Du hittar aldrig Phantomen – den hittar dig.

Wave 4 är strax här och Fantasy Flight Games har gett oss förhandstittar på alla de fyra skeppen som kommer i vågen. Först ut var Z-95 Headhunter, sedan TIE Defender. Efter den kom E-Wing och sist ut har vi nu TIE Phantom. Kanske det mest annorlunda skeppet hittills.

TIE_Phantom_600px

TIE Phantom är ett relativt okänt skepp. Det har en stor roll i spelet Rebel Assault II och är med i en expansion till realtidsstrategispelet Empire At War, men har sedan dess inte sets på särskillt många andra ställen. Skeppet är väldigt annorlunda på många sätt och vis. Det bär på fascinerande stats och funktioner, framför allt eftersom det introducerar en helt ny Action till X-Wing Miniatures Game. 

Stats först
TIE Phantom är ett imponerande skepp, det är spelets första skepp som står på en liten bas med hela fyra attacker i grund, något vi aldrig råkat ut för tidigare då tre har varit max för både stora och små skepp. Det är förutom TIE Phantom bara CR90 som kan skryta med så många attacktärningar.
Sedan blir det dock lite blekare för Phantomen; två Agility, två Hull Points och två Shield Points gör det till ett försvarsmässigt klent skepp.

Uppgraderingsmöjligheterna är dock något spektakulärt för detta skepp. Det är även här det första skeppet i spelet på en liten bas som kan bära uppgraderingar av typen System Upgrades och Crew.
Låt t.ex tanken på Advanced Sensors (som låter dig utföra en Action innan du uför din manöver) och Navigator (som låter dig ändra hastighet på en vald manöver) ligga och puttra i bakhuvudet medans du läser vidare.

MovementDialNär det kommer till manövreringen så har TIE Phantom ett lite lagom manöverhjul. Den har inte särskillt överdrivet många gröna manövrar, men heller inte särskillt många röda; bara dess Koiogran Turns i hastigheterna 3 och 4.
TIE Phantoms manöverhjul är likt den vanliga TIE Fighterns, förutom att TIE Phantom saknar manövern [Straight 5]. Inget spektakulärt men heller ingen katastrof om man bara ser till manöverhjulet för förlyttning.

Men det gör vi naturligtvis inte, för TIE Phantom har även Actions. Focus, Barrel Roll och Evade är alla tre väldigt bra Actions som har sina givna platser i spelet, men det är fortfarande inte något av det jag nämnt hittills som gör TIE Phantom så väldigt intressant. Det har nämligen en Action till.

Cloak
I Rebel Assault II kan TIE Phantom göra sig helt osynliga, både för sensorer och det blotta ögat. Ett osynligt skepp i X-Wing Miniatures Game hade naturligtvis blivit spelmässigt omöjligt, men Cloak gör att TIE Phantom bannemig kommer rätt nära. Jag vill från och med nu passa på att varna för svengelska av en sällan skådad magnitud.

cloak-tokenDet fungerar såhär; en TIE Phantom kan som Action välja ”Cloak”. Då placeras en Cloak-markör vid skeppet och det får omedelbart en ökning till sin Agility med två. Ett skepp som har utfört en Cloak Action får dock inte attackera så länge det är Cloakat.
Två extra Agility är ju trevligt, men en Cloak Token kan sedan spenderas precis innan skeppet visar sin manöver, och det är nu det intressanta kommer.
När ett skepp Decloakar måste det antingen utföra en Barrel Roll med manöverstickan [Straight 2] åt antingen höger eller vänster, eller utföra manövern [Straight 2].

Att Decloaka räknas inte som en Action (så man får göra det även när man är stressad och har, eller skall, utföra andra Actions) och det räknas heller inte som en manöver (så det ersätter inte din kommande manöver men kommer heller inte att kunna ta bort stress om manövern skulle räknats som grön på manöverhjulet).
Vad innebär det här rent praktiskt då? Jo, du flyger med din Cloakade TIE Phantom som om det inte vore någons bizniz, sen väljer du att Decloaka, då får du välja om du vill flytta [Straight 2] rakt fram eller utföra en Barrel Roll åt antingen höger eller vänster med samma manöversticka, [Straight 2]. Sedan visar du ditt manöverhjul och utför din valda manöver. Efter det får du utföra en Action.

Det är dock viktigt att komma ihåg att Decloak inte får utföras om det skulle innebära att skeppets slutgiltiga position överlappade ett annat skepp eller ett hinder (t.ex en asteroid). Du får heller inte Decloaka om manöverstickan du använder när du utför din Decloak-förflyttning överlappar ett hinder, men det går bra om manöverstickan överlappar ett annat skepps bas.

CloakDecloak

Det här innebär alltså att en TIE Phantom som använder sig av Cloak kan dyka upp ”var som helst”, framför allt om det kombineras med t.ex Barrel Roll. Det finns naturligtvis begränsningar, men jag tror att effekten kommer att gå att anpassa efter behov. Jag tror också att det kommer att krävas viss inlärning för att greppa Cloak till fullo. Kommer du ihåg det vi pratade om Advanced Sensors och Navigator tidigare? Heh.

SWX19-layout

Uppgraderingar
Med TIE Phantom kommer som vanligt uppgraderingar som går att applicera på fler skepp än bara det. Vi får med två uppgraderingar som vi känner igen sedan tidigare; Fire Control System och Recon Specialist. Resten är nytt, bland annat Tactician som inte visades i denna förhandstitt men senare läckte ut på det vida internet via spionbilder. Vidare får vi två uppgraderingar som endast går att använda på TIE Phantom än så länge

advanced-cloaking-device

Advanced Cloaking Device
TIE Phantom Only. Modification.
4 poäng.
”After you perform an attack, you may perform a free cloak action.”

TIE Phantom är inte spelets mest robusta skepp. Med bara två i Agility, två Hull Points och två Shield Points kommer det att behöva all hjälp det kan få för att överleva. Cloak Action är naturligtvis just den hjälpen, men när en TIE Phantom vill attackera (vilket den vill med sina fyra attacktärningar) måste den ju Decloaka och därför lämna sig själv öppen för attack.
Vanligtvis måste en TIE Phantom som Decloakat vänta till nästa Activation Phase innan det får Cloaka igen, men med Advanced Cloaking Device kan en TIE Phantom alltså Decloaka, attackera och sedan Cloaka igen i en och samma tur. Advanced Cloaking Device låter dig utföra en gratis Cloak Action efter att du utfört en attack med din TIE Phantom.
På så sätt kan skeppet hoppa fram, attackera och sedan dölja sig igen. TIE Phantoms piloter med låg Pilot Skill kommer dock att leva farligare än de med hög då denna gratis Cloak Action enbart får utföras efter att skeppet utfört sin attack, så då är det en stund som skeppet är ett öppet mål om man har piloter med högre Pilot Skill runtom sig.

stygium-particle-accelerator

Stygium Particle Accelerator
Modification.
2 poäng.
”When you either decloak or perform a cloak action, you may perform a free evade action.”

Stygium Particle Accellerator är en Modification som ger dig en gratis Evade Action varje gång du utför en Cloak Action eller varje gång du Decloakar.
Det är en mycket bra uppgradering då, som sagt, en Decloakad TIE Phantom är ett öppet mål. Nu får det alltså hjälp med att överleva en liten stund längre, tack vare en gratis Evade Action.
Kombineras denna med Elite Pilot Talent-uppgraderingen Push The Limit kan en TIE Phantom Cloaka/Decloaka, få en gratis Evade token och sedan utföra t.ex en Barrell Roll. Heh.
Noterade du förresten mitt manande ”än så länge…” i början av stycket som inledde uppgraderingarna? Klart du gjorde. Som sagt är det bara TIE Phantom som kan utföra Cloak Action, men notera att det på Advanced Cloaking Devices kort stod ”TIE Phantom only” medan det på Stygium Particle Accellerator inte finns denna begränsning? Hmm.
Innebär det att det kommer fler skepp som kommer att kunna nyttja Cloak Action? Eller kommer vi att få en Modification eller någon annan uppgradering som ger andra skepp tillgång till Cloak Action? Det är naturligtvis bara spekulationer, men kom ihåg att t.ex titeln Royal Guard TIE låter en TIE Interceptor bära två Modifications. Juuuust saying.

Piloter
När det kommer till TIE Phantoms piloter fortsätter skeppet att förbrylla. Framför allt när det gäller fördelningen av Pilot Skill, den generiska TIE Phantom-piloten med lägst pilot skill har 3, sedan har de Pilot Skill 5, 6 och 7. Ingen av dem ligger särskillt lågt och ingen av dem ligger särskillt högt.
Pilot Skill kommer kanske att spela mest roll i Activation Phase när det blir TIE Phantoms tur att Decloaka och flamsa omkring. Där skulle de dra enorm fördel av att antingen ha riktigt låg Pilot Skill för att kunna försäkra sig om att de inte skulle hinna bli blockerade, eller riktigt hög Pilot Skill för att kunna fatta riktigt bra beslut om hur och var de vill placera sig efter sin Decloak. Om alla står på sin plats blir det ju väldigt mycket enklare. Men nu blir det inte så, de har varken rejält låg eller rejält hög Pilot Skill. Jag tror att beslutet bakom detta är just det, att det skall innefatta en viss mängd chansning i att utföra Cloak/Decloak som inte riktigt skall gå att gardera sig mot. Skeppet har ju trots allt fyra attacktärningar, vilket är hårresande mycket.

sigma-squadron-pilot

Sigma Squadron Pilot
Pilot Skill 3
25 poäng

Den billigaste TIE Phantom-piloten landar alltså på 25 poäng och Pilot Skill 3. Med fyra attacktärningar i grund och ett Cloak/Decloak-system som är fenomenalt även utan uppgraderingar tror jag att fyra stycken sådana här på 100 poäng kommer att kunna orsaka rejäl huvudverk hos vilken motståndare som helst.
Jag tror dock inte att det kommer att vara lätt att kontrollera dem till en början, men att som motståndare behöva handskas med en TIE Phantom tycker jag låter jobbigt nog.
Pilot Skill 3 är en relativt sällsynt Pilot Skill i X-Wing Miniatures Game. Det finns ett par generiska piloter (TIE Fighter, TIE Interceptor, A-Wing) som ligger på Pilot Skill 3 men utöver A-Wings Green Squadron Pilot ser man dem väldigt väldigt sällan. Nu kanske det blir ändring på det?

shadow-squadron-pilot

Shadow Squadron Pilot
Pilot Skill 5
27 poäng

Shadow Squadron Pilot med Pilot Skill 5 för 27 poäng träder in i kejsarens flotta och X-Wing Miniatures Game som den första generiska piloten med Pilot Skill 5. Bland rebellerna är det bara Biggs Darklighter, ”Hobbie” Klivian och Chewbacca som besitter denna något sällsynta Pilot Skill.
Så vad kommer Pilot Skill 5 göra för Shadow Squadron Pilot? Den flyttar efter och attackerar före (nästan) alla andra generiska piloter, vilket är mycket bra då att flytta sent, som sagt, kommer att ha stora fördelar för TIE Phantom. Jag tror att Shadow Squadron Pilot kommer att vara ett bra komplement till de två namngivna piloterna bland TIE Phantom för de som vill köra med bara TIE Phantoms i sin lista. Då det bara kostar två poäng att garanterat få flytta efter men attackera före (nästan alla) resterande generiska piloter i spelet.

echo

”Echo”
Pilot Skill 6
30 poäng
”When you decloak, you must use the  [Bank, left 2] or [Bank, right 2] template instead of the [Straight 2] template.”

Expansionens stjärna och namnet jag tror alla kommer att lära sig först. Tyckte du att det lät krångligt och som att ett skepp som använder Decloak blir svårt att räkna ut var det kommer att kunna hamna?
Möt ”Echo”, din värsta mardröm.
När ”Echo” Decloakar använder han bankmanövern (Bank, left eller Bank, right) i hastigheten 2 istället för den raka manövern [Straight 2] när han skall Decloaka. Det gäller både om han skall åt sidorna eller rakt fram.
Men gör det så stor skillnad? Ja. Kommer du ihåg när vi fick se var Lieutenant Lorrir kunde hamna när han använde bankmanövern i hastigheten 1 för att utföra Barrel Rolls?
Bankmanövern går ju nämligen att vända till att antingen riktas frammåt eller bakåt, höger eller vänster (beroende på hur man vill se det). Det ger Lorrir, och ännu mer så för ”Echo” i det här fallet, en enorm variation i var man vill att han skall hamna någonstans. Fantasy Flight Games var snälla nog att rita upp några diagram för att hjälpa oss att förstå hur många olika variationer man kan välja.

echo-step-1-smallI det första exemplet får vi se ”Echo” utföra en Decloak och sedan manövern [Turn, Right 1]. De olikfärgade fälten visar alla olika platser ”Echo” kan dyka upp.

echo-step-2-small

I det andra exemplet får vi se alla tänkbara platser ”Echo” kan hamna på när han gör samma sak, först en Decloak, sedan manövern [Turn, Right 1], men denna gång även en Barrel Roll Action.

Tanken på att möta ”Echo” och kunna förbereda mig för honom gör mig kallsvettig. Tanken på att effektivt kontrollera honom själv gör mig varm om huvudet och nästan lite yr.
Tänk om man ger honom en Engine Upgrade så han även kan utföra en Boost Action. Tänk om han har Push The Limit också så att han kan göra både Barrel Roll och Boost Action, och tänk om man även ger honom Advanced Sensors så han kan göra dessa innan han utför sin manöver! Herregud.

whisper

”Whisper”
Pilot Skill 7
32 poäng
”After you perform an attack that hits, you may assign 1 focus token to your ship.”

”Whisper” är inte lika krånglig. Med allt det vi läst hittills i bagaget känns förmågan nästan lite simpel.
Efter att ”Whisper” utfört en attack som träffar får hen en Focus Token.
Det innebär alltså en Focus Token som ”Whisper” inte kan använda vid sin egen attack då hen får den efter att attacken är utförd.
Så vad kan det vara bra till? Naturligtvis till modifikation av försvarstärningarna mot attacker som med största sannolikhet kommer att hagla mot skeppet, en gratis Focus Token till det skall man ju aldrig tacka nej till, men jag tycker nog att denna pilotförmåga är lite fattig. Eller så missar jag något. Jag längtar tills jag får se det stora med denna pilotförmåga.

TIE Phantom kommer tillsammans med Z-95 Headhunter, TIE Defender och E-Wing i Wave 4 som förväntas släppas någon gång i juni.

Bland spelarna toppar TIE Phantom listan över mest eftertraktade skepp i Wave 4, det nya spelmomentet Cloak är förstås den bidragande faktorn till det. Jag tror att jag och många med mig har en viss uppfattning om hur vi tänkt använda Cloak, med vilka piloter och i vilken ordning. Men jag tror också att många av de initiella tankarna kommer att omvärderas efter ett par matcher.

Jag är i alla fall grymt sugen på att sätta TIE Phantom i bruk. Är du? Skriv gärna vad du tycker och tänker, och hur du planerar använda dina TIE Phantoms i framtiden här i kommentarsfältet nedanför eller på Facebook.

/Erik

2 reaktion på “Du hittar aldrig Phantomen – den hittar dig.

  1. Nja. Royal Guard Pilot är ju en generisk pilot och har pilot skill 6. Således kommer hen skjuta före och flytta efter Shadow Squadron pilot. Visserligen bara viktigt i spegelmatcher, men ändå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *