Allt som kommer i Wave 5

Nu står vi åter igen på tröskeln för kommande releaser. Wave 4 känns fortfarande ny, men det hindrar förstås inte Fantasy Flight Games att fresta oss med kommande expansioner. Den första expansionen som kommer är de hett eftertraktade Rebellässen som borde dyka upp när som helst, men nu ska vi kika på de kommande skeppen i Wave 5; YT-2400 och VT-49 Decimator.

SWX23-24-art

Wave 5 utannonserades den 13e juni och kom som en överraskning för många av oss. Wave 4 hade då fortfarande inte släppts, de kom först den 25e juni och vi satt fortfarande och läste på om våra enorma skepp Rebel Transport och Tantive IV när vi fick reda på att ännu mer är på väg.
Vanligtvis brukar expansionsserierna bestå av fyra skepp. Wave 2 bestod av A-Wing, TIE Interceptor, YT-1300 och Firespray-31. Wave 3 bestod av B-Wing, TIE Bomber, Lambda Class Shuttle och HWK-290. Nu bryter Fantasy Flight Games sin egen trend och släpper en våg som bara består av två skepp. 

SWX23_box_right

YT-2400
Först skådad i multimediaprojektet Shadows of the Empire som utspelar sig mellan The Empire Strikes Back och Return of the Jedi, då tillhörande piloten Dash Rendar som myntades för att ”fylla tomrummet efter Han Solo” är YT-2400 precis som YT-1300 ett fraktskepp och det är tydligt att det är från Falken som formerna är tagna. YT-1300 är lite mindre men bredare i och med att skeppets cockpit, precis som på YT-1300, är placerad på höger sida av skeppet.

YT-2400-Outrider-600px

Manövrering
YT-2400s manöverhjul var länge höljt i dunkel, det var först när expansionen började säljas i förhand på GenCon 2014 som vi fick ta del av spionbilder på manöverhjulet.
Vi visste sedan länge att YT-2400 kommer att vara ett förlåtande skepp att flyga, men det kom faktiskt som lite utav en överraskning att se att skeppet har tillgång till alla manövrar i alla hastigheter förutom de manövrarna som är i hastigheten 5 och den har endast en Koiogran Turn i hastigheten 4. Det är totalt 17 olika manövrar som skeppet kan utföra, bland dem är de gröna [ Bank, left ,1], [  Bank, right  ,1] och [ Straight ,1] samt [ Straight ,2].
Rött är enbart dess [ Koiogran turn ,4].

Stats och Actions
Ett fraktskepp gör ju ingen glad, och vad det gäller YT-2400s offensiva grundförmåga stämmer det i allra högsta grad. Dess två attacktärningar i grund kommer inte att imponera på någon, även om dess primära vapen är av klassen Turret vilket låter den attackera utanför dess skottvinkel.
Den är dock smidigare än dess föregångare YT-1300 med två i Agility istället för bara en, men lite mindre tålig med tio Hit Points fördelat på fem Hull Points och fem Shield Points.
När det kommer till Actions så har YT-2400 de obligatoriska Focus och Target Lock men det är, utöver sitt utseende, även unikt med att vara ett skepp på en stor bas som har tillgång till Barrel Roll i grund.
YT-2400 har tillgång till uppgraderingar av typen Cannon, Missile och Crew. Naturligtvis har piloterna med högre Pilot Skill även tillgång till Elite Pilot Talents. Och på tal om dem…

Piloter
YT-2400s billigaste och tillika generiska pilot heter Wild Space Fringer. Hen kostar 30 poäng. Därifrån ökar poängkostnaden med två för varje pilot och de sträcker sig från Pilot Skill 2 till 7.

dash-rendar

Dash Rendar
Pilot Skill 7
36 poäng
”You may ignore obstacles during the Activation phase and when performing actions.”

Dash Rendar kommer som sagt från multimediaprojektet Shadows of the Empire.
Hans specialförmåga innebär att han får utföra Actions även om hans manöversticka eller slutgiltiga position överlappar en asteroid. Det är en förträfflig specialförmåga om du tycker att det är jobbigt med manövreringen, vilket kanske inte borde vara ett stort problem egentligen med tanke på att skeppet har tillgång till nästan alla manövrar i spelet. Men kom ihåg att om Rendar står kvar på en asteroid får han inte attackera. Då är det ju förträffligt att man har tillgång till Barrel Roll i grund – på så sätt kan man ta sig från asteroider och liknande som om man kunde manövrera skeppet ordentligt från början.

leebo

”Leebo”
Pilot Skill 5
34 poäng
”When you are dealt a faceup Damage card, draw 1 additional Damage card, choose 1 to resolve, and discard the other.”

LE-BO2D9 (”Leebo”) är Dash Rendars mekanikerdroid i Shadows of the Empire.
Det märks väl i hans tolkning i X-Wing Miniatures Game. Hans specialförmåga innebär att när ”Leebo” tar skada och får ett uppvänt skadekort får man dra två skadekort från skadekortleken, titta på de två och välja ett av dem som man måste lida effekten av. Det andra får man kasta. Det är en angenäm specialförmåga men den kan verkligen vara kritisk när skadekorten börjar läggas på hög. ”Leebo” ger oss ytterligare en pilot med Pilot Skill 5 vilket är trevligt.

eaden-vrill

Eaden Vrill
Pilot Skill 3
32 poäng
”When performing a primary weapon attack against a stressed ship, roll 1 additional attack die.”

Eaden Vrill var en Nautilan och tjänstgjorde som Dash Rendars andrepilot. Han porträtterades i novellen ”And Leebo makes three” som publicerades i Star Wars-tidningen Star Wars Insider så sent som i Augusti 2011.

I X-Wing Miniatures Game får han bara Pilot Skill 3, vilket är föga imponerande, men med tanke på hans specialförmåga är det alldeles perfekt. När Vrill attackerar med sitt primära vapen får han lägga till en attacktärning om skeppet han attackerar har en Stress Token. Det är här hans Pilot Skill får sitt stora värde, eftersom han attackerar relativt sent så har Vrill stora chanser att få sin förmåga att spela ut om skeppen han flyger med har möjligheten att orsaka sina motståndare stress (t.ex genom Flechette Torpedoes eller R3-A2). Med Pilot Skill 3 skjuter han relativt sent, men är också skyddad från de värsta effekterna av det effektiva uppgraderingskortet Predator.

Uppgraderingar
Som med alla expansioner får vi naturligtvis även uppgraderingar med YT-2400. Vanligtvis brukar de stora skeppen levereras med en rejäl hög expansioner och Fantasy Flight Games följer sin trend även här.

outrider

Outrider
Title
YT-2400 only
5 poäng
”While you have a CannonIntext Upgrade card equipped, you cannot perform a primary weapon attacks and you may perform CannonIntext secondary weapon attacks against ships outside your firing arc.”

YT-2400 kan precis som dess föregångare YT-1300 utföra attacker utanför sin skottvinkel. Det är inget nytt. Många gillar detta skarpt då man i princip slipper manövrera skeppet för att få skottläge. Det enda man vanligtvis måste akta sig för är förstås asteroider. Att få utföra attacker utanför sin skottvinkel har dock varit begränsat till skeppets primära vapen, sekundära vapen har man varit tvungen att sikta med vilket har lett till att de helt enkelt inte används på YT-1300. Till YT-2400 kommer det en titeluppgradering som gör att du kan utföra attacker med sekundära vapen av typen Cannon (Heavy Laser Cannon, Ion Cannon, Autoblaster) utanför din skottvinkel. Så gillade du Dash Rendar för att det är jobbigt att flyga och vill göra det ännu enklare är titeln Outrider något för dig. Om du har titeln Outrider får du dock inte göra några attacker med ditt primära vapen.

dash-rendar-crew

Dash Rendar
Crew
2 poäng
Rebel Only
”You may perform attacks while overlapping an obstacle.
Your attacks cannot be obstructed.”

Dash Rendar kommer inte bara som en pilot utan även som Crew. Uppgraderingens förmåga är att ett skepp med honom utrustat får utföra attacker även fast det står på en asteroid, vidare ger skeppet med Dash Rendar som crews attacker inte en bonus till försvararens tärningsslag om hen står bakom en asteroid eller något annat som blockerar din attack.

leebo-crew

”Leebo”
Crew
Rebel Only
2 poäng
”Action: Perform a free boost action. Then receive 1 ion token.”

”Leebo” som crew har en rätt intressant specialförmåga. Vid första anblick verkar fördelen med att använda den ovärd straffet man får.
”Leebo” som crew innebär en Action som låter dig utföra en Boost Action. Det i sig är riktigt bra då en Boost Action innebär en stor förflyttning för ett stort skepp. Men sedan får man ett litet straff; en ion token.
Låter ovärt? Ja lite. Men kom ihåg att stora skepp behöver två ion tokens för att lida effekten av den. Effekten är som bekant att man flyttar skeppet [ Straight ,1]. Du kan alltså använda ”Leebo” två gånger innan du behöver lida joniseringseffekten. Har du då lyckats planera in just det så är ”Leebo” i princip en Engine Upgrade för halva priset, om du har honom på ett stort skepp.
Har din motståndare joniseringsvapen kan det dock bli lite mer att tänka på innan man släpper lös ”Leebo”. Med en joniseringsmarkör är du bara en joniseringsmarkör från att lida effekten av joniseringsmarkörerna. Men jag tror, allt som allt, att ”Leebo” kommer kännas mer värd än ovärd även vid de får tillfällen man inte vill nyttja honom. Speciellt med tanke på att han bara kostar två poäng.

lando-calrissian1Lando Calrissian
Crew
Rebel Only
3 poäng
”Action: Roll 2 defense dice. For each Focus result, assign 1 focus token to your ship. For each Evade result, assign 1 evade token to your ship.”

Lando Calrissian känner vi alla väl till. Han har funnits som pilot i X-Wing Miniatures Game sedan länge, men i hans tolkning som pilot lyser inte hans personlighet som gambler igenom.
I en bild som ser fantastiskt mycket ut som andra sidan bordet från bilden på Crew-kortet Han Solo som kom med Tantive IV ser vi Lando i vad jag gissar är partiet Sabacc vid vilken Lando förlorade The Millenium Falcon till Han Solo fair and square.
Med vad som kan vara den snyggaste uppgraderingen på den här sidan av R3-A2 låter Lando Calrissian Crew dig, som en Action, slå två försvarstärningar. För varje Focus-resultat får du en Focus Token och för varje Evade-resultat får du en Evade Token.
Slår du blankt får du förstås ingenting, men du har chanser att strössla ditt skepp med Tokens samtidigt som du tjänar en coolpoäng.

lone-wolf

Lone Wolf
Elite Pilot Talent
2 poäng
”When attacking or defending, if there are no friendly ships at Range 1-2, you may reroll 1 of your blank results.”

Lone Wolf är en unik uppgradering i två bemärkelser. Dels är den unik regelmässigt, alltså att bara ett skepp per Squad får ha den, men också för att det är det första kortet i X-Wing Miniatures Game som belönar att inte flyga tätt med sina allierade.
Lone Wolf låter dig slå om en av dina blanka tärningar både när du attackerar och försvarar dig. För två poäng är det en riktigt fin uppgradering, dels för att det förstås är fint att få slå om en av sina attacktärningar, men också för att man får slå om en av sina försvarstärningar. Det låter kanske lite lite, men tänk på att den gäller vid varje attack som skeppet kan komma att få mot sig.

stay-on-targetStay on target
Elite Pilot Talent
2 poäng
”When you reveal a maneuver, you may rotate your dial to another maneuver with the same speed. Treat that maneuver as a red maneuver.”

Många gånger står man och kliar sig i huvudet över huruvida ens motståndare kommer svänga höger eller vänster. Höger eller vänster? Höger eller vänster?
Med Elite Pilot Talent Stay on Target behöver man inte fundera så värst mycket. Stay on Target låter dig ändra din valda manöver till vilken annan tilgänglig manöver som helst i samma hastighet. Visar du en [ Bank, left , 2] får du ändra till en [ Turn, Right , 2]. Det är inte helt utan konsekvenser dock, manövern måste behandlas som om den vore röd (dvs ge dig stress och absolut inget du vill göra om du redan har stress). Det kommer i de flesta fall detta förfarande är aktuellt att vara ett litet pris att betala för möjligheten att hamna på rätt plats vid rätt tillfälle.

experimental-interface

Experimental Interface
Modification
3 poäng
”Once per round, after you perform an action, you may perform 1 free action from an equipped Upgrade card with the ”Action:” header.
Then receive 1 stress token.”

Experimental Interface är en unik (begränsad till max ett skepp per squad) Modification som är lite finurlig.
Den kostar tre poäng, låter dig utföra en gratis Action efter att du utfört en vanlig Action, och den ger dig en Stress Token. Precis som Push The Limit.
Men den skiljer sig i att den är en Modification och inte en Elite Pilot Talent, och den ger dig bara en gratis Action från uppgraderingskort som heter något med ”Action:”. Experimental Interface gör därför att du inte kan kombinera Actions från ditt skepps grund-Actions, utan du kan bara kombinera en grund-Action med en Action som kommer från ett uppgraderingskort.
Det kan t.ex vara R2-F2 (Astromech), Expose (Elite Pilot Talent), Daredevil (Elite Pilot Talent) eller varför inte nyligen nämnda Lando Calrissian (Crew)?
Experimental Interface är fin, dels för att den inte är en Elite Pilot Talent (som Push The Limit är) vilket gör att man kan välja uppgraderingar bland dem som innebär Actions utan att ”offra” sina vanliga Actions, men också för att skepp som inte har tillgång till Elite Pilot Talents får möjligheten att utföra två Actions, förutsatt att den ena kommer från ett annat uppgraderingskort. Jag tror att denna uppgradering kommer att ge nytt liv åt många gamla Action-uppgraderingar.
Du kan även till exempel ge Horton Salm uppgraderingen R7-T1 och Experimental Interface, då kan han utföra en Target Lock, en Boost och en Focus i en och samma tur.

counter-measuresCounter-Measures
Large ship only
Modification
3 poäng
”At the start of the Combat phase, you may discard this card to increase your agility value by 1 until the end of the round. Then you may remove 1 enemy target lock from your ship.”

Ytterligare en rejält cool uppgradering. Motmedel används flitigt av militären för att avleda inkommande eld. Vanligtvis handlar det om IR-facklor (mot värmesökande missiler), metallremsor (mot radarstyrda missiler) eller annat som tillsammans med undanmanövrar skall lura fiendens missiler att tro att målet (en själv) är någon annan stans. Man blir helt enkelt svårare att träffa. Dock finns dessa motmedel endast i ett begränsat antal på ett fordon och allt detta omfamnas i Countermeasures till X-Wing Miniatures Game.
Det är ett uppgraderingskort av typen Modification för tre poäng som endast får bäras av stora skepp (YT-1300, Firespray-31 osv). Kortet är begränsat till att bara användas en gång och ökar skeppets Agility med 1. Men vad gör Countermeasures bättre än Stealth Device? Jo, Countermeasures låter dig även ta bort en av din motståndares Target Lock från ditt skepp. Det låter kanske inte särskillt märkvärdigt, men i rätt situation kan just det vända en match. Cool grej!

Proton-rockets

Proton Rockets
Missile
Attackvärde: 2
Verkansavstånd: 1
3 poäng
”Attack (Focus): Discard this card to perform this attack.
You may roll additional attack dice equal to your agility value, to a maximum of 3 additional dice.”

Proton Rockets är inget unikt för Wave 5 eller YT-2400, de kommer redan med Rebel Aces. Men uppgraderingen är väldigt intressant och mycket effektiv om den hanteras på rätt sätt.
Proton Rockets är ett sekundärt vapen av typen Missile som precis som alla andra missiler och torpeder enbart får användas en gång per match. Men det finns ett par viktiga saker att hålla koll på vad det gäller Proton Rockets. Dels kräver de inte Target Lock för att avfyras, utan man måste enbart inneha (inte spendera) en Focus Token. Man kan därför använda sin Focus Token för att modifiera tärningarna i tärningsslaget med Proton Rockets.
Vidare gäller att man får lägga till lika många attacktärningar i sitt tärningsslag med Proton Rockets som man har i Agility-värde (upp till max tre extra tärningar). Alltså, så många gröna försvarstärningar man slår.
Bär du Proton Rockets på en A-Wing, som slår tre försvarstärningar i grund, attackerar du med fem tärningar. En Z-95 Headhunter har två försvarstärningar i grund vilket ger den fyra attacktärningar med Proton Rockets.

swx23-layout

Allt som allt är YT-2400 en innehållsrik expansion med många uppgraderingar som går att använda på många andra av spelets skepp.

VT-49 Decimator
Imperiets tillskott i Wave 5 är VT-49 Decimator. Skeppet sågs för första, och enda gången i MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game) Star Wars Galaxies. Spelet kom 2003 och var väldigt populärt och uppskattat bland dess spelare fram till en uppdatering av spelet som ändrade det såpass mycket att spelarbasen i princip övergav det. Servrarna stängdes av och spelet dog officiellt den 15e december då servrarna stängdes ned.

swx24-box-left

Utvecklarna av spelet, närmare bestämt de som designade VT-49 Decimator, har beskrivit tanken bakom skeppet att vara ”en ond Millenium Falcon”. Vill du se mer av Decimatorn finns en liten guidad tour på YouTube. I X-Wing Miniatures Game är VT-49 Decimator imperiets första skepp som har möjlighet att attackera utanför sin skottvinkel.

VT-49-Decimator-600px

Stats och Actions
Skeppet är döpt efter en bestraffningsform och den gör på sätt och vis skäl för sitt namn. Med tre attacktärningar i grund kommer man väldigt långt, det vet alla som flyger YT-1300 väldigt väl vid det här laget. Den kommer dock inte att kunna undvika väldigt många skador i sitt originalutförande då den helt saknar försvarstärningar, vilket den är det första skeppet utanför Epic som gör. Men med tolv Hull Points och fyra Shield Points för totalt 16 hit points kanske den inte kommer att plockas av spelplanen i det första taget.
Den här bjässen har dock bara tillgång till Focus och Target Lock, vilket kanske inte är så konstigt då Evade, Barrel Roll och Boost kanske känts lite felplacerat.
Decimatorn är dock långt ifrån simpel, med möjligheten att utrustas med en uppgradering av typen Torpedoe, tre av typen Crew och en Bomb går skeppet att göra högst versatilt för att passa in denna jätte där man vill ha den. Den riskerar dock att bli väldigt poängmässigt kostsam om man nyttjar alla platser, speciellt med tanke på att den billigaste Decimatorn kostar hela 40 poäng.

swx24-maneuver-dial

Manövrering
För att vara så stor är Decimatorn dock rätt smidig, eller åtminstone någorlunda manövrerbar. Den har ett manöverhjul som helt saknar röda manövrar, vilket är riktigt imponerande och kommer att tjäna skeppet väl. Den har dock, likt sin storskeppsbase Lambda Class Shuttle, inte tillgång till någon Koiogran Turn (Koiogran turn), men till skillnad från Lambda Class Shuttle kan VT-49 Decimator attackera utanför sin skottvinkel, så manövreringen – framför allt att kunna behöva ta hänsin till sin Firing Arc – kommer inte att vara lika viktig. Den har dock snabba gröna manövrar på hastigheterna två och tre. Dess fart kommer att tjäna den väl då VT-49 kommer att kunna användas som ett rammningsvapen (vi kommer till det strax).

Piloter
VT-49 Decimator kommer med fyra piloter. Den billigaste, generiska piloten Patrol Leader kostar som sagt 40 poäng. Därefter ökar deras poängkostnad med två poäng för varje steg och deras pilot skill ligger mellan 3 och 8. Gemensamt för de namngivna piloterna, tilliga uppgraderingarna som följer med expansionen, är att de är riktigt smarta, lite svåra och väldigt imperietska, tillåt mig att demonstrera.

rear-admiral-chiraneau

Rear Admiral Chiraneau
Pilot Skill 8
46 poäng
”When attacking at Range 1-2, you may change 1 of your Focus results to a crit result.”

Chiraneau tjänstgjorde ombord på Darth Vaders Super Star Destroyer Executor och syns i bild i Return of the Jedi när Vader skall inspektera bygget av den andra Dödsstjärnan.
Han sägs vara ett TIE-äss som tjänat sina steg upp för den imperialistiska gradstegen genom att vara en vass pilot. I X-Wing Miniatures Game får han dock ratta en Decimator, och han gör det med Pilot Skill 8 och en förmåga som på avstånd 1-2 är lite utav en Marksmanship. När han attackerar på avstånd 1-2 får han ändra ett av sina Focus resultat till ett crit resultat, helt utan att behöva ha några Focus Tokens. Han kommer dock att kräva dig 46 poäng, men med tanke på att han sitter i ett snabbt skepp som kan attackera utanför sin skottvinkel kommer hans förmåga nog att tjäna sitt syfte och kännas värt det ett flertal gånger.
Chiraneau har tillgång till Elite Pilot Talents.

commander-kenkirkCommander Kenkirk
Pilot Skill 6
44 poäng
”If you have no shields and at least 1 Damage card assigned to you, increase your agility value by 1.”

Kenkirk är inte produkten av Barbies pojkvän och en tönt från Start Trek, utan han är en karaktär från Star Wars Galaxies där
I X-Wing Miniatures Game får han en riktigt snygg specialförmåga; när han har slut på sina sköldar och har minst ett skadekort tilldelat ökas hans Agility-värde med ett.
Med tanke på att en Decimator inte har något Agilityvärde i grund och bara fyra sköldar kommer hans förmåga troligtvis att aktiveras väldigt fort, väldigt ofta. När den gör det första gången har han hela elva hull points kvar att ta sig igenom, vilket kommer att bli lite svårare med Kenkirks specialförmåga. Även Kenkirk har tillgång till Elite Pilot Talents.

captain-oicunnCaptain Oicunn
Pilot Skill 4
42 poäng
”After executing a maneuver, each enemy ship you are touching suffers 1 damage.”

Även Kaptenen Barrow Oicunn tjänstgjorde ombord på SSD Executor och är med i Return of the Jedi. I X-Wing Miniatures Game är han en av piloterna i Wave 5 du troligtvis kommer att bekanta dig med först, på ett eller annat sätt.
Antingen med hjärtat i halsgropen när du försöker manövrera från honom, eller med ett brett, lite galet, leende när du trycker pjäxan i pannrummet (så att säga) och bokstavligen jagar dina motståndare. Oicunns specialförmåga innebär nämligen att skepp han manövrerar in i tar en skada. Inga försvarstärningar, inga undanflykter, bara skada. Direkt.
Praktiskt och regelmässigt fungerar det så att efter att Oicunn utfört en manöver tar varje motståndarskepp han räknas som att han nuddar (p.g.a överlappning) i sin slutgiltiga position tar en skada. Skepp som flyger in i honom före eller efter han utfört sin manöver klarar sig fint, hans förmåga gäller bara skepp som han kör in i när han utför sin manöver. Den totala effekten av en VT-49 går kanske lite förlorad med detta förfarande, visst, man orsakar automatisk skada, men du får inte attackera skepp du nuddar (förutsatt att de inte flyger vidare efter krocken) och du får heller inte utföra dina Actions om du överlappar andra skepp. Men med tanke på att han har en relativt låg Pilot Skill på 4 kommer det gå att planera väldigt bra vilka piloter med högre Pilot Skill än honom man vill köra in i eftersom de flyttar senare än honom.

Uppgraderingar
Med expansionen kommer förstås finfina uppgraderingar som går att använda på många av spelets redan befintliga skepp, men förstås också på VT-49. Det är bland annat riktigt skönt att den har plats för tre uppgraderingar av typen Crew, för det kommer att bli trångt.

dauntlessDauntless
VT-49 Decimator only
Title
2 poäng
”After you execute a maneuver that causes you to overlap another ship, you may perform 1 free action. Then receive 1 stress token.”

Oicunn någon? Dauntless är en titel som låter dig utföra en gratis Action när du utför en manöver som gör att du krockar in i ett annat skepp. Precis som vi nämnde när vi pratade om Oicunn nyss kan denna uppgradering vara ett fint verktyg när man vill använda VT-49 Decimator som ett rammningsverktyg.
Ett sätt att göra det kan vara att börja attackera ett skepp (vi kallar det skeppet motståndare A) och samtidigt åsamka skada på ett annat skepp genom att ramma det (vi kallar det skeppet motståndare B). Eftersom att en krock med ett stort skepp kan leda till att skeppet man flyger in i kommer att stå kvar då man helt blockerar dess väg kommer man i många fall inte få attackera motståndaren man krockar med. Men man kan attackera alla andra som man inte krockar med, till exempel motståndare A. Motståndare B kommer därför börja lida skada innan man ens engegerat sig i att attackera henom. Med Dauntless kommer attacken på motståndare A att förstärkas av en Action.

moff-jerjerrodMoff Jerjerrod
Imperial only
Crew
2 poäng
”When you are dealt a faceup Damage card, you may discard this Upgrade card or another Crew_intext Upgrade card to flip that Damage card facedown (without resolving its effect).”

Jerjerrod är en Star Wars-kändis. Han har en (relativt) stor roll som Moff på Dödsstjärnan i Return of the Jedi som nervöst lovar att de skall fördubbla sina ansträngningar när han tar emot en besviken Darth Vader när han kommer till Dödsstjärnan och talar om att Kejsaren också kommer dit för att se över konstruktionen av deras, vad som kommer att bli, fullt beväpnade och operationella stridsstation. I X-Wing Miniatures Game är han en av spelets snyggaste uppgraderingar vars förmåga innebär att när skeppet han åker med får ett uppvänt skadekort kan man göra sig av med hans, eller något annat uppgraderingskort av typen Crew, för att vända skadekortet nedåt (utan att lida effekten av det). Det låter kanske lite lite, men med tanke på att en Decimator har 12 Hull Points och därför löper en stor risk att lida effekter av uppvända skadekort tror jag att Jerjerrod vid ett kritiskt ögonblick kan det komma att rädda en Decimator när den behöver det som mest. Jag hoppas det. För hans skull.

ysanne-isardYsanne Isard
Imperial Only
Crew
4 poäng
”At the start of the Combat phase, if you have no shields and at least 1 Damage card assigned to your ship, you may perform a free evade action.”

Ysanne Isard är den stora antagonisten i både serietidningarna och böckerna X-Wing Rogue Squadron. Där tar hon den imperialistiska tronen Palpatines bortgång och styr imperiet med en kall, hänsynslös järnhand. Rogue Squadron jagar henne, men likt en serieskurk lyckas hon alltid slinka undan till nästa avsnitt. Det tolkas fint i hennes förmåga i spelet; i början av varje Combat Phase får skeppet hon åker med utföra en gratis Evade Action förutsatt att skeppet inte har några shield points och att det har tagit minst ett skadekort. Hon kommer att passa fint på en Decimator, framför allt om hon åker med Kenkirk, då kommer skeppet att få en extra Agility och en gratis Evade Action.

mara-jadeMara Jade
Imperial only
Crew
3 poäng
”At the end of the Combat phase, each enemy ship at Range 1 that does not have a stress token receives 1 stress token.”

Mara Jade är en stor karaktär i Star Wars Expanded Universe (EU). Hon har varit med i ett antal böcker varvid de mest kända är den s.k Thrawn-troligin av Timothy Zahn. Där blir tjänar hon bland annat Palps som en av hans agenter, senare blir hon jedimästare och även Luke Skywalkers hustru.
I X-Wing Miniatures Game spelar hon rollen innan hon konverterar till den ljusa sidan och åker med som Crew i skeppen. Hennes förmåga är att i slutet av varje Combat phase får varje motståndarskepp på avstånd 1 en Stress Token.
Det är en väldigt kraftfull förmåga som kommer att få hennes motståndare att undvika att komma nära. På VT-49 Decimator kommer hon passa fint då skeppet är snabbt och därför relativt enkelt kommer att kunna komma nära sina motståndare samt att det finns många uppgraderingar och piloter som också vill vara nära sina fiender. Ju fler desto bättre.

fleet-officer

Fleet Officer
Imperial only
Crew
3 poäng
Action: Choose up to 2 friendly ships within Range 1-2 and assign 1 focus token to each of those ships. Then receive 1 stress token.”

Imperiet är inte kända för att ge varandra support särskillt ofta. Det finns ett par stycken (Howlrunner, Captain Jonus, Captain Yorr och Colonel Jendon) som kan hjälpa sina allierade. Men ingen av dem kan ge bort Focus Tokens. Det är något många imperiespelare saknar och nu kommer det äntligen en möjlighet för dem att göra just det.
Fleet Officer innebär en Action som gör att du får ge ut en Focus Token vardera till två allierade skepp på avstånd 1-2. Sedan får du en Stress Token. Ytterligare en unik sak med Fleet Officer är det relativt generösa avståndet, många gånger gäller imperiets synergieffekter enbart på avstånd 1 men nu får vi hela 1-2 att laborera med. Det gör en enorm skillnad då det innebär att skeppen som skall supportas har större frieheter vad det gäller manövreringen och VT-49 (eller vilket skepp Fleet Officer nu kommer att sitta på) likaså har goda marginaler. I dessa tider då Stress är ett vapen är det också kul att se att det handlar om att ge bort en Focus Token, inte bara en Focus Action. Skepp som är stressade eller redan utfört en Focus Action kommer därför att kunna njuta av Fleet Officers generositet.

ruthlessnessRuthlessness
Imperial only
Elite Pilot Talent
3 poäng
”After you perform an attack that hits, you must choose 1 other ship at Range 1 of the defender (other than yourself). That ship suffers 1 damage.”

Hänsynslöshet är ett av imperiets värdeord och denna uppgradering förkroppsligar dess obarmhärtiga inställning. Efter att du utfört en attack som träffar måste du välja ett annat skepp på avstånd 1 från försvararen du precis attackerade, det utvalda skeppet får en skada.
Jag skulle inte gå så långt som att kalla denna för en svärmdödare, men vilken svärmdödare! Skämt åsido så är det en riktigt effektiv uppgradering på många sätt. Bara dess närvaro kommer att få din motståndare att fundera på att hålla avståndet till sig själv, men hänsynslöshet är ett dubbeleggat svärd som kommer att riskera att leverera lite instant-karma tillbaka till dig, det står nämligen att du måste välja ett skepp på avstånd 1 från det försvarande skeppet som lider skadan, du får alltså inte välja att inte nyttja uppgraderingskortet. Om det råkar vara ett av dina skepp får det skeppet ta smällen. Om det inte finns något skepp på avstånd 1 från försvararen är det förstås inget att göra, men Ruthlessness kan få din motståndare att medvetet flyga in bland dina egna skepp.

intimidationIntimidation
Elite Pilot Talent
2 poäng
”While you are touching an enemy ship, reduce that ship’s agility value by 1.”

Ett av imperiets andra värdeord är skräck. Nu kommer Intimidation som Elite Pilot Talent för 2 poäng. Förmågan från kortet är att skepp som du nuddar (på grund av överlappning) minskar sitt Agility-värde (antalet gröna försvarstärningar) med ett.
Intimidation bjuder in till fina strategier, du kan bland annat medvetet krocka in i skepp (och därför riskera att offra möjligheten att kunna attackera dem) för att dina allierade skepp skall få ett lättare mål, har du då ett skepp som redan tagit skada är detta en ypperlig kandidat då skeppet du nuddar troligtvis inte kommer att få attackera tillbaka. Har du däremot möjligheten att attackera skepp du nuddar (om du t.ex flyger Arvel Crynyd) blir det disco.

tactical-jammerTactical Jammer
Modification
Large ship only
1 poäng
”Your ship can obstruct enemy attacks.”

Tactical Jammer bjuder in en funktion som hittills enbart varit möjlig med de enorma skeppen GR-75 och CR90 i Epic – att kunna blockera attacker utförda av motståndaren.
Vad som menas med en blockerad attack är att försvararen får en extra grön tärning när man skjuter genom skeppet med Tactical Jammer utrustat, precis som när man skjuter genom t.ex asteroider. Något som Tactical Jammer t.o.m gör bättre än de enorma Epic-skeppen är att den enbart ger dina skepp extra försvarstärningar mot motståndarens attacker, inte din motståndares försvarstärningar när dina skepp attackerar tillbaka med det stora skeppet utrustat med Tactical Jammer i vägen.

ion-torpedoes

Ion Torpedoes
Torpedoes
5 poäng
Attackvärde: 4
Verkansavstånd 2-3
”Attack (Target Lock): Spend your target lock and discard this card to perform this attack.
If this attack hits, the defender and each ship at Range 1 of it receives 1 ion token.”

Ion Torpedoes är att joniseringsvapen som fungerar lite annorlunda mot hur vi är vana vid att joniseringsvapen (såsom Ion Cannon, Ion Cannon Turret och Ion Pulse Missilses) fungerar.
Vanligtvis brukar joniseringsvapen innebära att om de träffar så ställs alla attacktärningsslag in och försvararen får en skada och blir joniserad. Ion Torpedoes funkar inte så. Attacktärningsslaget med Ion Torpedoes ställs inte in. De har alltså möjligheten att leverera fyra hits (eller critical hits för den delen) och de har en områdeseffekt vilket gör att alla skepp på avstånd ett från (och inklusive) försvararen får en Ion Token om torpederna träffar.
Det gör att alltså att du kan skjuta ihjäl ett skepp och jonisera alla skepp på avstånd ett från det förstörda skeppet. Kom ihåg bara att det även gäller dina egna skepp, så håll lite avstånd när du apterar joniseringstorpederna.

SWX24-layout

Allt som allt är VT-49 en riktigt fin expansion som till skillnad från YT-2400 kräver lite finess men har möjligheten att komma med stora belöningar, men också bestraffningar om den hanteras slarvigt.

Debris Clouds
Med dessa två expansioner kommer en till sak; Debris Clouds. Detta är en ny variant av Obstacles (hinder) att använda i spelet. Hittills har våra enda hinder varit asteroider och det har blivit synonymt med hinder. Dessa Debris Clouds får placeras ut istället för asteroider om spelaren som placerar ut hindren känner för lite variation.
Debris Clouds fungerar såhär:

  • Ett skepps manöver utförs som vanligt, men skeppet vars manöversticka eller slutgiltiga position överlappar ett Debris Cloud får en Stress Token. Denna Stress Token delas ut efter Check Pilot Stress-steget i Activation Phase. Vad det innebär rent praktiskt är att skeppet fortfarande får en Stress Token även om manövern det utförde genom Debris Cloud är grön, och har man en Stress Token får man ju som bekant inte utföra några Actions.
  • Sedan slår spelaren vars skepp flög genom (eller landade på) Debris Cloud en röd attacktärning, om resultatet blir crit tar skeppet en Critical Damage (det räknas inte som en träff rent regeltekniskt och den kritiska skadan går på sköldarna först, om skeppet har några sådana).
  • Skepp som står på Debris Clouds får utföra attacker.

Med expansionen YT-2400 följer tre stycken Debris Cloud-tokens, och med VT-49 Decimator följer tre andra. Det är kul att äntligen få lite variation på hindren i spelet.

Jag tror att det var allt. Men nu blir jag nyfiken, ser du fram emot dessa två expansioner? Vad är du intresserad av, eller inte intresserad av? Skriv gärna en kommentar om vad du tycker om dem. Antingen här i kommentarsfältet, via mail eller på Facebook.

/Erik

4 reaktion på “Allt som kommer i Wave 5

    • Än så länge står det bara att spelarna turas om att placera en av de sex asteroiderna i turneringsreglerna, så tills den är uppdaterad är det det som gäller.

      Jag hoppas dock på en uppdatering så att skräpmolnen blir lagliga även i turneringssammanhang.

      • Hur är det med stora skepp, en spelare kan ju i turnering, om TO sagt att det är ok innan, skippa sina tre asteroider och istället placera ett skepp? Har den regeln tillämpats i någon turnering och hur gick det då isåfall. Bara lite nyfiken. 🙂 I övrigt, bra presentation och mycket intressanta saker.

        • Detta förfarande var nytt för mig. Kul sätt att köpa sig fri från asteroider och också kul att alla matcher inte automatiskt har 6 stycken! Kan vara värt att överväga i inoffociella turneringar. Hur som tror jag inte det blir skillnad på stora eller små skepp i detta fall.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *