (eller flyg med någon som har Elite Pilot Talent Wingman, heh).

Vad vi inte fick se
Det finns en uppgradering som är med på bilden över alla komponenter i expansionen Z-95 Headhunter som vi fick se i utannonseringen av Wave 4 som inte visas i denna förhandstitt.

SWX16-layout

Om du tittar på raddan med uppgraderingskort, den andra från vänster som ser ut att heta något i stil med ”Decoy” är fortfarande dold i mörker. Det är inte första gången Fantasy Flight Games helt enkelt sparar en av uppgraderingarna som en överraskning vid release, men det gör inte att vi blir mindre nyfikna!

Nu undrar jag naturligtvis vad du kommer att göra med din eller dina Z-95 när de kommer. Berätta gärna här i kommentarsfältet eller på Facebook.

/Erik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *